نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح ممنوعیت واردات غیرضروری محصولات کشاورزی موافقت کردند.
کد خبر: ۶۱۷۰۰۵
تصویب یک فوریت طرح ممنوعیت واردات غیرضروری محصولات کشاورزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی یک فوریت طرح ممنوعیت واردات غیرضروری محصولات کشاورزی را در دستور کار داشتند.

در ابتدای بررسی این طرح مقداد نجف نژاد درخواست دو فوریت این طرح را مطرح کرد اما با 112 رای موافق، 36 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 203 نماینده حاضر در جلسه دو فوریت این طرح تصویب نشد.

در ادامه به درخواست نمایندگان یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که با 113 رای موافق، 24 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 204 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد.

درخواست کننده دو فوریت این طرح طی سخنانی گفت : اگر قرار است توسعه کشور بر محور کشاورزی باشد و از اشتغال حمایت صورت گیرد باید بدانیم که 25 درصد اشتغال کشور از محل کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه با وجود آب فراوان در کشور همچنان مشکل آب در بخش کشاورزی و همچنین در بخش تامین آب شرب دچار مشکل هستیم، ادامه داد: متاسفانه برنامه ریزی درست و مدیریت دقیق در این زمینه انجام نداده ایم.

نجف نژاد مضاعف شدن قیمت تامین نهاد ها مانند کود و سم را از مشکلات دیگر بخش کشاورزی دانست و گفت: حداقل با بررسی این طرح به مدت چند ماه قانون ممنوعیت واردات کشاورزی در بخش هایی که نیاز نداریم را تصویب و این واردات را ممنوع کنیم.

سید محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مخالفت دو فوریت این طرح افزود: اگر می خواهیم از کشاورزی حمایت کنیم باید نظام توزیعی راه طراحی کنیم که کالا با قیمت تمام شده عرضه شود.

وی افزود: این طرح هیچ خسارت احتمالی را برای کشور از بین نمی برد که به صورت دو فوریتی بررسی شود.

سید علی محمد طاهری نماینده مردم گرگان و آق قلا نیز در موافقت با این طرح گفت: زحمات شبانه روزی کشاورزان به خصوص در مناطق محروم با یک واردات بی مورد تهدید می شود بنابراین برای حمایت از کشاورزان باید دو فوریت این طرح را تصویب و آن را بررسی کنیم تا مانع از چنین واردات بی رویه ای در بخش کشاورزی شویم.

همچنین سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: این طرح مخالف قانون برنامه پنجم توسعه است و در عین حال ما قانون مشابه این را داریم بنابراین ضرورتی به بررسی آن نیست.

وی با اشاره به اینکه باید سیاست های کلی محصولات کشاورزی برای واردات بر اساس سیاست های کلی کشور تنظیم شود گفت: متاسفانه در این زمینه فقط مدیریت نابسامان وجود دارد نه اینکه قانونی نداشته باشیم.

در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین نیز در موافقت با این طرح گفت: این دور فوریت مهم است چون تصمیماتی که در همین خصوص درباره تعرفه ها گرفته می شود آسیب جدی به کشاورزان و بخش تولید می زند. بنابراین جلوگیری از واردات غیرضرور لازمه حمایت از بخش کشاورزی است. براساس این گزارش یک فوریت این طرح با رای مثبت نمایندگان تصویب شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها