افسانه سه برادر را لو گوان‌ژونگ نوشته و یکی از مشهورترین دستنوشته‌های کهن تاریخ چین به شمار می‌آید

تمام جذابیت‌های «سه برادر»

فیلم سینمایی «صخره سرخ» به کارگردانی جان وو سال 2008 توجه جهانیان را به یکی از بخش‌های مهم تاریخ چین و یکی از افسانه‌های ادبی آن جلب کرد. این درام تاریخی دو قسمتی که با فروش بالایی در چین روبه‌رو شد، یک قصه قدیمی معروف را بازسازی و تعریف کرد.
کد خبر: ۷۳۰۴۹۲

ولی برای تماشاگران غیرچینی فرصت تازه‌ای پدید آمد تا با داستان تاریخی «افسانه سه‌برادر» آشنا شوند. این در حالی بود که هر دو صنعت تلویزیون و سینما در چین از سال‌ها قبل مجموعه‌ها و فیلم‌های زیادی را براساس این داستان تولید کرده بودند. در حقیقت، مجموعه اکشن و تاریخی افسانه سه برادر که این روزها از شبکه پویا در حال پخش است، نه اولین و نه آخرین اثر هنری است که در این رابطه ساخته شده است.

افسانه سه برادر را لو گوان‌ژونگ نوشته و یکی از مشهورترین دستنوشته‌های کهن تاریخ چین به شمار می‌آید. این دستنوشته از سوی منتقدان ادبی لقب یک درام جنگی تاریخی کم‌نظیر و نفیس را گرفته است و در سطح بین‌المللی با نام «رومانس سه سلطان» هم شناخته می‌شود. خط اصلی داستان لو گوان‌ژونگ در دوره پردردسر تاریخی اتفاق می‌افتد و اختصاص به آخرین روزهای حکومت خاندان مشهور هان دارد و از سه قلمرو حکومتی معروف آن دوران صحبت می‌کند. این دوره از سال 169 شروع شد و تا سال 280 ادامه داشت.

داستان افسانه سه برادر به دلیل طولانی‌‌بودن، بخش‌های مختلفی دارد که از حال و هوای متفاوت و متغیری برخوردار است. به همین دلیل، مجموعه‌هایی که براساس آن ساخته شده است بعضی وقت‌ها لحن تاریخی به خود می‌گیرد و بعضی وقت‌ها به سمت افسانه و درام سوق داده می‌شود. در چنین موقعیتی که قصه زندگی چند ارباب فئودال و زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها به تصویر کشیده می‌شود، این افراد تلاش می‌کنند به سلطنت و حاکمیت خاندان هان پایان داده یا آن را دوباره‌سازی کنند. قصه مجموعه انیمیشن افسانه سه برادر که محصول مشترک دو کشور چین و ژاپن است هم مثل داستان اصلی، تعداد بسیار زیادی شخصیت اصلی و مکمل دارد، اما با وجود تعدد زیاد شخصیت‌ها، این قصه اختصاصا روی سه آدم قدرتمند و بانفوذ تاکید می‌کند که با خاندان هان سر و کار دارند. در عین حال، قصه در کنار خط اصلی خود یکسری داستان فرعی هم دارد. بعضی از این داستان‌ها به آرامی با داستان اصلی گره می‌خورد و هیجان خاصی به ماجراهای آن می‌دهد. در این بین، نبردهای تاریخی و حماسی نقش حیاتی و مهمی در پیشبرد ماجراها دارد و بخش مهمی از داستان را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین قصه که صد سال از تاریخ چین را تعریف می‌کند، زندگی شخصی شخصیت‌های خود را هم به نمایش می‌گذارد.

نسخه انیمیشنی افسانه سه برادر توسط کمپانی انیمیشن هول هوآنگ (مستقر در شهر پکن) و شرکت فیلمسازی فیوچر پلانت ژاپن تهیه شد. هزینه تولید این مجموعه 650 میلیون یوآن (حدود 8 میلیون دلار) شد. ژائو هوآیونگ، انیماتور چینی کارگردان مجموعه است که آن را برای شبکه معروف تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی چین کارگردانی کرد. این شبکه به زبان انگلیسی هم برنامه‌هایش را پخش می‌کند و به همین دلیل، کیفیت کارهایی که در آن تهیه و تولید می‌شود از سطح بالایی برخوردار است. این در حالی است که برخی منتقدان هنری از سی‌سی‌تی‌وی به عنوان یک شبکه تبلیغاتی اسم می‌برند که دیدگاه‌‌های رسمی دولت مرکزی را منعکس می‌کند. در کل 62 اپیزود از مجموعه انیمیشن افسانه سه برادر تولید شد و این در شرایطی است که مجموعه‌هایی که اختصاص به داستان افسانه سه برادر دارند، معمولا در تعداد زیادی اپیزود تهیه و تولید می‌شوند تا بتوانند اصل قصه کتاب را به شکلی درست و کامل در معرض دید تماشاگران بگذارند. کوتاه‌تر بودن این نسخه انیمیشنی به دلیل آن است که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شد و سازندگانش نمی‌خواستند این تماشاگران را خسته کنند. استقبال تماشاگران چینی از این کار تلویزیونی کارتونی خوب و بالا بود.

افسانه سه برادر سال‌هاست یکی از سوژه‌های اصلی هنرمندان تلویزیون، سینما و حتی بازی‌های کامپیوتری است. رسانه‌های گروهی چین می‌نویسند هنرمندان کشور براساس یک قانون نانوشته، خود را موظف می‌دانند هرچند وقت یکبار به سراغ این موضوع و کتاب رفته و یک اثر هنری در رابطه با آن ارائه دهند.

در حقیقت، جذابیت این داستان کهن آنقدر زیاد بود که جان وو (کارگردان فیلم‌های انگلیسی زبانی مثل ماموریت غیرممکن 2، تغییر چهره و کمان شکسته)‌ را مجاب کرد پس از سال‌ها زندگی در آمریکا و دوری از کشورش دوباره به چین برگردد تا یک اثر گرانقیمت بومی را با همکاری عوامل محلی کارگردانی کند. از سال 1938 که اولین فیلم سینمایی براساس قصه این کتاب قدیمی ساخته شد، حداقل هفت فیلم مهم و پرسر و صدا در این رابطه ساخته شده است، اما قصه لو گوآن ژونگ به دلیل طولانی بودن (کتاب او بیش از 800 هزار کلمه و هزاران شخصیت دارد)‌ بیشتر مناسب‌ حال برنامه‌سازان تلویزیونی است تا مجموعه‌هایی طولانی براساس آن تولید کنند. برای همین، جای تعجب نیست که رسانه تلویزیون تعداد بیشتری مجموعه بر مبنای این قصه تهیه کرده است. نکته جالب این که سهم محصولات انیمیشن در این رابطه بیشتر از کارهای زنده بوده است. به نوشته رسانه‌های گروهی، در دو دهه اخیر حداقل شش مجموعه انیمیشنی افسانه سه برادر ساخته شده است. در دهه‌های قبل از آن هم انیماتورهای چینی مجموعه‌های زیادی براساس قصه کتاب افسانه سه برادر ساخته‌اند. مشهورترین نسخه زنده تلویزیونی افسانه سه برادر سال 1994 تولید شد. بیش از صد بازیگر سرشناس چینی بازیگر آن بودند و گروهی از کارگردانان مطرح تلویزیون و سینمای چین، کارگردانی اپیزودهای مختلف آن را به عهده گرفتند. این مجموعه پرخرج در 84 اپیزود ساخته شد و تهیه‌کنندگانش می‌گویند به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید مجبور شدند از فیلمبرداری تعداد زیادی از قسمت‌های آن صرف‌نظر کنند. تهیه‌کننده این مجموعه هم شبکه سی‌سی‌تی‌وی بود و منتقدان تلویزیونی از آن به‌عنوان یکی از پرخرج‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی زمان خود اسم می‌برند. تولید مجموعه چهار سال طول کشید و بیش از 400 نفر در جلو و پشت دوربین آن کار کردند.

تی‌وی گاید / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها