امروز 14 مرداد 1393 هجری شمسی؛ 8 شوال 1435 هجری قمری؛5 آگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۰۲۲۷۶
14 مرداد، صدور فرمان مشروطیت

هجری شمسی

14 مرداد 1285

در نتیجه مبارزه مشروطه خواهان سرانجام مظفرالدین شاه قاجار فرمان مشروطه را صادر کرد.

14 مرداد 1360

دکتر سید حسن آیت نماینده مجلس خبرگان، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط سازمان مجاهدین خلق ـ‌ منافقین ـ ترور شد و به شهادت رسید. وی در سال 1317 شمسی در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود. وی پس از اخذ دیپلم، وارد دانشگاه شد و در رشته‏های ادبیات و روزنامه‏نگاری و حقوق، مدرک کارشناسی و در علوم اجتماعی مدرک کارشناسی ارشد و سپس دکترای علوم انسانی را دریافت نمود. دکتر آیت در آغاز نهضت اسلامی در ارتباط با چاپ و پخش اعلامیه‏های امام خمینی(ره) دستگیر و زندانی گردید و پس از آزادی از زندان به تدریس در دانشگاه‏های کشور مشغول شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف مردم اصفهان به نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی و از طرف مردم تهران به نمایندگی نخستین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی نیز عضویت یافت. شهید دکتر حسن آیت از جمله افرادی بود که در مجلس خبرگان قانون اساسی، برای به تصویب رساندن ماده مربوط به ولایت فقیه، تلاش‏های موثری انجام داد و بعدها علیه بن ی‏صدر، افشاگری‏ های زیادی نمود. این شهید والامقام سرانجام در 14 مرداد 1360 در تهران، جلوی درب منزل، از سوی منافقان به درجه شهادت نائل آمد و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

14 مرداد 1366

عملیات نصر 7 با رمز یا فاطمة الزهرا در ارتفاعات دوپازا و سلیمانیه از سوی سپاه آغاز شد . عملیات نصر ۷ در چنین روزی از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انجام رسید. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ چهاردهم مردادماه ۱۳۶۶ش، عملیاتی تحت عنوان نصر ۷ را در غرب شهرستان سردشت، در ارتفاعات دوپازا و سلیمانیه با رمز مبارک یا فاطمةالزهرا (س) آغاز کرد. هدف این عملیات غرورآفرین، خارج کردن منطقه عمومی سردشت در دو مرحله و تصرف ارتفاعات دوپازا و بلفت بود که به یاری لشگر ۳۱ عاشورا، لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، تیپ ۱۸ الغدیر، تیپ ۲۹ نبی اکرم (ص) انجام گرفت. دستاوردهای عملیات نصر ۷؛ تصرف ارتفاعات دوپازا، بلفت و بخشی از اهداف مورد نظر بود. نیروی زمینی سپاه در پایان توانست ارتفاعات دوپازا (۲۳۷۹ و ۲۳۰۴) و بلفت (۲۱۴۴ و ۲۱۳۰)، جاده‌ آسفالته‌ سردشت - قلعه‌دیزه و پاسگاه‌های مرزی بلفت - که حدوداً ۳۰ کیلومتر مربع بود - را آزاد کند.

14 مرداد 1367

سرتیپ محمدتقی ریاحی رئیس ستاد ارتش ایران در دوران حاکمیت دولت محمد مصدق در 78 سالگی در شهر نیس فرانسه درگذشت.

هجری قمری

8 شوال 327

عضدالدوله دیلمی دومین حاکم از سلسله دیالمه فارس درگذشت. وی که در سال 351 از خلیفه عباسی لقب عضدالدوله گرفت، نواحی وسیعی از ایران، عراق، دیار بکر را در تصرف داشت. عضدالدوله نخستین فردی بود که نام او در خطبه بعد از نام خلیفه عباسی ذکر شد. از اقدامات عضدالدوله برپا کردن گنبد و بارگاه بر تربت شهدای کربلا و روضه منور امام علی (ع) است.

8 شوال 1344

بُقاع متبرکه‏ ائمه‏ بقیع(ع) در مدینه‏ منوره توسط وهابیون سعودی تخریب شد. تا آن زمان، بر روی قبور ائمه‏ شیعه و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند، گنبد و ضریح قرار داشت. از جمله قبوری که در جریان این واقعه ویران شد، بارگاه و مقبره‏ امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) بود. این حرکت وحشیانه‏ وهابیون، جهان اسلام، به ویژه ایرانیان را شدیداً متأثر شد و در امر سفر حجاج ایرانی هم اختلال ایجاد کرد. علاوه بر ویرانی قبور ائمه‏ شیعه، قبر حضرت عبداللَّه و حضرت آمنه پدر و مادر حضرت رسول(ص)، مالک، پیشوای مالکی، عباس عموی پیامبر، اسماعیل از فرزندان امام جعفر صادق(ع) و... نیز به طور کامل ویران شد

میلادی

5 اگوست 1895

رودلف دیزل مخترع آلمانی موتور دیزل را اختراع کرد. این موتور با فشردن هوا، حرارت زیادی در حدود پانصد درجه سانتی­گراد تولید می کرد. تا سال 1900 میلادی از این موتور استفاده نشد. اما دیزل در این مدت آن را کامل کرد و سپس موتور دیزل به عنوان اولین موتور قابل حرکت با کاربردهای وسیع شهرت جهانی یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها