تاملی در آمار اشیای پیدا شده در متروی تهران

روزانه چقدر پول در متروی تهران گم می‌شود؟

گم‌شدن، جا ماندن و حتی به سرقت رفتن اشیا در متروی تهران با چند میلیون سفر روزانه و صدها واگنی که ازدحامش در بعضی ساعات پرتردد روز، خود انسان را هم تا مرز مفقود شدن پیش می‌برد، قطعا چیز عجیب و غیرمنتظره‌ای نیست. این را احتمالا هرکسی که حتی یک بار مسیرش به مترو افتاده باشد و از طریق این وسیله حمل و نقل کارگشا به مقصد رسیده باشد، تائید می‌کند.
کد خبر: ۷۴۶۶۳۰
روزانه چقدر پول در متروی تهران گم می‌شود؟
کیف پول، کیف دستی، چتر، عینک آفتابی، موبایل و مواردی از این دست که اغلب آدم‌ها همراهشان دارند، نه در مترو که در همه جاهای پرازدحام و حتی کم‌ازدحام بهترین نامزدها برای جاماندن و گم شدن هستند. آمار مترو هم بر این فرضیه صحه می‌گذارد. این آمارها البته حرف‌های زیاد دیگری هم برای گفتن دارد. طبق آماری که ستاد اشیای پیدا شده متروی تهران در اختیار چمدان قرار داده، کارت‌های عابربانک با رقم حدود 4500 مورد، صدرنشین بلامنازع اشیای پیدا شده در هشت‌ ماه اول امسال در واگن‌های خطوط پنجگانه متروی تهران است. انواع و اقسام کارت‌های شناسایی، از قبیل کارت ملی، گواهینامه و شناسنامه همان‌طور که انتظار می‌رود در رده‌های بعدی این جدول هستند. چنان‌که 1508 کارت شناسایی متفرقه، 1115 شناسنامه و کارت ملی، 528 گواهینامه و 315 کارت ماشین در بازه زمانی ذکر شده در متروی تهران پیدا شده است.

انواع مختلف کیف، از قبیل کیف‌دستی و کیف پول و کوله‌پشتی نیز از دیگر چیزهایی است که ظاهرا خیلی از شهروندان با خودشان به مترو می‌آورند و یادشان می‌رود آنها را با خود ببرند. آمار می‌گوید 1420 کیف در هشت ماه نخست امسال در واگن‌های متروی تهران پیدا شده است.

چک، گوشی تلفن همراه، عینک، طلا و نقره، چتر، کفش، البسه و ساعت از دیگر چیزهای پربسامد قفسه‌های ستاد اشیای پیدا شده متروی تهران است. از میان این اقلام شاید بد نباشد تعداد بعضی از مهم‌ترین‌هایشان را بدانید؛ 116 قطعه چک، 305 گوشی تلفن همراه، 195 ساعت مچی و 473 عینک در متروی تهران در بازه زمانی مورد نظر پیدا شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در طول هشت ماه نخست امسال، در مجموع بیش از 20 میلیون تومان پول نقد در واگن‌های مترو پیدا شده و تحویل ستاد مرکزی در ایستگاه امام خمینی (ره) شده است. از این مبلغ حدود هفت میلیون تومان در خط یک، پنج میلیون تومان در خط چهار، چهار میلیون در خط پنج و کمتر از 500 هزار تومان در خط سه پیدا شده است. اگر تعداد ایستگاه‌ها، ظرفیت مسافربری و طول خطوط تفاوت چندانی با هم نداشت، می‌شد خط یکی‌ها را پولدارتر از مثلا خط سه‌ای‌ها به حساب آورد، اما خب نمی‌شود دیگر!علاوه بر این، از مجموع 20 میلیون تومان پول پیدا شده، حدود چهار میلیون تومان به صاحب‌شان بازگردانده شده، حدود ده میلیون تومان به دلیل اتمام موعد مقرر و پیدا نشدن صاحب‌ مال به حساب ستاد اجرایی حضرت امام(ره) واریز شده و بقیه نیز فعلا در انتظار تعیین تکلیف به سر می‌برد.

در بین خطوط مترو و با احتساب همه چیزهای نقدی و غیرنقدی پیدا شده، خطوط یک با 41 درصد، دو با 27 درصد، چهار با 18 درصد، پنج با 13 درصد و سه با یک درصد، رده‌های اول تا چهارم پیدا شدن (یا گم‌شدن) اشیا در متروی تهران را در اختیار دارند.

ضمنا کارکنان زحمتکش ستاد اشیای پیدا شده در متروی تهران، در هشت ماه نخست امسال، حدود 13900 تماس تلفنی جویندگان اموال مفقوده را پاسخ داده‌اند، امور مربوط به 2700 مراجعه حضوری را رتق و فتق کرده‌اند و هم‌اکنون هم آماده خدمت‌رسانی به همه کسانی‌ هستند که گم شده یا جامانده‌ای در مترو دارند.

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها