پارک علم و فناوری پردیس که از زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، مسئولیت برگزاری جایزه مصطفی (ص) را به عهده دارد. سیاستگذاری و تعیین خط‌مشی‌های علمی برای اعطای جایزه زیر نظر شورای سیاستگذاری انجام می‌شود که مجموعه‌ای از نهادهای علمی ایران و جهان اسلام و نهادهای عالی رتبه از جمله بانک توسعه اسلامی، دانشگاه کراچی، آکادمی علوم جهان اسلام و دانشگاه مالایا عضو این شورا هستند. هزینه‌های اجرایی جایزه یعنی هزینه برگزاری مراسم و هزینه‌های دبیرخانه جایزه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می‌شود.
کد خبر: ۷۱۴۳۹۳

اما منابع مالی جایزه از طریق موقوفات تامین می‌شود. برای این کار سه روش پیش‌بینی شده است؛ یکی از روش‌ها برای تامین هزینه جایزه، صندوق موقوفات جایزه است. همه علاقه‌مندان می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کرده و سود سرمایه را وقف اعطای این جایزه کنند. این روش می‌تواند مورد توجه کارآفرینان و موسسات بزرگ اقتصادی قرار گیرد. روش دوم برای تامین مالی جایزه مصطفی، از طریق بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود که در کمک به این جایزه مشارکت فعال دارد. این بانک ساخت یک مجتمع بزرگ موقوفه در تهران را در دستور کار خود قرار داده است که احتمالا بزرگ‌ترین مجتمع تجاری خاورمیانه خواهد بود. این مجموعه وقف تامین هزینه‌های جایزه می‌شود. روش سوم اوراق وقف است که در ماه‌های آینده در بورس عرضه خواهد شد و افراد علاقه‌مند می‌توانند از این طریق در این جایزه علمی مشارکت داشته باشند.

همه بنیاد‌های علمی که جوایز بزرگی اعطا می‌کنند علاوه بر اعطای جایزه در تامین هزینه پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی مشارکت دارند. برای مثال بنیاد کاولی که از اعطاکنندگان جایزه علمی کاولی است در حوزه علوم اعصاب که از حوزه‌های علمی پیشرو در سطح دنیاست، سالی دو میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. در این جایزه نیز همه هزینه‌های جایزه و سرمایه‌گذاری‌‌های علمی از منابع وقف تامین می‌شود و آکادمی علوم نروژ فقط مسئولیت تامین هزینه‌های اجرایی را به عهده دارد. ما نیز با توجه به اهمیت وقف در حوزه علمی تلاش کرده‌ایم همین الگو را در جایزه مصطفی مورد توجه قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها