یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوارض کمبود ماده معدنی آهن در بدن، خرابی پوست است، گفت: افرادی که چهره آن‌ها زرد و تیره است باید سعی کنند در غذای خود مواد غذایی قرار دهند که دارای آهن بیشتری است.
کد خبر: ۷۴۴۹۱۷
عوارض کمبود آهن بر پوست

جام جم سرا: مجید احمدی افزود: آهن در بدن، داخل سلول‌ها و در سوخت‌وساز متابولیکی نقش بسیار مهمی دارد. این ماده معدنی در تشکیل هسته گلبول‌های قرمز هم نقش زیادی دارد و به این دلیل کمبود آن سبب کم‌خونی می‌شود. محل تشکیل گلبول‌های قرمز، مغز استخوان است و آهن موجود در غذا‌ها سبب افزایش تشکیل این گلبول‌ها می‌شود. آهن در تمام اعمال متابولیکی، سوخت‌وسازها و همچنین تشکیل سلول‌ها از دوران جنینی تا پایان عمر نقش بسیار مهم و اساسی دارد.

احمدی با بیان اینکه کمبود آهن در بدن سبب آنمی (کم‌خونی و فقر آهن) می‌شود، ادامه داد: اختلال در یادگیری، خستگی، ریزش مو و... از دیگر عوارض کمبود این ماده معدنی است. کمبود آهن سبب می‌شود که اکسیژن‌گیری گلبول‌ها دچار مشکل شود و چون اکسیژن کمتری به مغز می‌رسد، مغز خسته، فراموشکار و کند می‌شود.

وی همچنین به مواد غذایی که حاوی مقادیری از این ماده معدنی است اشاره کرد و گفت: آهن موجود در موادی مانند گوشت قرمز، دل، جگر، کله و پاچه، زبان و مغز به شکل دو ظرفیتی است که براحتی جذب می‌شود و هیچ‌گونه تداخلی با مواد مغذی دیگر ندارد.

احمدی با بیان اینکه در برخی مواد گیاهی نیز این ماده معدنی یافت می‌شود، گفت: آهن در حبوبات بویژه عدس و آهن بوفور وجود دارد و همچنین در برخی سبزیجات نظیر اسفناج، کاهو و کلم نیز این ماده وجود دارد. البته آهن موجود در این مواد و همچنین آهن موجود در مغزهای خوراکی نظیر پسته به صورت سه‌ظرفیتی بوده که بسادگی قابل جذب نیستند و می‌توانند با مواد مغذی دیگر تداخل داشته باشند.

وی ادامه داد: مثلا جذب آهن موجود در اسفناج با کلسیم موجود در شیر ایجاد اختلال می‌کند و میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد. مصرف چای سبب اختلال در جذب و کاهش آهن موجود در مواد غذایی گیاهی می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نان کامل، سبزی تازه، حبوبات، گوشت، تخم‌مرغ، دل، جگر، قلوه، بادام‌زمینی، انجیر، کلم، چغندر، عدس، موز، گیلاس، پیاز، سیب و... حاوی مقادیر زیادی از ماده معدنی آهن هستند. (ایسنا)

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها