علاقه‌مندان به دنیای درام و نقد ادبی می‌توانند از این هفته بیننده مجموعه «شکسپیر از نگاهی دیگر» از شبکه مستند باشند که در 12 قسمت نمایشنامه‌های معروف شاعر و درام‌نویس نامدار جهان، ویلیام شکسپیر را معرفی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۹۶۸۰
شکسپیر به شبکه مستند رسید

در این مستند ضمن پخش قسمت‌هایی از نمایش‌هایی که تاکنون از سوی گروه‌های بین‌المللی تئاتر اجرا شده یا توسط مجموعه تله‌تئاترهای تلویزیونی در نقاط مختلف جهان ضبط و پخش می‌شود، سعی دارد به طرز ملموسی مخاطبان و علاقه‌مندان به دنیای ادب و نمایش را با شاهکارهای ادبی شکسپیر از جمله: هنری پنجم، مکبث، هاملت، شاه لیر، اتللو، آنتونی و کلئوپاترا، ژولیوس سزار و تاجر ونیزی آشنا کند و دیدگاه‌های منتقدان ادبی و نمایشی سراسر جهان را نسبت به آنها منعکس کند.

قسمت اول شکسپیر از نگاهی دیگر امروز ساعت 17 و 30 دقیقه از شبکه مستند به نمایش در می‌آید.

فیلم مستند «مورد تائید است» به کارگردانی جمشید مجددی که در بخش کودکان بیست و سومین جشنواره فیلم مستند آمستردام پذیرفته شد و حضوری موفق در بخش مسابقه ملی سومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) داشت، امروز ساعت 18 از برنامه فانوس شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.

مورد تائید است درباره برگزاری یک انتخابات سالم با کمک بچه‌های یک مدرسه است؛ انتخاباتی که در آن شهردار مدرسه از بین خود دانش‌آموزان انتخاب می‌‌شود.

شب‌های مستند که به پخش و نقد آثار مستندسازان برتر کشور اختصاص دارد، شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 به‌‌ترتیب فیلم‌های فضای میدان در پایتخت‌های ایران، دوران اسلامی ساخته حمید سهیلی و مستندهای داستان یک شهر، خادم، داماش، رنگ‌هایی برای زندگی، نقش زندگی، و 57 از ساخته‌های فرشید آذری را به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

داستان یک شهر، نگاهی به مقاومت، سقوط و بازپس‌گیری خرمشهر دارد. خادم حکایتی تصویری از زندگی مردی است که به پاس گرفتن حاجت از امام رضا(ع)، زمستان‌های خود را صرف نگهداری از بقعه‌ یکی از نوادگان ایشان می‌کند تا در یورش سرما و برف و آب و هوای سرد کوهستانی، به حضرت ادای دین کرده باشد.

نقش نذر، درباره‌ نقاشی‌های مذهبی بقاع متبرک گیلان و نقش‌هایی است که به سفارش مردم محلی و استادی نقاش بومی، به خاطر ادای نذر روی دیوارهای این اماکن نقش بسته است. با این ویژگی منحصربه‌فرد که طی سده‌ها این آثار به پایان نمی‌رسند و نقاشان مختلف گاه در چند نسل، آنها را ادامه می‌دادند و هر بار براساس نذری جدید، اتفاقی جدید در هر تابلو پدید می‌آمد و ادامه می‌یافت. حدود نیم قرن پیش آخرین نسل این نقاشان از بین رفتند.

مستند 57، درباره هنرمندانی است که با آثار هنری خود، در انقلاب سال 1357 منشاء اثر بودند. رنگ‌هایی برای زندگی حکایتگر زندگی عمو سلیم، کارگر کم‌سوادی است که پس از بازنشستگی دچار بیماری‌ای لاعلاج می‌شود، هنگامی‌که امیدی به ادامه زندگی او نیست، احساس می‌کند باید با خودکار روی کاغذ خط خطی کند و نقوشی که دوست دارد به تصویر بکشد، مرگ حریف این احساس او نمی‌شود و او سال‌های سال به خط خطی کردن کاغذ می‌پردازد، یک نقاش مطرح می‌شود و دوسالانه‌ نقاشی ایران را می‌برد. داماش نیز مستندی درباره‌ ظلم برخی اشخاص بر مردم روستایی و بی‌پناه است.

از دیگر مستندهایی که امروز از شبکه مستند پخش می‌شود، راز آفرینش است که ساعت 17 به نمایش در می‌آید و بخشی از مجموعه شکوه شکفتن است. راز آفرینش به کارگردانی سودابه مجاوری براساس باورهای اساطیری ساخته شده که معتقد است خداوند جهان را در شش روز آفریده است و به مسائل و جنبه‌های مختلف به وجود آمدن بهار و سال نو می‌پردازد. این مجموعه مستند در استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، اصفهان، فارس، بوشهر، گیلان و مازندران تولید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها