«ونگر» از ضرورت نگاه واقع‌بینانه به نتایج این فصل تیمش می‌گوید

آرسنال؛ نه سیاه و نه سفید

مجموعه‌ای از عوامل، آرسنال را در صدر جدول لیگ برتر فوتبال انگلیس نشانده و به بخت نخست قهرمانی آن تبدیل کرده است؛ هماهنگ شدن نفرات جوان تیم بعد از سال‌ها بازی کنار یکدیگر و واقع‌بینی‌های سرمربی شصت و سه ساله و فرانسوی و معروف تیم ـ آرسن ونگر ـ عمده‌ترین آنهاست. می‌توان به اضافه شدن مسعوت اوزیل فنی و کارآمد به جمع توپچی‌های لندن در اواخر تابستان امسال نیز اشاره کرد، ولی آرسنال پس از هشت سال بدون جام و عنوان ماندن و تحمل اشتباهات متعدد و کسالت‌بار خود سرانجام آموخته است چطور معتدل و آرام و در عین حال توفانی و فنی باشد و ترکیب‌هایی که در راه این اهداف به کار گرفته شده، همگی تواناتر و کم‌خدشه‌تر از گذشته بوده است.
کد خبر: ۶۱۵۹۲۰

از زمان فتح جام حذفی سال 2005 انگلیس، آرسنال در حسرت حتی یک جام مانده است و در این هشت سال هرچند گاه به جام‌ها بسیار نزدیک شده (آخرین بار با فینالیست شدن در جام اتحادیه 2011 انگلیس) اما اکثریت با مواردی بوده که در نیمه راه یک رقابت دریافته وسیله‌ای برای طی کردن راه تا پایان آن ندارد و ناکامی و حذفی زودهنگام دامان تیم را گرفته است. حالا شرایط در استادیوم الامارات شهر لندن متفاوت است و ونگر و مردانش به قدری پرتجربه شده‌اند که از دو شکست متوالی خانگی اخیرشان مقابل دورتموند آلمان در لیگ قهرمانان اروپا و چلسی در جام اتحادیه انگلیس نهراسیدند و بلافاصله خود را جمع و جور کردند تا شنبه‌شب یازدهم آبان در یکی از حساس‌ترین مسابقات لیگ برتر جزیره، لیورپول را صفر بر 2 ببرند و جای خود را در صدر جدول این رقابت‌ها محکم‌تر کنند.

دور از افراط

ونگر معتقد است نتیجه‌گیری سریع و افراطی در مورد هر یک از دو نظریه‌ای که پیرامون تیم وی وجود دارد، کاری عبث و بی‌عاقبت است. وی که از سال 1996 در جمع توپچی‌ها سکاندار است، می‌گوید: «بعد از باخت‌های متوالی اخیر ما برابر دورتموند و چلسی خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که این تیم نیز مثل ترکیب‌های هشت سال گذشته ما به جایی نمی‌رسد و فقط یک فصل کم ثمر دیگر را می‌گذرانیم. در نقطه مقابل، بعد از بردن لیورپول و 5 امتیاز جلو افتادن‌مان از چلسی و لیورپول در صدر جدول لیگ‌برتر، عده‌ای ما را از حالا قهرمان دانستند. اوضاع نه آنقدر سیاه است و نه آنقدر سفید و هیچ یک از این دو نگرش صحت ندارد.

ما نه آنقدر ضعیف هستیم که واقعا توسط رقبا کاملا ساقط شده باشیم و نه آن قدر کم نقص که در روز دیدار با لیورپول تصور آن به وجود آمد. ما تیمی توانا و جوان هستیم که به تجربیات بیشتر همچنان نیازمندیم.

در روز شکست برابر چلسی در جام اتحادیه انگلیس به انتخاب خودمان تعدادی از نفرات اصلی‌مان را در اختیار نداشتیم، زیرا می‌خواستیم به آنها استراحت بدهیم و در دنیای حرفه‌ای فوتبال استفاده نوبتی و چرخشی از بازیکنان یک الزام است.

در روز دیدار با لیورپول در لیگ برتر، برعکس هم ترکیب‌ ثابت‌مان را به خدمت گرفتیم و هم روند اتفاقات به سود ما طی شد. هیچ یک نمی‌توانند مواردی برای اتخاذ یک رای نهایی قاطع به سود یا ضرر ما باشد.

برابر رقبایی کمرنگ‌شده

کشف رازهای درخشش آرسنال در فصلی که تمام مدعیان دیگر در فوتبال انگلیس نزول داشته‌اند، آنقدرها هم دشوار نیست و همین عامل (کم‌سو شدن سایرین)‌ یک نکته و دلیل کلیدی است.

منچستریونایتد در چاله عمیق‌ بعد از رفتن الکس فرگوسن افتاده و چلسی در بازگشت خوزه مورینیو برسر دوراهی حفظ روش‌های تاکتیکی نوین، اما مغشوش قبلی خود یا یک تغییر بنیادین در آن قرار دارد. منچسترسیتی هم بسختی با افکار مانوئل پیگرینی، سرمربی شیلیایی درونگرای این فصل خود کنار آمده و درخشش لیورپول هرچند در شب بازی با توپچی‌ها در الامارات سرکوب شد، تحت هر شرایطی یک رویداد ادامه‌دار به نظر نمی‌آمد و این تیم کم‌مهره‌تر و سرمربی ایرلندی‌اش کم‌دانش‌تر از آن هستند که قهرمان شود.

سال‌ها بعد از فصل طلایی

بنابراین آرسنال برای قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، عنوانی که بعد از فصل طلایی و بدون شکست 2004 ـ 2003 هرگز به اردوی آرسنال کوچ نکرده است، باید فقط قدری از رقبای نزول کرده خود پراستمرارتر باشد و این سخت‌تر از هیچ‌یک از وظایف و اهداف باشگاه در فصول قبلی نیست.

بعد از شکست یک بر 3 برابر استون‌ ویلا در شروع فصل جاری، توفان بزرگ تازه‌ای به سوی ونگر که در سال‌های اخیر خبر معامله‌های پولساز درخصوص خرید و فروش این بازیکن و آن بازیکن کاری انجام نداده وزیدن گرفت و بحران بر آرسنال سایه افکند، حدود سه ماه بعد از آن تاریخ اوضاع در الامارات ایده‌آل است و آرسنال به جز همان ناکامی شکستی در لیگ نداشته و در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا هم مدعی جدی صعود با وجود بازی در گروه بسیار سختی است که دورتموند، نایب‌قهرمان سال پیش قاره و ناپولی هم در آن حاضرند.

ونگر نیک می‌داند در ادامه این فصل طولانی نیز هیچ چیز پرثباتی در انتظار او و تیمش نیست و اوضاع هر هفته به شکلی درمی‌آید و با اوست که بیش از هر زمانی تیمش را از ناملایمات مقطعی عبور بدهد و به سمت ساحل آرامش و اعتدال و پیروزی نهایی ببرد و از هر رخداد منفی بیش از حد تاثیر نپذیرد.

این صعود بی‌دلیل نیست

17 سال و اندی سر و کله زدن با بازیکنان و نسل‌های مختلف در آرسنال و دیدن تمام ضعف‌ها و نوسان‌های ترکیب سال‌های اخیر این تیم و تبدیل آن به نقاط قوت در این فصل، دلایل و رویدادهایی است که آرسنال قدرتمند این فصل را با درخشش امثال ژیرو، ارتتا، پودولسکی، روسیچکی، ویلشر و البته اوزیل ساخته است؛ تیمی که بی‌عیب نیست و هنوز اعتماد به نفسی چشمگیر ندارد، اما از تمام مدعیان نزول کرده دیگر فوتبال انگلیس کم‌نقص‌تر به نظر می‌رسد و صدرنشینی‌اش در یکی از سخت‌ترین لیگ‌های دنیا اصلا بی‌دلیل نیست.

به‌واقع رازی در الامارات وجود ندارد و اگر هم داشته باشد، عاقل‌شدن نسبی جمع و گروهی است که در سال‌های قبلی به عاقل‌نبودن خو گرفته بود.

یوفا / مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها