نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی:

اسرائیل به فروپاشی نزدیک می‌شود

«عبدالمجید صالح» عضو فراکسیون توسعه و آزادی پارلمان لبنان ضمن اظهار امیدواری درخصوص تبدیل خیزش جدید فلسطینیها در کرانه باختری و قدس به انتفاضه سوم اعلام کرد که با کشیده شدن دامنه این خیزش به اراضی 48 اسرائیل درحال فروپاشی از درون است.
کد خبر: ۷۳۹۷۵۱
خیزش در اراضی اشغالی 48 باعث فروپاشی اسرائیل می‌شود

طی روزهای اخیر شاهد تشدید درگیرها میان فلسطینیها و نظامیان رژیم صهیونیستی بوده و هستیم. شدت این درگیریها در قدس به جایی رسید که رژیم صهیونیستی برای اولین بار از سال 1967 تا کنون اقدام به بستن در مسجدالاقصی نمود که این امر آتش خشم فلسطینیها را بیش از پیش شعله ور کرد و دامنه اعتراضات ضد صهیونیستی تا اراضی 1948 نیز رسید و در بسیاری از اراضی اشغالی حالت فوق العاده اعلام شد، برخی از این خیزشها با عنوان مقدمه ای برای انتفاضه سوم فلسطین یاد می کنند.

در همین راستا مهر گفتگویی را با "عبدالمجید صالح" عضو فراکسیون توسعه و آزادی در پارلمان لبنان انجام داده است که مشروح آن به شرح زیر است.

ارزیابی شما از حوادث اخیر در کرانه باختری و اراضی اشغالی چیست؟

افزایش تنشها در قدس اشغالی امری بسیار ناراحت کننده است، بویژه آنکه اختلافات داخلی میان گروههای فلسطینی به هتاکیهای رژیم صهیونیستی دامن می زند آن هم درست در زمانی که رژیم صهیونیستی بی پروایانه به شهرکسازیها و حملات خود علیه مسجدالاقصی ادامه می دهد.

در واقع مسئله ای که اخیرا با آن مواجه هستیم هتاکیهای پی در پی شهرک نشینان و یهودیان تندرو علیه مسجدالاقصی است که با پشتیبانی نظامیان رژیم صهیونیستی انجام می شود و ادامه این وضعیت خطر بزرگی برای مسجدالاقصی محسوب می شود.

در ثانی در ذیل این نکته باید به عدم اتحاد کشورهای عربی در حمایت از قدس و فلسطین و حمایت نکردن این کشورها از فلسطینیها به شکل جدی و کارآمد اشاره کنم. همه ما می دانیم که صدور بیانیه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی و فلسطینیها به تنهایی کافی نیست.

برخی از اتفاقات و خیزشهای فلسطینیها در قدس و کرانه باختری با عنوان انتفاضه سوم یاد می کنند، آیا می توانیم بگوییم که انتفاضه سوم در فلسطین درحال شکل گیری است؟

رژیم صهیونیستی همواره در پی مصادره اراضی فلسطینیها، از میان بردن مقدسات مذهبی و دینی و ظلم و ستم علیه مردم فلسطین و در نهایت نابودی آنها بوده است.

در مقابل انتفاضه ها همیشه در حالت نسبی بوده است. اما امیدواریم که فلسطین و قدس امروز این خطر بزرگ را که در کمین آنهاست جدی گرفته و درک کنند که رژیم صهیونیستی در واقع جز نابودی، سرکوب و از میان بردن مقدسات و به اسارت گرفتن فلسطینها چیزی برای آنها نمی خواهد و امیدواریم که مردم فلسطین در این دوره از زمان اقدام جدی را اتخاذ کنند و انقلاب و انتفاضه سومی را بر پاکنند و این خیزش در واقع منجر به انتفاضه ای دیگر شود که نتایج قابل لمسی را در پی داشته باشد.

دامنه تنشها و اعتراضات فلسطینی به اراضی 48 نیز کشیده شده است. اعراب 48 همزمان با ساکنان قدس و کرانه باختری اعتراضاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده اند آیا با استناد به این امر می توان گفت که اسرائیل از درون در حال فروپاشی است؟

این خیزش و انتفاضه ای که در قلب قدس و در اراضی 48 در حال شکل گیری است بسیار مهم است و امیدواریم که این خیزش جمعی شاخصه و نقطه عطفی در ضعیف شدن بنیانهای رژیم صهیونیستی و از دست دادن هیمنه آن باشد.

از سوی دیگر این امر بر همگان آشکار است که به دنبال اقدامات مقاومت در لبنان و غزه طی دوره اخیر بسیاری از معادلات رژیم صهیونیستی را تغییر داده و می توان گفت که مقاومت باعث ضعف و سستی این رژیم غاصب و اشغالگر شده است و باعث شده که اسرائیل نتواند یک قدرت مطلقه در منطقه خاورمیانه باشد.

با این وجود اسرائیل امروز در شرایطی از شکستهای متمادی و متعدد به سر می برد و در نهایت ظلمهای رژیم صهیونیستی در یک نقطه ای باید به پایان برسد. معتقدم که اسرائیل در حال فروپاشی و شکست در درون نهادهای داخلی خود است.

در خصوص تشکیل دولت مستقل در اراضی فلسطین آیا تصور می کنید که امیدی برای تشکیل یک دولت مستقل و فراگیر فلسطینی در تمامی اراضی فلسطین وجود داشته باشد؟

برای پاسخ به این سؤال پیش از هرچیز باید به سیاستهای اسرائیل در ادامه شهرک سازیها اشاره کرد. اسرائیل مصرانه و بی پروایانه در پی ادامه و افزایش شهرک سازیهاست. رژیم صهیونیستی با تلاش برای تغییر دموگرافیک (تغییرات نفوس و جمعیت) در اراضی غصب شده فلسطین و مصادره اراضی فلسطینها نشان می دهد که به هیچ وجه حق تشکیل دولت مستقل را برای فلسطینیها قائل نیست.

اسرائیلها در این زمینه همچنان بر وقت کشی و دروغ پردازی تکیه دارند و اقدامات آنها نشانگر آن است که به هیچ وجه کوچکترین حقی برای فلسطینیها قائل نیستند و قصد ندارند چشم طمع خود را از همه فلسطین بپوشانند.

مذاکرات سازش هم که سالهای متمادی است که در جریان است و فلسطینها دائما در جریان این مذاکرات بر تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید دارند اما هیچ دستاوردی در این زمینه تاکنون کسب نشده است.

ارزیابی شما از سفر غیر منتظره "جان کری" وزیر خارجه آمریکا به اردن و انجام رایزنی با پادشاه اردن، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درخصوص تحولات اخیر فلسطین چیست؟

در ابتدا باید توجه داشت آمریکا هیچ گاه خارج از چارچوب منافع و مصالح اسرائیل قدم بر نمی دارد. عنوان سفر جان کری به اردن بررسی راهکارهای رسیدن به آرامش و اطمینان بخشی و صلح در فلسطین بود که این دقیقا موضوعی است که اسرائیل هیچ گاه در پی آن نبوده است.

اسرائیل هیچگاه به قوانین بین المللی پایبند نبوده و نخواهد بود و به دنبال آن است که به شکل تدریجی بر تمام فلسطین سیطره پیدا کند و آمریکا نیز اسرائیل را به هر شکلی در رسیدن به اهداف خود یاری می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها