امروز 10 آذر 1393 هجری شمسی؛ 8 صفر 1436 هجری قمری؛اول دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۴۴۹۱
10  آذر،  شهادت آیت الله مدرس

هجری شمسی

10 آذر 1311

قرارداد دارسی توسط دولت ایران لغو شد. ویلیام ناکس دارسی در 1280 شمسی امتیاز بهره برداری و لوله کشی نفت را در سراسر ایران به غیر از شمال و شرق به مدت شصت سال به دست آورد. دارسی در طول مدت قرارداد از پرداخت مالیات، عوارض و حقوق گمرکی برای کلیه اراضی تحت اختیارش، و نیز ماشین آلات و وسایلی که به ایران وارد کرد، معاف شده بود. پس از گذشت سی سال از انعقاد این قرارداد به واسطه ضرر هنگفتی که ایران متحمل شد، دولت ایران این قرارداد را لغو کرد.

10 آذر 1316

آیت الله سید حسن مدرس به دست ماموران نظامی رضاخان به شهادت رسید. او پس از اخذ درجه اجتهاد در اصفهان به تدریس فقه و اصول پرداخت و همزمان با اوج نهضت مشروطه وارد صحنه سیاست شد. در 1290 رسیدگی به امور مدرسه سپهسالار را بر عهده گرفت و در سومین دوره مجلس شورای ملی، به نمایندگی انتخاب شد. در زمان جنگ جهانی اول کمیته مهاجرت را تشکیل داد و پس از کودتای سوم اسفند دستگیر و زندانی شد. پس از سقوط دولت سید ضیاء الدین طباطبایی آزاد و بار دیگر نماینده مجلس شد. آیت الله مدرس در این برهه از مبارزاتش در مجلس در برابر اقدامات رضاخان ایستاد و در 1307 به خواف و سپس کاشمر تبعید و در این شهر به شهادت رسید. به پاس بزرگداشت او، دهم آذر روز مجلس نامگذاری شده است.

10 آذر 1375

دکتر احمد حامی پدر مهندسی ایران درگذشت. دکتر حامی در 1286 متولد شد و از نخستین گروه دانشجویان اعزامی به اروپا بود که در سوئیس تحصیل و دکترای مهندسی دریافت کرد. دکتر حامی طراح راه آهن سراسری ایران بود و در دانشکده های مختلف بسیاری از دانشگاه های ایران تدریس می کرد.

هجری قمری

8 صفر 35

سلمان فارسی صحابه ایرانی حضرت رسول اکرم (ص) در مدائن درگذشت. سلمان نخستین ایرانی مسلمان بود. حفر خندق در جنگ احزاب از ابتکارات سلمان فارسی بود. وی در زمان عمر خلیفه دوم به حکومت مدائن برگزیده شد و تا پایان زندگی بر همین منصب بود. مرقد سلمان فارسی در مدائن در نزدیکی بغداد و در مجاورت طاق کسری قرار دارد.

میلادی

اول دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز است. بیماری خطرناکی که بیماری قرن نمام گرفته است و سیستم دفاعی بدن را هدف قرار می دهد. اول دسامبر از سال 1988 روز جهانی ایدز خوانده شد و هدف از انتخاب این روز افزایش آگاهی درباره ایدز، آموزش برای مقابله با آن عنوان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها