رئیس کل بانک مرکزی:

در وصول مطالبات معوق بانکی جدی هستیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که حجم مطالبات معوق نظام بانکی از نسبت‌های قابل قبول به مراتب بیشتر است، تاکید کرد: بانک مرکزی و بانک‌ها در وصول این مطالبات جدی هستند.
کد خبر: ۶۹۱۹۳۲

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در واکنش به اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر این‌که عزم جدی بین بانک‌ها برای پیگیری مطالبات معوق بانکی وجود ندارد، تصریح کرد: مبنای نظر ایشان را نمی‌دانم، ولی آنچه مسلم است اخیرا در ارتباط با مطالبات غیر جاری با عزم جدی اقداماتی در نظام بانکی شروع شده است.وی تاکید کرد: بنابر مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، بانک مرکزی مراتب را پیگیری و یکی از اقدامات مهم ارائه لیستی از پرونده‌های عمده مطالبات معوق نظام بانکی که در مراجع مختلف قضایی در دست اقدام هستند، بود؛ پرونده‌هایی که از قبل ارجاع شده ولی بنابر دلایل مختلف هنوز منتج به نتیجه نهایی نشده‌اند.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: در این رابطه از بانک‌ها خواسته شد که هر یک 20 پرونده مهم مطرح در مرجع قضایی را که نیاز به تسریع در رسیدگی و اعلام رای نهایی دارند، اعلام کنند. بر این اساس لیست جامعی از 575 پرونده، بیش از 30 درصد کل مطالبات غیر جاری تشکیل و تنظیم شد و متعاقبا به رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور ارسال شد.

در عین حال توضیحاتی هم حضور رئیس قوه قضاییه ارائه و تقاضا شد با توجه به تخصصی بودن و اهمیت پرونده‌های مطالبات غیر جاری بانک‌ها رسیدگی به آنها به محاکم تخصصی ارجاع شود که خوشبختانه این تقاضا مورد استقبال ایشان قرار گرفت و دستور لازم را صادر کردند و اخیرا مطلع شدم که قرار است یک مجتمع تخصصی برای این امر شروع به فعالیت کند.

وی اضافه کرد: حجم مطالبات معوق نظام بانکی از نسبت‌های قابل قبول به مراتب بیشتر است یعنی اصولا حداکثر تا 5 درصد می‌تواند طبیعی جلوه کند، ولی در مورد کشور ما به 15درصد رسیده است که البته دلایل خاص خود را دارد و بایستی نظام بانکی کشور در این باره مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند هر چه بیشتر با وصول این‌گونه مطالبات حمایت جدی‌تری از رشد و توسعه اقتصادی کشور به عمل آورد.

سیف با اشاره به این‌که دلایل ایجاد مطالبات معوق متفاوت است و الزاما نمی‌تواند همه آن به دلیل فساد یا سوءجریان خاصی باشد، بیان کرد: به عنوان مثال در مواردی به دلیل نوسانات نرخ ارز، شرایط تحریم یا رکود اقتصادی بدهکار نتوانسته است در سررسید بدهی‌هایش را تسویه کند.

رئیس شورای پول و اعتبار از مقامات قضایی خواست که ضمن تاکید بر سرعت و دقت در رسیدگی‌ها و برخورد با تخلفات احتمالی نسبت به جلوگیری از توسعه بی‌اعتمادی و تضعیف روحیات مثبت کاری نیز توجه ویژه‌ای مبذول دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها