ایده جدید محققان به روشی برای استفاده از انرژی بستر دریاها منجر شد

مهار نیروی امواج و تولید برق

خیلی‌ها در سراسر جهان به دنبال یافتن راه‌هایی جدید برای استفاده از نیروی امواج به‌عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر هستند. جدیدترین ایده به فرش بستر دریا مربوط می‌شود که به‌عنوان سیستمی با الهام از توانایی جذب موج یک بستر گل‌آلود ساخته شده است.
کد خبر: ۶۸۵۷۲۵

بسترهای گل‌آلود ضربات امواج اقیانوس را جذب می‌کنند. به همین دلیل هنگامی که در خلیج مکزیک توفان شدید رخ می‌دهد، ماهیگیر محلی به مکانی می‌رود که کف اقیانوس مملو از گل باشد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با الهام از این موضوع سیستمی طراحی کردند که نه‌تنها انرژی را جذب می‌کند، بلکه آن را به انرژی قابل استفاده مثل الکتریسیته تبدیل می‌کند. این فرش بستر از یک تشک لاستیکی تشکیل شده که روی شبکه‌ای از محرک‌های هیدرولیک، سیلندرها و پمپ‌ها قرار دارد و مانند موج حرکت می‌کند. هنگامی که فرش لاستیکی با حرکت امواج بالا و پایین می‌رود با تلمبه زدن سیلندرها ایجاد فشار هیدرولیک می‌کند که به طرف ساحل لوله کشی شده تا به برق تبدیل شود. آزمایش‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد، این فرش بستر 90 درصد انرژی موج را جذب می‌کند. طبق گفته محققان یک متر مربع از این فرش بستر دریا می‌تواند الکتریسیته مورد نیاز دو خانوار را تامین کند و همچنین 100 متر مربع آن، انرژی یک زمین فوتبال را که از سوی پانل‌های خورشیدی روشن می‌شود، تامین می‌کند.

محققان تصمیم دارند از این سیستم جدید در اقیانوس استفاده و آن را برای استفاده در بازار در آینده نزدیک آماده کنند. آنها درباره دوام و تنوع سیستم اطمینان دارند، زیرا این سیستم بر مبنای بستر دریا و از مواد مقاوم در برابر زنگ‌زدگی ساخته شده است. این سیستم در آب‌های ساحلی با عمقی حدود 18 متر نصب خواهد شد. اعلام شده است که این سیستم قابل حمل است و با توجه به میزان نیاز به انرژی اندازه آن تغییر می‌کند. اگر تیم تحقیقاتی طی آزمایش‌هایی به هدف خود دست یابد، برای آزمودن عملکرد سیستم و شناسایی مواد مورد نیاز به منظور کاربرد در اقیانوس نمونه بزرگ‌تری خواهند ساخت.

منبع: gizmag

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها