سازمان ملل: توسعه انسانی ایران با نزول 2 رتبه‌ای در جایگاه 75 از 187 کشور قرار گرفته است

ضریب جینی در ایران ثابت ماند

آخرین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل که پنجشنبه گذشته در توکیوی ژاپن رونمایی شد، نمره ایران در ضریب جینی را همانند سال گذشته 38.3 اعلام کرد و رتبه آن را از نظر نابرابری درآمدی بین 136 کشور جهان 68 و بالاتر از کشورهایی نظیر آمریکا، قطر، روسیه و ترکیه قرار داد.
کد خبر: ۶۹۹۴۲۹

به گزارش فارس، براساس این گزارش که با عنوان «توسعه انسانی 2014؛ ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش جهش‌ها» رونمایی شد، در میان کشورهای جهان سوئد کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره ضریب جینی این کشور 25 اعلام شده است. اوکراین با نمره 25.6 در جایگاه دوم و نروژ با نمره 25.8 در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. براساس این گزارش برخی از کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته، شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند که ازجمله آنها آمریکاست. نمره ضریب جینی آمریکا 40.8 اعلام شده که نشان می‌دهد نابرابری درآمدی در این کشور بیشتر از ایران است. برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند، عبارتند از: قطر با نمره 41.1، شیلی با نمره 52.1، آرژانتین با نمره 44.5، روسیه با نمره 40.1، مالزی با نمره 46.2، برزیل با نمره 54.7، ترکیه با نمره 40 و چین با نمره 42.1.

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل همچنین حاکی از آن است که رتبه ایران از نظر توسعه انسانی دو پله نزول کرده است. بر این اساس ایران در بین 187 کشور جهان با نمره 0.749 در رتبه 75 قرار گرفته است، حال آن‌که درگزارش قبلی رتبه ایران 73 بوده است.

گزارش یاد شده، نروژ را به عنوان توسعه‌یافته‌ترین کشور جهان در حوزه توسعه انسانی معرفی کرده است. نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی 0.793 اعلام شده است. استرالیا با نمره 0.841 و سوئیس با نمره 0.806 به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. کشورهای هلند، آمریکا، آلمان، نیوزیلند، کانادا، سنگاپور، دانمارک، ایرلند، سوئد، ایسلند، انگلیس و هنگ‌کنگ نیز به ترتیب رتبه‌های 4 تا 15 را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین متوسط نرخ بیکاری ایران در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ ، 13.5 درصد اعلام شده که حدود دو برابر متوسط نرخ بیکاری جهان و تنها از نرخ بیکاری ۳۴ کشور در این دوره کمتر بوده است. این گزارش متوسط نرخ بیکاری در ایران طی سال‌های 2004 تا 2013 را 13.5 درصد اعلام کرده، حال آن‌که متوسط نرخ بیکاری جهان در این مدت بالغ بر 7.5 درصد برآورد شده است. تعداد کودکان کار در ایران طی سال‌های 2005 تا 2012 نیز معادل 11.4 درصد کل جمعیت کودکان ایران برآورد شده است.

میزان رضایت ایرانیان از زندگی

گزارش توسعه انسانی ملل متحد، رتبه ایران از نظر رضایت از زندگی را ۱۱۲ در بین ۱۵۴ کشور جهان اعلام کرد و از رضایت ۶۷‌درصدی شهروندان ایرانی از شغل خود و رضایت ۵۲ درصدی از کیفیت بهداشت و ۶۱ درصدی از کیفیت آموزش خبر داد. بر این اساس ایران در شاخص رضایت از زندگی نمره 4.6 را به‌دست آورده و تنها شهروندان 42 کشور در جهان رضایت کمتری نسبت به زندگی در مقایسه با ایرانی‌ها داشته‌اند.

در نظرسنجی انجام شده از شهروندان ایرانی برای تهیه این گزارش 55 درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند از حق آزادی انتخاب برخوردارند، 55 درصد نسبت به برخورداری از امنیت ابراز رضایت کرده‌اند، 67 درصد از شغل خود ابراز رضایت کرده‌اند و 67 درصد از سطح زندگی خود ابراز رضایت کرده‌اند. این گزارش که بر پایه آمار سال‌های 2007 تا 2012 تهیه شده، میزان اعتماد شهروندان ایرانی به دولت وقت را 56‌درصد اعلام کرده است.

بررسی‌های دفتر برنامه توسعه سازمان ملل نشان می‌هد مردم کشور آفریقایی بنین کمترین رضایت از زندگی را دارند. نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 3.2 اعلام شده است. پس از بنین، کشور روآندا با نمره 3.3 و ماداگاسکار با نمره 3.6 در رده‌های بعدی قرار دارند.

بیشترین میزان رضایت از زندگی در سوئیس دیده می‌شود، به‌طوری‌که نمره این کشور در شاخص رضایت از زندگی 7.8 اعلام شده است. نروژ با نمره 7.7 در رتبه دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌ است.

براساس گزارش توسعه انسانی 2014، ایران در میان 152 کشور جهان رتبه 109 را از نظر شاخص نابرابری جنسیتی کسب کرده است. در گزارش توسعه انسانی سال گذشته رتبه ایران از این نظر 107 اعلام شده بود که به این ترتیب ایران در رده‌بندی جهانی نابرابری جنسیتی دو پله نزول داشته است.

گزارش امسال، نمره ایران در شاخص نابرابری جنسیتی را 0.51 اعلام کرده است. شاخص نابرابری جنسیتی ارقامی از صفر تا یک را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر نابرابری بیشتر میان مرد و زن در یک کشور دارد. در گزارش سال پیش نمره ایران در این شاخص 0.496 اعلام شده بود که نشان می‌دهد نابرابری جنسیتی در ایران طی سال 2013 نسبت به سال قبل از آن اندکی بیشتر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها