میوه‌هایی که شما را به سفر می‌برند

دعوت به مراسم میوه‌خوری

در این شماره سعی کردیم معروف‌ترین این جشنواره‌ها را با ذکر محل و زمان تقریبی برگزاری‌شان معرفی کنیم. فقط لازم است بدانید معیارهای انتخاب این جشنواره‌ها در پراکندگی مناطق هم بوده است و آنها که وجهه مردمی دارند و به جشن‌ها و شادی‌ها بیشتر نزدیکند در اولویت انتخاب بوده‌اند.‌ضمن این که جشنواره‌های میوه در ایران فاقد جاذبه‌هایی است که جشنواره‌های خارجی از قبیل جشنواره گوجه‌فرنگی و... دارند و این خود از جاذبه‌های لازم برای گردشگران می‌کاهد. از این رو به نظر می‌رسد برگزارکنندگان جشنواره در کنار آیین‌های تشریفاتی و رسمی فکری برای فعال کردن مردم و افزایش جاذبه این جشنواره بکنند.
کد خبر: ۶۲۴۴۷۲

جشنواره سیب و گلابی

زمان و محل برگزاری: پنجم مهر در گلزار بردسیر کرمان

این جشنواره همراه با پیاده‌روی خانوادگی برگزار می‌شود. این پیاده‌روی معمولا از امامزاده گلزار آغاز و به سایت گردشگری محل برگزاری جشنواره ختم می‌شود. همچنین بخشی از جشنواره به نمایش بازی‌های بومی و محلی منطقه اختصاص دارد.

جشنواره انگور

زمان و محل برگزاری: هفدهم تا نوزدهم مهر در روستای هزاوه در 18‌کیلومتری شهرستان اراک

درباره هزاره و دیدنی‌هایش: روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم‌مقام و میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام است. علاوه بر معماری زیبای روستای هزاوه آثار دیگری در این روستا وجود دارد که ارزش تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد. به عنوان مثال می‌توان از مسجد شبستان دار، درخت سرو کهنسال و حمام قدیمی روستای هزاوه نام برد.

نکته درباره جشنواره: هر سال در حاشیه برگزاری این جشنواره مسابقه سنگین‌ترین خوشه انگور هم برگزار می‌شود که سال گذشته فردی با خوشه‌ای به وزن 1635 گرم به مقام اول رسید.

جشنواره توت‌فرنگی

زمان و محل برگزاری: سوم خرداد در روستای صوفیان ده شهرستان صومعه‌‌سرا

درباره دیدنی‌های صوفیان ده و صومعه‌سرا: زیارتگاه پیر موذنان در صوفیان ده یکی از دیدنی‌های این روستاست.

جشنواره هندوانه

زمان و محل برگزاری: چهاردهم مهر در روستای آبکنار بندرانزلی

درباره دیدنی‌های آبکنار: این روستا دارای مرداب و بخش‌های دیدنی مزار و ماهروزه و همچنین شالیزارهای برنج، باغ‌های کشاورزی و استخرهای پرورش ماهی است.

نکته جشنواره: در این جشنواره علاوه بر معرفی این محصول پرارزش از هنرمندان آبکناری‌ برای اجرای زنده موسیقی محلی نیز استفاده می‌شود؛ اجرای موسیقی محلی و سنتی، نمایش و مسابقه هندوانه‌خوری ازجمله برنامه‌هایی است که در این جشنواره اجرا می‌شود.

جشنواره خرما

زمان و محل برگزاری: مهر ماه در شهر خشت در کازرون فارس

درباره خشت و دیدنی‌هایش: بازمانده‌های شهر قدیمی خشت مجاور خشت کنونی از مکان‌های دیدنی آن است.

نکته جشنواره: در این جشنواره، پخت غذاهای سنتی منطقه، بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی و شروه‌خوانی به اجرا گذاشته شد.

جشنواره گردو

زمان و محل برگزاری: تیر ماه در شهمیرزاد سمنان

درباره شهمیرزاد و دیدنی‌هایش: چشمه‌های بی‌نظیر این شهر که از دامنه‌های جنوبی البرز می‌جوشد و جاری می‌شود و از بهترین آب‌های معدنی به حساب می‌آید.

نکته جشنواره: در این جشنواره غذاها و نان‌های محلی که با گردو تهیه ‌‌شده به نمایش گذاشته می‌شود. این جشنواره در بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در شهمیرزاد برگزار می‌شود. از برنامه‌های دیگر آیین‌های محلی و مسابقه گردوچینی است . در شهمیرزاد ۹۰۰ هکتار باغ‌گردو وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها