ثبت ملی سینه‌زنی قطاری شیرازی‌ها

شیراز میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود

مهمانان دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی که از امروز در اهواز آغاز می‌شود بر این باورند که این اجلاس به نزدیکی مسلمانان جهان و گسترش فرهنگ صحیح عزاداری در ایام محرم منجر می‌شود.
کد خبر: ۷۲۷۷۶۵
تاثیر رادیو بر ترویج فرهنگ عاشورایی

محمد اول محمد که از کشور نیجریه به ایران آمده است درباره این اجلاس به جام‌جم گفت: امسال برای اولین‌باری است که در این اجلاس شرکت می‌کنم. گردهمایی مسلمانان جهان اسلام برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ عزاداری در ایام محرم اقدام ارزشمندی است که از سوی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

وی که هشت سال است مداحی می‌کند، معتقد است: برگزاری چنین همایش‌هایی نه‌‌فقط باعث نزدیکی مسلمانان جهان می‌شود، بلکه باعث تبادل اطلاعات مداحی هم می‌شود و همین تعامل میان مسلمانان جهان نتایج مفیدی به همراه خواهد داشت.

محمد اول محمد با ذکر این نکته که اجلاس پیرغلامان حسینی باعث گسترش فرهنگ عاشورا می‌شود و مردم را بیشتر با فرهنگ اهل‌بیت آشنا می‌کند، افزود: وقتی به کشورمان بازگردیم از تجربیاتی که در ایران و در همایش پیرغلامان حسینی کسب کردیم، استفاده خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام سیدفضل‌الله قدسی که از کشور افغانستان در این اجلاس شرکت کرده، درباره نقش رادیو در ترویج فرهنگ عاشورایی به جام‌جم گفت: طبیعی است که باید از امکانات و تکنولوژی در راستای کارهای فرهنگی، مذهبی و... بهره برد. از سوی دیگر رسانه رادیو، فراگیرترین رسانه است و شنوندگان زیادی دارد. بنابراین این رسانه می‌تواند نقش موثری در گسترش فرهنگ عاشورا داشته باشد.

وی در ادامه افزود: این دومین‌بار است که در این همایش شرکت می‌کنم. حضورم در دوره قبل از این اجلاس تجربه خیلی خوبی بود و امسال این اجلاس با حضور تعداد بیشتری از مسلمانان جهان اسلام برگزار شده است که این را باید به فال‌نیک گرفت.

حجت‌الاسلام سیدفضل‌الله قدسی اشاره کرد: اجلاس پیرغلامان حسینی نقش مهمی در گسترش آیین عزاداری دارد. بنابراین رادیو می‌تواند صدای مسلمانان جهان اسلام را به گوش همگان برساند.

وی که به مدت 30 سال مداح اهل‌بیت است، افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی با حضور مداحان کشورهای مختلف می‌تواند فرهنگ عزاداری را ساماندهی کند. در واقع این اجلاس ظرفیت یکپارچه‌سازی در میان مسلمانان جهان اسلام را دارد.

سیدنورالدین دربندی، پیرغلامی است که از استان تهران در این اجلاس شرکت کرده است، وی درباره فواید برگزاری چنین همایش‌‌‌هایی به جام‌جم گفت: برگزاری چنین همایشی تلنگری برای مسلمانان جهان است و به آنها می‌گوید که ایام محرم نزدیک است و باید خود را برای برگزاری این ایام به بهترین شکل آماده کنند.

وی در ادامه افزود: من از پنج سالگی همراه پدرم ـ حاج سیدمحسن دربندی ـ در مراسم عزاداری شرکت می‌کردم و از وی چیزهای زیادی یاد گرفتم و امروز خودم تلاش می‌کنم فرهنگ صحیح عزاداری را به جوانان آموزش بدهم.

وی در ادامه افزود: ‌ما به عنوان شیعیان وظیفه داریم به بهترین شکل فرهنگ عاشورا را پاس بداریم و خوشبختانه صداوسیما بویژه در سال‌های اخیر به این مساله کمک کرده تا فرهنگ عزاداری را به بهترین شکل ترویج بدهیم.

مراسم بدرقه از پیرغلامان حسینی صبح دیروز در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) با نوحه‌خوانی انجام شد. مراسم افتتاحیه این اجلاس صبح امروز در شهر اهواز با حضور مسئولان استان خوزستان، مدیران و برنامه‌سازان رادیو، مردم و مداحان اهل‌بیت برگزار می‌شود. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها