عامل انتحاری نتوانست آسیبی به دیپلمات‌های کشورمان وارد کند

حمله تروریستی به کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان

وقوع انفجار روز گذشته در نزدیکی کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان دست‌کم به کشته شدن دو نفر از نیروهای سپاه مرزی پاکستان و زخمی شدن ده نفر دیگر منجر شد.
کد خبر: ۶۴۹۶۳۰

علیرضا حقیقیان، سفیر ایران در پاکستان در این باره به مهر گفت: هیچ یک از اتباع ایرانی در این حادثه دچار آسیب نشده‌اند، با این حال به ساختمان سرکنسولگری ایران خساراتی وارد آمده و تعدادی از شیشه‌های ساختمان شکسته است. او همچنین خاطرنشان کرد: این اقــــدام تروریستی از سوی یک عامل انتحاری انجام شده است.

به دنبال وقوع این انفجار، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت شدید این اقدام، با اشاره به‌توسعه دایره اقدامات تروریستی و خشونت‌گرایی در منطقه بویژه علیه اماکن دیپلماتیک، بر ضرورت همکاری تنگاتنگ همه کشورها در مسیر مبارزه با هرگونه مظاهر خشونت و افراط‌گرایی و مقابله با فتنه‌های مذهبی تاکید کرد. مرضیه افخم اضافه کرد: به دنبال وقوع این اقدام تروریستی، دکترمحمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، از آخرین وضع سلامت همکاران کنسولگری کشورمان اطمینان حاصل کرد و همچنین در جریان خسارات وارده به ساختمان کنسولگری کشورمان قرار گرفت و توصیه‌های لازم را ارائه کرد.

به گفته برخی شاهدان، یک عامل انتحاری خود را مقابل پست امنیتی که وظیفه محافظت از محل اقامت دیپلمات‌های ایرانی و سرکنسولگری را به عهده دارند، منفجر کرد که بر اثر آن دو نفر از نیروهای حفاظت کشته شدند. همچنین به گزارش فارس به نقل از پلیس پیشاور، بعد از انفجار، صدای تیراندازی نزدیک کنسولگری ایران شنیده شده که از حمله مهاجمان مسلح به ساختمان کنسولگری حکایت دارد. نیروهای ارتش با محاصره منطقه «یونیورستی تاون» سعی کردند مهاجمان مسلح را که به کنسولگری ایران حمله کردند، دستگیر کنند.

حسین روش، کاردار ایران در پاکستان به ایسنا گفته است: این حادثه تروریستی ساعت 18 به وقت محلی رخ داد و عامل انتحاری در حالی ‌که نتوانست وارد ساختمان کنسولگری شود، در مقابل آن خود را منفجر کرده است.

یک کارمند محلی سرکنسولگری کشورمان در پیشاور نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: دو مهاجم انتحاری یکی با موتورسیکلت و دیگری با استفاده از یک خودروی مشکوک با نزدیک شدن به ساختمان مسکونی سرکنسولگری ایران مبادرت به این اقدام تروریستی کردند. وی افزود: عامل انتحاری موتور سوار به طور ناگهانی وسیله نقلیه خود را رها و جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد؛ اما دومین تروریست با رها کردن خودرو از محل حادثه متواری شد. این کارمند محلی سرکنسولگری ایران تاکید کرد: پیشتر مسئولان امنیتی و مقا‌م‌های پلیس شهر پیشاور به محافظان سرکنسولگری ایران اطلاع داده بودند که تدابیر امنیتی در داخل و اطراف مرکز دیپلماتیک ایران باید تشدید شود.

براساس اعلام منابع خبری پاکستان تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفت، اما با توجه به متوقف شدن پیشبرد روند گفت‌وگوهای صلح میان دولت اسلام‌آباد و شبه‌نظامیان و از آنجا که پیشاور مرکز ایالت خیبر پختونخوا و از مراکز فعالیت طالبان است، برخی رسانه‌ها این احتمال را مطرح کرده‌اند که چنین حملاتی ممکن است از سوی تروریست‌های گروه‌های وابسته به طالبان و دیگر گروه‌های افراطی وابسته به این شبه‌نظامیان انجام شده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها