اقتصاد مقاومتی گرفتار روزمرگی نشود

با گذشت چهار ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی بتدریج در حال اعلام اهداف کلیدی خود در قالب اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های مورد نظر برای دستیابی به این اهداف هستند.
کد خبر: ۶۸۳۱۶۹
اقتصاد مقاومتی گرفتار روزمرگی نشود

اظهارات وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی طی هفته جاری و اعلام محورهای ششگانه این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی را از جمله مصادیق تحرک دستگاه‌های مختلف در این زمینه می‌توان دانست.

بر این اساس لازم است دستگاه‌های مختلف بدون فوت وقت برنامه‌های عملیاتی خود را در زمینه اجرای آن بخش از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که با دستگاه متبوع آنها ارتباط می‌یابد، اعلام کنند.

با این حال نکته مهمی که می‌تواند به عنوان یک ضعف اساسی گریبانگیر اقتصاد مقاومتی باشد، گرفتار شدن این سیاست‌ها در روزمرگی دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی است.

به این معنا که اجزای مختلف دولت، همان اهداف، برنامه‌ها، سیاست‌ها و خط‌مشی‌هایی را که در غیاب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قرار بود اجرا کنند، امروز زیر عنوان اقتصاد مقاومتی به مردم معرفی کنند.

گویی اساسا اقتصاد مقاومتی هیچ تغییری در رفتار آنها ایجاد نکرده است. این در حالی است که اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همان طور که از عنوان و محتوای آن پیداست، مستلزم تلاش مضاعف و اقدامات جهادی است.

اگر قرار بود دستگاه‌های مختلف برنامه‌های تکراری و همیشگی خود را این بار تحت عنوان اقتصاد مقاومتی به افکار عمومی ارائه کنند، چه نیازی به ابلاغ این سیاست‌ها بود.

تمام مجموعه‌های مسئول در این زمینه باید مشخص کنند که ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چه تغییری در اهداف و البته مسیر حرکت آنها به وجود آورده و اکنون که این سیاست‌ها ابلاغ شده، چه تحولی در برنامه‌های همیشگی آنها ایجاد شده است.

این دستگاه‌ها همچنین باید به جای کلی‌گویی و طرح اهداف غیرقابل احصا، به ارائه اهداف کمی و برنامه‌های عملیاتی ملموس برای دستیابی به این اهداف اقدام کنند.

در عین حال به نظر می‌رسد لازم است کارگروهی در یک نهاد بالادستی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور مرتب برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف زیر مجموعه هر سه قوه را در زمینه اقتصاد مقاومتی رصد و به طور دوره‌ای گزارش عملکرد تمام مجموعه‌ها را ارائه کند. در یک کلام تمام دستگاه‌های مختلف باید به هر شکل ممکن ثابت کنند که اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تحولی اساسی در رفتار آنها ایجاد کرده است.

فقط در همین صورت است که می‌توان امیدوار بود اقتصاد مقاومتی به اهدافی تعیین شده دست یابد در غیر این صورت آن را صرفا باید در گوشه کتابخانه‌ها و لابه‌لای صفحات روزنامه‌ها جستجو کرد.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها