جایگاه کاروان ورزشی کشورمان در مکان پنجم بازی‌های آسیایی تثبیت شد

بسکتبال ایران در یک قدمی مدال

طلاروز دوازدهم بازی‌های آسیایی اینچئون برای ما با تک مدال طلای مهدی خدابخشی در تکواندو و چهار برنز افشین بیابانگرد، پیام بویری، مجتبی کریم فر و بشیر باباجان‌زاده در کشتی فرنگی روزی پرمدال بود.
کد خبر: ۷۲۳۷۱۰
در این میان گرچه طلای خوشرنگ تکواندوکار وزن 80- کیلوگرم تیم ملی ایران، جایگاه پنجمی کاروان ورزشی کشورمان را در رده‌بندی مدالی هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی تثبیت کرد، اما ناکامی چهار فرنگی‌کار ایرانی در راهیابی به فینال، فاصله ما را با کاروان ورزشی قزاقستان افزایش داد.

در ادامه رقابت‌های تکواندوی بازی‌های آسیایی اینچئون، مهدی خدابخشی تکواندوکار جوان کشورمان که با برتری مقابل بهادر آریه از نپال با نتیجه 16 بر صفر، هیدونری اباتا از ژاپن با نتیجه 5 بر یک و فرهاد نگماتوف از تاجیکستان با نتیجه 7 بر 2 راهی بازی پایانی شده بود، در این مرحله در پیکار با ماکسیم رافائلوویچ از ازبکستان با ارائه یک مبارزه برتر و نتیجه 5 بر یک صاحب پیروزی شد و ضمن کسب دومین طلای تکواندو، پانزدهمین طلای کاروان ورزشی کشورمان را به خود اختصاص داد.

خدابخشی بعد از کسب طلای بازی‌های آسیایی اینچئون، گفت: برای کسب این طلا ماه‌ها در اردو بودم و تمرینات بسیار سختی را انجام دادم. تمام تمرکزم روی کسب مدال بود و خدا را شکر با خوشرنگ‌ترین مدال توانستم دل یک ملت را شاد کنم. تکواندوکار وزن 80- کیلوگرم کشورمان با تاکید بر این که برای هر مبارزه تاکتیک ویژه‌ای داشت، گفت: سطح مسابقات آن‌قدر بالا بود که برای هر مسابقه یک شگرد و تاکتیک خاص را باید در نظر می‌گرفتم. مربیان، فیلم رقبایم را آنالیز می‌کردند و بهترین راه مبارزه با آنها را به من گوشزد می‌کردند. کمک آنها بود که بدانم با هر حریفی چگونه مبارزه کنم. خدابخشی یادآور شد: هدف بعدی‌ام حضور در بازی‌های المپیک ریو است و برای رسیدن به این هدف، تمام تلاش خود را به کار می‌بندم.

پیش از طلای ارزشمند مهدی خدابخشی، سجاد مردانی تکواندوکار وزن 87+ کیلوگرم که در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شده بود، در مبارزه دوم مقابل جو چول هم از کره‌جنوبی در راند طلایی شکست خورد و حذف شد. سمانه شش پری هم در وزن 57- کیلوگرم زنان پس از دو پیروزی در سومین مبارزه خود مقابل اهریوم لی از کره‌جنوبی شکست خورد و از دور بازی‌ها حذف شد. برای تیم ملی ایران تاکنون مهدی خدابخشی و مسعود حجی‌زواره دو مدال طلا و سوسن حاجی‌پور یک نشان برنز کسب کردند.

روز بدون طلای کشتی فرنگی

کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران در روز پایانی رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی اینچئون در چهار وزن روی تشک رفتند، اما در کمال ناباوری هیچ‌کدام از آنها به فینال نرسیدند تا حبیب‌الله اخلاقی و مهدی علیاری تنها طلایی‌های ایران باشند.

در وزن 66 کیلوگرم افشین بیابانگرد که یک هفته‌ مانده به آغاز مسابقات، نامش در فهرست نفرات اعزامی به جای امید نوروزی مصدوم گنجانده شد و تنها یک هفته‌ فرصت داشت تا 8 کیلوگرم از وزن خود کم کند، در دور اول مقابل روسلان سارف از قرقیزستان با نتیجه‌ 8 بر صفر پیروز شد، اما در مرحله یک چهارم نهایی مقابل هانسون ریو از کره‌جنوبی 3 بر صفر باخت. بیابانگرد برای کسب مدال برنز مقابل علی مراد تاسمرادف از ازبکستان روی تشک رفت و در پایان موفق شد با نتیجه 9 بر یک حریف خود را شکست دهد.

در 75 کیلوگرم پیام بویری، کشتی‌گیر جوان ایرانی که بتازگی قهرمانی جوانان جهان را از آن خود کرده بود، در کشتی اول نوربک خاشیمبکوف از ازبکستان را با نتیجه‌ 9 بر 5 برد و در مقابل سینگ کورپت از هند را نیز با نتیجه‌ 7 بر 2 شکست داد. بویری اما در مرحله نیمه نهایی مقابل تاکاهیرو کانوکوبو از ژاپن در حالی که کشتی یک بر یک مساوی به پایان رسید، به علت گرفتن یک اخطار بیشتر از حریف بازنده شد تا او نیز شانسی برای رسیدن به مدال طلا نداشته باشد. او برای کسب مدال برنز مقابل آتایف از ترکمنستان روی تشک رفت و در پایان موفق شد با نتیجه 11 بر صفر به پیروزی برسد. مجتبی کریم‌فر، دیگر کشتی‌گیر ایرانی بود که در وزن 85 کیلوگرم در دور اول عیسی شاهی از اردن را با نتیجه‌ 8 بر صفر شکست داد، اما در مرحله یک‌چهارم مقابل سئول لی از کره‌جنوبی در حالی که 5 بر یک پیش بود، به علت کم‌تجربگی سه اخطاره شد و به این ترتیب کشتی را واگذار کرد تا او نیز از رسیدن به فینال باز ماند. کریم‌‌فر برای کسب مدال برنز مقابل عزت بیشبکوف از قرقیزستان دارنده دو مدال برنز آسیا قرار گرفت و در پایان موفق شد حریف خود را با حساب 5 بر صفر شکست دهد. بشیر باباجان‌زاده، نماینده سنگین وزن ایران هم که پیش از آغاز مسابقات از او به عنوان یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال طلا نام می‌بردند، در ابتدای کار خود دالال از هند را 8 بر صفر برد، اما در ادامه مقابل نورماخان تینالیف از قزاقستان یک بر صفر شکست خورد تا در نهایت کشتی فرنگی ایران در چهار وزن دوم هیچ فینالیستی نداشته باشد. نماینده 130 کیلوگرم ایران برای کسب مدال برنز مقابل مراد رامونوف از قرقیزستان روی تشک رفت و در پایان حریف خود را با نتیجه 8 بر صفر شکست داد.

روز دوازدهم بازی‌های آسیایی اینچئون درحالی به پایان رسید که قزاقستانی‌ها با کسب 5 مدال طلا، جمع طلاهای خود را به عدد 20 رساندند تا جایگاه خود را در مکان چهارم جدول توزیع مدال‌ها تثبیت کنند.

صعود نفسگیر بسکتبال

چیزی نمانده بود تیم ملی بسکتبال در مقابل قزاقستان غافلگیر شود و یک طلای مسلم از چنگ کاروان ایران برود.

ملی پوشان بسکتبال در دیداری نزدیک و نفسگیر و در حالی که پرتاب آخر قزاق‌ها در ثانیه صفر، می‌توانست سرنوشت بازی را به کلی تغییر دهد، با نتیجه 80 بر 78 از سد این حریف سرسخت گذشتند و برای اولین بار به فینال رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی صعود کردند. این پیروزی در شرایطی به دست آمد که در کوارتر پایانی قزاقستان هشت امتیاز از ایران پیش افتاده بود و حتی این فرصت را داشت تا برتری خود را دو رقمی کند، اما تلاش ملی‌پوشان کشورمان مانع از این شد که یک شگفتی بزرگ در رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی رقم بخورد.

ایران در کوارتر نخست 23 بر 22 پیروز شد. کوارتر دوم هم با برتری 25 بر 20 تیم کشورمان به پایان رسید، اما برتری 22 بر 16 قزاق‌ها در کوارتر سوم، کار را قبل از شروع کوارتر پایانی در امتیاز 64 به تساوی کشاند.

در کوارتر چهارم حریف با شوت‌های سه امتیازی پیش افتاد و این برتری را تا قبل از رسیدن به چهار دقیقه پایانی با امتیاز 77 بر 69 به حداکثر رساند، اما در نهایت این کوارتر با برتری 16 بر 14 تیم ایران به پایان رسید. دو پرتاب آزاد حامد حدادی در حالی که فقط سه ثانیه به پایان بازی مانده بود، این برتری را برای تیم ملی رقم زد. در این مسابقه صمد نیکخواه‌بهرامی با 27 امتیاز بهترین بازیکن میدان شد. در دیگر دیدار نیمه‌نهایی نیز کره جنوبی 71 بر 63 ژاپن را شکست داد تا حریف ایران در دیدار نهایی باشد. دیدار فینال روز جمعه ساعت 12 و 45 دقیقه به وقت تهران برگزار می‌شود.

نیمه‌نهایی سرنوشت والیبال

دیروز تیم ملی والیبال ایران هم در دیداری آسان تیم ملی کویت را سه گیمه کرد تا به جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها صعود کند. شاگردان کواچ این بازی را با نتایج 25 بر 21، 25 بر 18 و 25 بر 14 به سود ایران رقم زدند. از نکات جالب این مسابقه حضور خانواده‌های بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در سالن مسابقه است.

تیم ملی والیبال امروز و از ساعت 11 به وقت تهران، در دیدار حساس مرحله نیمه‌نهایی به مصاف چین می‌رود. دیگر بازی این مرحله را نیز دو تیم کره‌جنوبی و ژاپن برگزار می‌کنند. دیدار نهایی رقابت‌های والیبال بازی‌های آسیایی اینچئون نیز ساعت 14 روز جمعه برگزار می‌شود.

آغاز رقابت‌های کاراته

پیکارهای کاراته بازی‌های آسیایی از ساعت 8 صبح امروز (پنجشنبه) آغاز می‌شود که در وزن 67 -کیلوگرم حسین سمندر، در وزن 75 کیلوگرم سعید حسنی‌پور و در وزن 68+ کیلوگرم حمیده عباسعلی رودرروی حریفانشان قرار خواهند گرفت. سمندر پس از استراحت در دور نخست به مصاف برنده ویتنام و کویت خواهد رفت. حسنی‌پور رودرروی نماینده ازبکستان قرار می‌گیرد و عباسعلی هم ابتدا با نماینده ماکائو و سپس با حریفی از چین مبارزه خواهد داشت.

پرونده عبدولی در CAS

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر پیگیری حق‌خوری سعید عبدولی تا رسیدن به نتیجه نهایی گفت: پرونده این حق‌کشی محرز در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) مورد بررسی قرار می‌گیرد. کیومرث هاشمی افزود: بعد از ناداوری و اجحاف آشکاری که در حق کشتی‌گیر شایسته ایران در دیدار نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی صورت گرفت، اعتراض خود را به ستاد برگزاری، شورای المپیک آسیا، فدراسیون جهانی کشتی و شورای حکمیت ورزش (CAS) اعلام کردیم تا ان‌شاءالله حق از دست رفته را بازگردانیم. گرچه به‌دلیل بروز این مشکل در دیدار نیمه‌نهایی امکان بازگرداندن مدال طلا بسیار ضعیف باشد، اما تا زمانی که مسببان این حق‌خوری مسلم محروم و تنبیه نشوند، دست از پیگیری برنمی‌داریم.

این درحالی است که اتحادیه جهانی کشتی در خبری که روی سایت خود قرار داده عنوان کرده، با تاکید داوران فنون سعید عبدولی روی حریف کره‌ای خطا بوده است.

دیگر نتایج ایرانی‌ها در روز دوازدهم اینچئون

ـ تیم ملی کبدی بانوان در سومین بازی خود تایلند را با نتیجه 37 بر 25 برد و به دیدار نیمه‌نهایی صعود کرد. آنها برای صعود به فینال باید از سد بنگلادش بگذرند. تیم ملی کبدی مردان نیز در آخرین دیدار مرحله گروهی برابر ژاپن با نتیجه‌ 53 بر 21 به پیروزی رسید. این تیم در نیمه‌نهایی به مصاف پاکستان می‌رود.

ـ سونیا گماری در رقابت‌های قایقرانی اسلالوم و در ماده کانوی تک‌نفره بانوان حریف ژاپنی را از پیش‌رو برداشت به نیمه‌نهایی صعود کرد.

شقایق سیدیوسفی نیز در کایاک یک‌نفره مغلوب حریف چینی شد، اما با توجه به این‌که از چین دو نفر به نیمه‌نهایی رسیده بودند، سیدیوسفی هم این شانس را به‌دست آورد تا در مرحله نیمه‌نهایی حاضر باشد.

ـ هادی سپهرزاد در نهمین ماده از رقابت‌های هفتگانه دوومیدانی بازی‌های آسیایی چهارم شد. سپهرزاد در ماده پرتاب نیزه با پرتابی معادل 54.35 متر، توانست 653 امتیاز کسب کند. او با 7042 امتیاز در رده‌بندی کلی در جای چهارم قرار گرفت.

ـ در فینال ماده 200 متر رقابت‌های دوومیدانی مردان محمدحسین ابارقی با زمان 21.07 ثانیه ششم شد و حسین تفتیان نیز با ثبت زمان 21.24 ثانیه در مکان هشتم قرار گرفت.

ـ در فینال ماده 200 متر رقابت‌های دوومیدانی زنان مریم طوسی با زمان 23.64 ثانیه از خط پایان عبور کرد و به مقام پنجم رسید. طوسی در رقابت‌های 100 متر هفتم شده بود.

ـ تیم تنیس روی میز ایران با شکست برابر چین از بازی‌های آسیایی حذف شد. تیم کشورمان که افشین نوروزی و نوشاد عالمیان را در ترکیب خود داشت با نتایج 11 بر 4، 11 بر 7 و 11 بر 3 مغلوب قدرت اول تنیس روی میز آسیا شد.

ـ امیرمحمد فتاح‌پور، ملی‌پوش کانوی تک‌نفره مردان از رقابت‌های اسلالوم بازی‌های آسیایی حذف شد. او به‌دلیل دو خطا در استارت دیسکالیفه شد. محمدصدیق ‌حشمتیان هم در مرحله یک‌چهارم با شکست برابر حریف چین از راهیابی به نیمه‌نهایی بازماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها