حداقل قیمت عمره امسال یک میلیون و 700 هزار و حداکثر 2 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد

کاهش نیم‌میلیونی هزینه عمره

کاهش هزینه سفر عمره خبر خوبی است که روز گذشته رئیس سازمان حج و زیارت آن‌را اعلام کرد، چنانچه نگاهی به قیمت‌های عمره در چند سال گذشته بیندازید، متوجه خواهید شد هزینه عمره سال 91 نسبت به سال 90 حدود 33 درصد افزایش پیدا کرده بود، اما این روز‌ها که مسئولان برای تامین مسکن و دیگر مقدمات سفر زائران مدیریت بیشتری به خرج داده و در نتیجه قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است تا آنجا که سال گذشته حداقل قیمت برای عمره دو میلیون و 157 هزار تومان و حداکثر سه میلیون و 500 هزار تومان بود، این در حالی است که امسال از حداقل قیمت عمره سال گذشته 457 هزار تومان و حداکثر آن نیز700 هزار تومان کاسته شده است.
کد خبر: ۶۱۸۸۶۸

چند سالی است که هفت میلیون و 700 هزار نفری که در انتظار سفر عمره در بانک‌های ملی و ملت سپرده‌گذاری کرده‌اند، هر سال دغدغه این را داشته و دارند که تورم سبب باز ماندن آنها از این سفر شود. هرچند که مسئولان در دولت گذشته بیشتر تقصیر‌ها را گردن بالا رفتن نرخ ارز می‌انداختند، اما امسال با دست به کار شدن بموقع و هماهنگی با مسئولان عربستانی کاهش قیمت‌های سفر عمره عملی شد.

این در حالی است که شرایط به طور قطع می‌تواند از این بهتر نیز شود. برای نمونه مسئولان کنونی سازمان حج و زیارت با تلاش برای لغو قراردادهایی مانند قراردادی که حدود 14 سال پیش منعقد شد و بر اساس آن 50 درصد از پرواز زائران کشورمان در اختیار شرکت هواپیمایی سعودی قرار گرفت، می‌توانند هزینه زائران را بیشتر از این کاهش دهند، زیرا در این مدت شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و هما به مسافران عمره 5 درصد تخفیف داده‌اند، اما هواپیمایی سعودی دراین مدت تقاضای افزایش 35 دلاری خدمات خود را مطرح کرده است.

افزایش 63 درصدی اعزام‌های عمره

به گزارش جام‌جم، روز گذشته سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در نشستی خبری گفت: برای آسیب‌شناسی و کاهش هزینه‌ها شش کارگروه تخصصی مانند بهداشت، مسکن و حمل و نقل تشکیل دادیم. کارشناسان این کارگروه‌ها در 1400 نفر ساعت کار مسائل موجود را آسیب‌شناسی کرده و ما توانستیم تاحدی صرفه‌جویی کرده و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

اوحدی ادامه داد: حدود ده میلیون دلار در حج تمتع و حدود شش میلیون دلار نیز در بخش مسکن عمره صرفه‌جویی داشتیم.معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که امسال ظرفیت عمره تا 63 درصد افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: امسال حدود 850 هزار نفر عمره‌گزار به خانه خدا مشرف می‌شوند.این درحالی است که چنانچه مسئولان سازمان حج و زیارت بتوانند سفرهای عمره را نسبت به سال گذشته زودتر آغاز کنند، می‌توانند تعداد بیشتری از زائران را به سرزمین وحی بفرستند.

هزینه عمره امسال با توجه به نوع هتل‌ها در شش گروه قیمتی مشخص شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این در حالی است که اعزام‌ها نیز در سه دوره عادی، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان و نوروز تقسیم شده است، اوحدی بیان کرد: به نسبت سال گذشته در ماه‌های عادی 15.6 درصد و در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان حدود 11درصد کاهش قیمت داشته‌ایم. اگر این کاهش قیمت‌ها را با سال‌های گذشته مقایسه کنید متوجه می‌شوید که در اعزام ماه‌های عادی در سال 91 نسبت به سال 90 حدود 36 درصد افزایش قیمت داشتیم و در ماه‌های رجب، شعبان، رمضان نیز 33 درصد افزایش داشته‌ایم.

چها رشنبه؛ آغاز ثبت‌نام

دارندگان اولویت ‌های یک تا 300 بانک ملت که در ثبت‌نام عمومی سال 87 شرکت کرده‌اند و آن دسته از متقاضیانی که قبوض قدیمی بانک ملی ثبت‌نامی تا پنجم فروردین سال 86 که کارت ثبت‌نامی جدید گرفته‌اند، می‌توانند در مرحله اول فراخوان سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کنند.

این در حالی است که چهارشنبه ششم آذرماه اطلاعیه سازمان حج و زیارت در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر خواهد شد و زائران با توجه به این اطلاعات می‌توانند برای ثبت‌نام در کاروان‌ها اقدام کنند.

اوحدی ابراز کرد: ششم آذرماه اطلاعیه برای 18 استان منتشر خواهد شد و آنها به مدت یک هفته فرصت خواهند داشت ثبت‌نام کنند، هفتم آذرماه نیز ده استان دیگر مانند خراسان، مرکزی و یزد فرصت ثبت‌نام دارند، جمعه هشتم آذر نیز استان‌های تهران، قزوین، البرز و قم فرصت ثبت‌نام خواهند داشت.

علاوه بر این معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل کارگروهی در بانک مرکزی برای افزایش سود به سپرده زائران خبر داد و بیان کرد: اکنون فقط یک میلیون و 500 هزار زائر در بانک ملی سپرده‌گذاری کرده‌اند که به دلیل افزایش نرخ تورم سودی که به سپرده آنها تعلق می‌گیرد متناسب نیست، به همین دلیل قرار است این کار گروه بررسی‌های لازم را برای مناسب سازی سود بانکی زائران انجام داده و نتیجه را به ما اعلام کند.

انتقال قانونی فیش عمره

هر سال هنگام ثبت‌نام عمره یا حج تمتع بازار کار دلالان داغ می‌شود، اما امسال برای این‌که جلوی کار این افراد سودجو گرفته شود، مسئولان سازمان حج و زیارت اقدام به تشکیل کمیته‌هایی برای انتقال فیش‌های عمره کرده‌اند. اوحدی در این باره توضیح داد: در سال گذشته انتقال فیش فقط به بستگان درجه یک و دو امکان داشت، ولی امسال کمیته‌هایی در استان‌های مختلف تشکیل شده است که زائران با مراجعه به آنها می‌توانند فیش خود را به شکل قانونی انتقال دهند.

مهدی آیینی ‌/ ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها