اقلیم گربه شنی فقط ایران نیست

گربه شنی (Sand Cat Felis margarita) کوچک‌ترین گربه وحشی دنیاست. سه پژوهشگر عراقی بتازگی گزارش کرده‌اند این‌گونه در عراق هم مشاهده شده است.
کد خبر: ۶۳۶۳۲۹

 گزارش علمی این مشاهده به‌صورت مقاله علمی کوتاه در مجله جانورشناسی در خاورمیانه (Zoology in the Middle East) منتشر شده است. مطابق منابع علمی گذشته، این‌گونه تاکنون در عراق مشاهده و گزارش نشده بود. در این مطالعه سه نمونه از این‌گونه و اطلاعاتی از برخی ویژگی‌های زیستگاهی آن به دست آمد.

در این بررسی یک نر زنده در بغداد و یک ماده زنده در غرب شهر نجف دیده شدند. علاوه بر این یک نمونه دیگر نیز از واحه الجفیره به دست آمده است. طول بدن ماده 36 و طول دم آن 27 سانتی‌متر و طول بدن نر 43 و طول دم آن 27 سانتی‌متر بود. نمونه به دست آمده از الجفیره پس از مدتی در اسارت تلف شد.

زیستگاه گربه شنی مناطق بیابانی و استپی است. در زیستگاه این‌گونه در عراق گونه‌های گیاهی مانند گز، هندوانه ابوجهل و دهیر وجود دارد.

این‌گونه، از پستانداران کوچک، جوندگان، خرگوش، پرندگان، خزندگان و حشرات تغذیه می‌کند. گربه شنی آب مورد نیاز بدن خود را از طعمه‌هایش تامین می‌کند و با مناطقی که منابع آبی در آنها وجود ندارد، سازگار شده است.

این‌گونه، از پستانداران کمیاب ایران محسوب می‌شود. در زمستان جفتگیری می‌کند و بعد از 63 روز بارداری دو تا چهار و معمولا سه نوزاد کور به دنیا می‌آورد. چشم نوزادها بعد از دو هفته باز می‌شود و شش تا هشت ماه به مادر وابسته‌اند.

گربه شنی در شمال آفریقا، عربستان تا ایران و ترکمنستان وجود دارد.

علی ترک قشقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها