رهبر انقلاب:‌عمر با برکت این مبارز خستگی‌ناپذیر یکسره در خدمت اسلام و برپایی و استقرار نظام اسلامی سپری شد

خداحافظ پیر سیاست و صداقت

حبیب‌الله عسکراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری که از تیرماه به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود صبح دیروز، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
کد خبر: ۶۱۳۰۹۸

به گفته علیرضا عسکراولادی، فرزند دبیر کل فقید جبهه پیروان خط امام و رهبری، حال عسکراولادی از دوشنبه شب بسیار وخیم می‌شود و پزشکان اعلام می‌کنند که دیگر کاری از آنها ساخته نیست؛ وی که از همان دوشنبه شب در بیهوشی قرار داشت، صبح دیروز در اثر حمله قلبی فوت می‌کند.

حبیب‌الله عسکراولادی که از بنیانگذاران حزب موتلفه اسلامی بود، سال 1311 در تهران به دنیا آمد و یکی از مبارزان فعال علیه رژیم طاغوت بود.

به گزارش فارس، عسکراولادی سیزده ساله بود که پا در میدان مبارزه گذاشت و در راهپیمایی‌ای که به دعوت آیت‌الله کاشانی به هواداری از مردم فلسطین برگزار شده بود، دستگیر و بازداشت شد.

در 1327 به فعالیت‌های سیاسی وارد و با حوادث ملی شدن نفت آشنا شد و در تجمعات و تظاهرات این دوران شرکت کرد. وی که با فعالیت جمعیت فدائیان اسلام نیز آشنا بود، در 1333، به همراه عده‌ای از دوستانش که در مسجد امین‌الدوله با هم آشنا شده بودند، تصمیم گرفتند هیاتی مذهبی تأسیس کنند و به فعالیت فرهنگی بپردازند، بنابراین هیاتی به نام هیات «مؤید» تأسیس کردند و در مسجد امین‌الدوله به فعالیت مشغول شدند.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، با ایشان آشنا شد و به قم رفت و آمد می‌کرد و از طرف امام مأمور وصول وجوهات شرعی در بازار تهران شد. در ماجرای تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، ارتباط هیات وی با بیت امام گسترده‌تر شد و این ارتباط باعث ائتلاف آنها با دو هیات مسجد شیخ علی و هیات اصفهانی‌های بازار و تشکیل هیات‌های مؤتلفه اسلامی شد.

در سال 1343 که هیات‌های مؤتلفه به ترور حسنعلی منصور اقدام کرد، عسکراولادی نیز همراه شاخه نظامی مؤتلفه به جرم نگهداری چمدان سلاح دستگیر و به حبس ابد محکوم و 1356 مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه یافت و با تأسیس کمیته امداد امام خمینی، به عنوان نماینده امام در این نهاد، عهده‌دار مسئولیت شد.

پس از تأسیس جمعیت مؤتلفه اسلامی در 1369، عسکراولادی به عنوان دبیر کل آن انتخاب شد. عسکراولادی در سال‌های گذشته در نقش یک ریش سفید سیاسی همواره تلاش داشت تا گروه‌های مختلف پایبند به اصول اسلام و انقلاب را با یکدیگر متحد کند که از جمله مهم‌ترین تلاش‌های او در دوره‌های اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در هیات منصفه مطبوعات از جمله فعالیت‌های عسکراولادی در سال‌های اخیر بود.

تشییع پیکر مرحوم عسکراولادی، فردا از مدرسه شهید مطهری

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم عسکراولادی، فردا برگزار می‌شود.اسدالله عسکراولادی برادر مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی با اعلام این خبر به واحد مرکزی خبر گفت: پیکر مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی 9 صبح پنجشنبه از مقابل مدرسه عالی شهید مطهری به مقصد بهشت زهرا(س) تشییع و خاکسپاری می‌شود.

وی افزود: مراسم بزرگداشت این مرحوم از ساعت 9 تا 11 جمعه در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می‌شود.

اسدالله عسکراولادی گفت: همچنین مراسم بزرگداشتی روز جمعه از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.وی افزود: روز شنبه نیز مراسم بزرگداشتی از سوی اصناف و بازاریان در مسجد ارگ تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: یکشنبه بعدازظهر نیز از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 16 مراسم ترحیم آن مرحوم در مسجد فرشته واقع در خیابان فیاضی برپا خواهد شد.

اسدالله عسکراولادی افزود: روز دوشنبه نیز مراسم شب هفت آن مرحوم از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 17 و 30 دقیقه در مسجد علی ‌بن موسی الرضا(ع) برگزار می‌شود.

وی گفت: سه‌شنبه هم مراسم بزرگداشتی در دماوند برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهور: رویکردی که عسکراولادی پی‌می‌گرفت، دنبال شود

به دنبال درگذشت حبیب‌الله عسکراولادی، سران سه قوه و دیگر مسئولان در پیام‌های جداگانه‌ای، این ضایعه را تسلیت گفتند. رئیس‌جمهور در پیام خود، درگذشت حبیب‌الله عسکراولادی را به مقام معظم رهبری، ملت ایران و همرزمان و خانواده وی تسلیت گفت.

در پیام رئیس‌جمهور آمده است: این انقلابی دین‌باور که از نخستین روزهای شکل‌گیری نهضت اسلامی با مجاهدت و تحمل زندان‌های طولانی و فشارهای گوناگون، عمر پربار خود را در مسیر دفاع از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران صرف کرد، در سال‌های پس از انقلاب با تأکید بر مشی انقلابی و اعتدالی و تلاش در حفظ و صیانت از ارزش‌های نظام و ایجاد الفت و وفاق در میان گروه‌های سیاسی در اذهان ملت شریف، کارنامه‌ای درخشان از خود به یادگار گذاشت.

در این پیام آمده است: آنچه این شخصیت مؤدب و متواضع بویژه در یک سال اخیر پی می‌گرفت، رویکرد اعتدالی و جلوگیری از تعمیق فاصله‌ها و دوری گزیدن از خشونت و تندروی بود که باید با تلاش‌های صمیمانه دوستداران او و همه مردم اخلاق‌مدار با جدیت دنبال شود.

لاریجانی: عسکراولادی تا آخر عمر در خدمت محرومان بود

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیام خود آورده است: مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی از مجاهدان خستگی‌ناپذیر و از چهره‌های مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی بودند که سابقه بیش از 50 سال مبارزه حکایت از اراده قوی و اعتقاد ژرف ایشان به استقرار نظام جمهوری اسلامی بود.

در این پیام آمده است: آن مرحوم از بنیانگذاران هیأت مؤتلفه اسلامی در پیش از انقلاب بودند که اقدامات ایشان و دیگر دوستانش در مؤتلفه نقش زیادی در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی داشت.علی لاریجانی افزود: ایشان همچنین در وحدت‌بخشی نیروهای انقلاب نقش فراوانی داشته و پس از پیروزی انقلاب نیز در سنگرهای متعدد از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تصدی وزارت در دولت‌های مختلف، تأسیس کمیته امداد امام و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری خدمات فراوانی را به نظام عرضه داشتند.

در ادامه این پیام آمده است: این چهره سیاسی و مذهبی همواره در راه خدمت به مردم از هیچ سعی و کوششی فروگذار نکردند و با اتخاذ مواضع صریح و روشن از ارزش‌های نظام و انقلاب دفاع کردند و تا آخرین لحظات عمر خویش در خدمت به مردم و بویژه محرومان و مستضعفان بودند.

رئیس قوه قضاییه هم در پیامی درگذشت مرحوم عسکراولادی را تسلیت گفت.

هاشمی: عسکراولادی به حقانیت مبارزه امام علیه استبداد ایمان داشت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیام تسلیت خود آورده است: عسکراولادی، مبارزی بود که با ایمان به‌حقانیت مبارزه امام (ره) و روحانیت علیه استبداد و استعمار، 13 سال زندان و شکنجه را تحمل و پس از انقلاب اسلامی در دولت‌های مختلف و مسئولیت‌های متعدد به مردم و نظام خدمت کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزوده است: وی علاوه بر همسنگری دوران مبارزه و همراهی پس از پیروزی، درمجمع تشخیص مصلحت نظام هم از جمله همکاران خوب و فعال در جلسات بود.

مهدوی‌کنی: عسکراولادی در مسیر ولایت بود

در پیام تسلیت آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری هم آمده است: آن فقید سعید از رجال صادق الوعد و از مصادیق بارز آیه شریفه «رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه» بود که در عرصه‌های گوناگون در مسیر ولایت و پشتیبان مخلص مبارزان و محرومان بود و در نخستین روز ماه محرم‌الحرام به کاروان حسینی (علیه‌السلام) پیوست و به دیدار مولایش حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) شتافت.

سیدحسن خمینی: عسکراولادی دلی بی‌کینه داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، نوه امام راحل(ره) هم در پیام تسلیتی خاطرنشان کرد: آن مرحوم بی‌شک از خالص‌ترین مبارزان با رژیم ستمشاهی و از امین‌ترین عاشقان امام بود.در این پیام آمده است: دل بی‌کینه، وسعت نظر، سماحت و بزرگواری و پاکدستی و صداقت، همه و همه در وجود مرحوم عسکراولادی به وضوح دیده می‌شد.

وی در پیام خود آورده است: نام عسکراولادی از این پس نیز یادآور مبارزه و جهاد در روزهای سخت و بیانگر متانت و تدبیر در روزهای آزمایش و منادی امداد به نیازمندان و زجرکشیدگان در تمامی روزهای زندگی خواهد بود‌.

اعتدال، ویژگی بارز عسکراولادی بود

حزب موتلفه اسلامی هم در پیامی با تسلیت درگذشت حبیب‌الله عسکراولادی، وی را از السابقون نهضت امام‌خمینی(ره) و حبیب امام و رهبری توصیف کرد که مشی اعتدالی و همراهی با مردم از ویژگی‌های بارز این پیشکسوت انقلاب اسلامی بود.

در بخشی از این پیام تسلیت آمده است: وی که از السابقون نهضت خمینی کبیر بود، پیش از انقلاب اسلامی سال‌ها در زندان رژیم ستمشاهی به سر برد و در سال‌های پس از انقلاب نماینده ولی‌فقیه در کمیته امداد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، رئیس هیات منصفه مطبوعات و عضو هیات‌مدیره بنیاد مستضعفان بود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین کشورمان هم با صدور پیامی درگذشت عسکراولادی را تسلیت گفت.

حبیبی: عسکراولادی مجسمه تدین و اخلاص بود

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم در جمع خبرنگاران با تسلیت درگذشت عسکراولادی گفت: عسکراولادی را مجسمه تدین و اخلاص می‌دانستم.

به گزارش مهر، محمدنبی حبیبی با یادآوری خاطره‌ای گفت: در یک جلسه خصوصی آقای عسکراولادی به من گفتند شما در هر مسئولیتی و هر جایی قرار گرفتید یک موضوع را فراموش نکنید و آن این که همیشه با مستضعفین در ارتباط باشید، حتی اگر مسئولیت شما ارتباطی با این کار نداشته باشد.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت حبیب‌الله عسکراولادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مجاهد صادق و یار وفادار و معتمد امام راحل آقای حاج حبیب‌الله عسکراولادی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن الرّحیم

با تاسف و تاثر، خبر درگذشت مجاهد صادق و یار وفادار و معتمد امام راحل، جناب آقای حاج حبیب‌الله عسکراولادی را دریافت کردم. عمر با برکت این مبارز خستگی‌ناپذیر یکسره در خدمت اسلام و برپایی و استقرار نظام اسلامی سپری شد و از دوران جوانی تا آخرین سال‌ها، همت و تلاش و مجاهدت مخلصانه‌اش در این راه کاستی نگرفت.

در دوران طاغوت، از نخستین روزهای مبارزات ملت و روحانیت، در کنار امام بزرگوار و در صفوف پرخطر حضور یافت و رنج سال‌ها زندان و اسارت را صبورانه تحمل کرد و پس از پیروزی انقلاب و برپایی جمهوری اسلامی، در سنگرهای حساس و اثرگذار خدمات صادقانه ارائه کرد و تا آخر عمر پر ماجرای خود از کار و تلاش فروگذار نکرد. رحمت و فضل الهی را برای ایشان مسئلت می‌کنم و به بازماندگان و دوستان محترم ایشان تسلیت می‌گویم.

سیدعلی خامنه‌ای

14/آبان‌/‌ 1392

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها