قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر:

سازندگانی که مسکن مهر را با تاخیر تحویل دهند جریمه می‌شوند

کمیجانی: منابع بانک مرکزی دیگر به مسکن مهر داده نمی‌شود

قائم مقام بانک مرکزی مواضع جدید این بانک را برای مسکن مهر اعلام کرد و گفت: هیچ منابع جدیدی از بانک مرکزی به مسکن مهر ارائه نخواهد شد.
کد خبر: ۶۸۴۴۸۹

به گزارش فارس، اکبر کمیجانی درخصوص تحولات مسکن مهر و برنامه‌های بانک مرکزی برای آن افزود: آذر سال گذشته درخصوص مسکن مهر با فرمولی که در واقع در سطح دولت و اعضای ستاد اقتصادی طراحی شد به این جمع‌بندی رسیدیم که در قالب سه بند می‌توان آن را ساماندهی کرد.

وی درخصوص بند اول این تصمیم‌گیری گفت: پرداخت تسهیلاتی که از منابع بانک مرکزی در اختیار مسکن مهر و برای تامین مالی آن در نظر گرفته شده بود به مدت سه سال از ابتدای سال 92 به تعویق افتاد، یعنی هر تسهیلاتی که بانک مسکن باید به بانک مرکزی پرداخت می‌کرد، در درون بانک مرکزی باقی می‌ماند تا پایان طرح‌ها را تامین مالی کنیم.

قائم مقام بانک مرکزی درباره دومین بند نیز اظهار کرد: خط‌های اعتباری معمولا کوتاه مدت است و بانک مرکزی از منابع خود به بانک‌ها برای رفع نیازهای نقدینگی با مدت یک سال پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته این خط‌های اعتباری بانک مرکزی برای بانک مسکن با زمان سه یا چهار سال پرداخت شده بود و برای این‌که ما از طرح مسکن مهر حمایت کرده باشیم تا روند آن ادامه یابد خط اعتباری قبلی را به 20 سال افزایش دادیم.

کمیجانی با بیان این‌که در همان زمان نیز در کنار خط اعتباری قبلی 152 هزار میلیارد دلار اعتباری جدید تخصیص دادیم، گفت: یعنی تمام اضافه برداشت‌های مربوط به مسکن که مشمول نرخ جریمه‌های 34 درصد بود یا اوراق مشارکت بانک مسکن را خریداری کرده بودیم به خط اعتباری بیست ساله با نرخ سود 1.6 درصد تبدیل شد تا از بانک مسکن حمایت شود.

وی درباره بند سوم نیز اظهار کرد: دولت قبل در آخرین مصوبه خود که تیرماه سال گذشته به تصویب رساند، سقف را تا 50 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود و به طور غیررسمی زمزمه‌هایی تا 60 هزار میلیارد تومان نیز شنیده می‌شد.

وی تصریح کرد: براساس مصوبات جدید اضافه برداشت‌ها و بدهی بانک مسکن به 43 هزار میلیارد تومان رسیده بود که در این زمان مباحث کارشناسی آغاز شد و به دلیل نگرانی‌های تورمی منابع این بخش، توانستیم با حمایت‌های دولت و مجلس به میزان 45 هزار میلیارد تومان عملا آن را متوقف کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها