غیرفعال شدن حدود 70 درصد از مرغداری‌های شهرستان کهگیلویه، مشکلات زیادی را برای تامین مرغ شهروندان این شهرستان به وجود آورده است.
کد خبر: ۶۱۴۶۵۸

مرغداران این شهرستان، گرانی دان و جوجه یک روزه، وجود بیماری‌های مختلف در این حوزه، نبود تسهیلات بانکی و حمایت نکردن اداره پشتیبانی امور دام را از مهم‌ترین مشکلات واحدهای مرغداری عنوان می‌کنند و می‌گویند: اگر دان و جوجه دو ماهه از سوی دولت در اختیار این واحدها قرار گیرد، مشکل مرغداران تا حدی رفع و از تعطیلی آنها جلوگیری می‌شود.

مسئول اداره امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه نیز با اشاره به وجود 25 مرغداری در این شهرستان، گفت: هم‌اکنون فقط 30 درصد مرغداری‌های این شهرستان فعال و 70 درصد مابقی غیرفعال و حتی تعدادی از چرخه فعالیت خارج شده است.

علی قاسمی مبنای فعالیت یک واحد مرغداری را حداقل دو دور جوجه‌ریزی در سال دانست و در گفت‌وگو با مهر افزود: هم‌اکنون در سطح کشور یک افت جوجه‌ریزی به علت عواملی همچون افزایش قیمت نهاده‌ها وجود دارد در حالی که تامین نهاده‌های دامی باید از طریق شرکت پشتیبانی امور دام صورت گیرد و این شرکت چندسالی است به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده و جهاد کشاورزی در این زمینه مسئولیتی ندارد.وی با بیان این که اکنون بیش از 60 تا 70 درصد نهاده‌ها مثل ذرت و سویا وارداتی است، نبود نقدینگی و توان مالی را نیز از دیگر مشکلات مهم واحدهای مرغداری این شهرستان نام برد.

قاسمی با بیان این که سازمان جهاد کشاورزی، مسئولیت حمایت از مرغداری‌ها را به عهده دارد، گفت: این سازمان اختیارات کامل را برای حمایت از این بخش ندارد که نمونه آن در تنظیم بازار محصولات، تامین نهاده‌ها و بازاریابی مشاهده می‌شود.وی از وجود عاملان توزیع که نقش دلال را بازی می‌کنند، به عنوان معضل دیگر مرغداران شهرستان یاد کرد و افزود: مهم‌ترین راه رفع مشکلات مرغداران کهگیلویه، تخصیص منابع بانکی و تامین نهاده‌های ارزان قیمت است.

مدیرعامل یک شرکت تعاونی مرغداری با بیان این که واحدهای مرغداری این شهرستان به بانک‌ها بدهکارند و توانایی پرداخت آن را ندارند، گفت: تمدید این تسهیلات یا پرداخت یارانه می‌تواند در حل مشکلات آنها مفید باشد.

عباس جوشن به نداشتن توان مالی به عنوان بزرگ‌ترین مشکل مرغداران شهرستان اشاره کرد و افزود: این عامل باعث شده که تولیدکنندگان، دان و جوجه یک روزه را از دلالان با هزینه بالایی خریداری کنند که در نتیجه، درآمد و سود مرغ به جیب دلالان می‌رود، نه تولیدکننده.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها