زیرلیوانی یکی از آن چیزهایی است که خیلی وقت‌ها فکر می‌کنیم به آنها احتیاجی نداریم، اما وقتی مهمانی برایمان می‌آید و می‌خواهیم با یک لیوان نوشیدنی از او پذیرایی کنیم، تازه به فکرش می‌افتیم و می‌گوییم کاش چند تا زیرلیوانی داشتیم! البته علاوه بر استفاده‌هایی که می‌توان از زیرلیوانی‌ها کرد، این لوازم هدیه‌های خوبی هم به حساب می‌آید. پس بد نیست با روش ساخت چند نوع زیرلیوانی آشنا شوید تا خودتان هم بتوانید آن را تهیه و به دیگران هدیه کنید.
کد خبر: ۶۷۷۸۳۳

برای ساخت این مدل زیرلیوانی به اولین چیزی که احتیاج دارید یک سطح سخت و محکم است. برای همین می‌توانید از چوب پنبه‌هایی با قطر کم استفاده کنید یا سی‌دی‌هایی که در منزل دارید و دیگر به دردتان نمی‌خورد.

وقتی سطح سفت کارتان مشخص شد، پارچه‌ای​که می‌خواهید طرح زیرلیوانی‌تان باشد، انتخاب کنید. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید هریک از زیرلیوانی‌ها را با یک نوع پارچه آماده کنید. بنابراین لازم نیست همه آنها با یک طرح و پارچه تهیه شود و از این‌رو می‌توانید از خرده پارچه‌هایتان هم برای این کار کمک بگیرید. پس از این‌که پارچه را انتخاب کردید، به اندازه سطح سفتی که دارید برش دهید. بعد روی سطح سفت را با استفاده از چسب مایع کاملا بپوشانید و پارچه را روی آن بچسبانید. در مرحله بعد با دست‌ کاملا پارچه را صاف کنید تا حباب یا چروکی روی آن باقی نماند و پارچه کاملا صاف و بدون چروک باشد. حالا باید بگذارید کارتان بماند تا خشک شود و وقتی کاملا خشک شد، طرف دیگر را به همین ترتیب با پارچه بپوشانید. طرف دوم هم که خشک شد، کارتان تمام است و اگر دوست داشته باشید می‌توانید با استفاده از اسپری براق‌کننده، هم زیبایی بیشتری به کارتان ببخشید و هم طول عمرش را افزایش دهید.

زیرلیوانی دکمه‌ای

برای ساخت این نوع زیرلیوانی به تعدادی دکمه ساده احتیاج دارید. تعداد دکمه‌های مورد نیاز هم براساس اندازه آنها و همین‌طور اندازه زیرلیوانی‌هایی که می‌خواهید تهیه کنید، متفاوت خواهد بود. علاوه بر دکمه باید دو رنگ مختلف نخ هم داشته باشید، وقتی تمام این وسایل آماده شد، به کمک نخ، دکمه‌ها را به هم وصل کنید. این کار بسیار ساده است؛ فقط باید نخ را به ترتیب و پشت سر هم از سوراخ‌های دکمه‌ها رد کنید تا تمام دکمه‌ها به هم دوخته شود. حواستان باشد تمام دوخت‌های طولی باید با یک رنگ نخ انجام شود و وقتی رنگ نخ‌تان را عوض کردید، دوخت‌های عرضی را هم به همان شیوه بزنید. با همین کار ساده، زیرلیوانی شما آماده می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های تهیه زیرلیوانی با دکمه این است که تکه‌ای موکت یا چوب‌پنبه با قطر کم تهیه کنید و آن را به شکل و اندازه دلخواه برش دهید. سپس با استفاده از چسب حرارتی، دکمه‌ها را روی آن بچسبانید. برای تهیه این نوع زیرلیوانی می‌توانید از دکمه‌هایی با طرح‌های متفاوت نیز استفاده کنید.

زیرلیوانی سنگی

تهیه این زیرلیوانی هم تقریبا مانند موارد قبلی است، فقط به غیر از موکت یا چوب پنبه به سنگ‌های ریز و زیبا هم احتیاج دارید، زمانی که سنگ‌های مورد نظر را پیدا کردید، آنها را خوب بشویید تا گرد و خاکش گرفته شود. بعد سنگ‌ها را با استفاده از چسب حرارتی یا چسب قطره‌ای روی موکت یا چوب‌پنبه بچسبانید. در مرحله نهایی، وقتی چسب کاملا خشک شد می‌توانید از اسپری براق‌کننده هم برای زیبایی بیشتر کارتان استفاده کنید.

زیرلیوانی حصیری

برای تهیه این زیرلیوانی زیبا به چوب‌های باریک احتیاج دارید که از طول باید متناسب با اندازه زیرلیوانی‌تان برش داده شود و همه تقریبا یک ارتفاع یکسان پیدا کند. بعد از این‌که این مرحله انجام شد، باید چوب‌ها را به کمک چسب به یکدیگر وصل کنید تا زیرلیوانی شکل بگیرد و طرح پیدا کند. البته به جزء چسب می‌توانید از نخ‌های ضخیم یا کنف هم برای محکم‌تر شدن و زیبایی بیشتر زیرلیوانی‌تان استفاده کنید.

زیرلیوانی مخصوص قهوه

برای ساخت این زیرلیوانی‌ها به موکت یا سی‌دی یا چوب‌ پنبه احتیاج دارید، همراه با مقداری دانه قهوه. دانه‌های قهوه را باید به ترتیب روی کارتان بچسبانید و در پایان کار هم روی سطح زیرلیوانی را با اسپری براق‌کننده بپوشانید.

زیرلیوانی‌های کاموایی

همیشه هم لازم نیست زیرلیوانی‌تان سفت و سخت باشد. اگر با هنر بافتنی یا قلاب‌بافی آشنایی دارید، می‌توانید زیرلیوانی‌های متنوع و متفاوتی را با استفاده از کامواهای رنگارنگ ببافید.

زیرلیوانی‌های رنگارنگ با روبان‌های رنگی

این نوع زیرلیوانی‌ها به دلیل تنوع رنگی که در روبان‌ها وجود دارد، می‌تواند از نظر رنگ بسیار متنوع و هماهنگ با سلیقه شما باشد. فقط کافی است روبان‌هایی که رنگ دلخواه شما را دارد، تهیه کنید و رنگ‌های هماهنگ را کنار یکدیگر قرار دهید. بهترین اندازه روبان هم برای تهیه این زیرلیوانی، نیم تا یک سانتی‌متر است. باید روبان‌ها را محکم دور یک نخ دندان بپیچید و آن را هر دور سفت کنید. بعد از چند دور که رنگ روبان مشخص شد، می‌توانید رنگ دیگری را شروع کنید و همین‌طور به پیچاندن روبان‌ها ادامه دهید. البته حواستان باشد رنگ روبان‌ها باید با یکدیگر هماهنگ باشد و برای شروع رنگ جدید هم بهتر است، انتهای روبان قبلی و ابتدای بعدی را با چسب به هم بچسبانید. با این کار، زیرلیوانی‌هایی با چند رنگ متفاوت خواهید داشت.در مرحله آخر هم می‌توانید روبان‌ها را روی چوب پنبه بچسبانید تا استحکام کافی پیدا کند. البته برای این‌که روبان‌ها محکم باشد و باز نشود، در آخر هر دور با استفاده از چسب آنها را بچسبانید و در نهایت روی آن را اسپری براق‌کننده بزنید.

مریم اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها