شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری فقط یک روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۰۱۲۷۹
اختیار اوباما دست کنگره و کنگره در اختیار صهیونیست‌هاست

اختیار اوباما دست کنگره و کنگره در اختیار صهیونیست‌هاست

روزنامه کیهان نوشت:در حالی که دولت اوباما در مقابل کنگره اختیاری از خود ندارد، اکثریت کنگره تحریم‌های جدیدی علیه ایران را در دستور کار دارند. برخی اعضای متنفذ کنگره از اوباما خواستند به رغم نشانه‌های آشتی‌جویانه دولت جدید ایران، همچنان موضع سختگیرانه‌ای را اتخاذ کند.به گزارش رویترز، چهار سناتور آمریکایی از باراک اوباما خواستند علی‌رغم ارسال نشانه‌های آشتی‌جویانه از سوی ایران، همچنان خط مشی سرسختانه‌ای را علیه ایران دنبال کند. رابرت منندز و چارلز شومر سناتورهای دموکرات و لیندزی گراهام و جان مک کین سناتورهای جمهوری‌خواه از اوباما خواستند بر فشارهای خود علیه ایران بیفزاید. منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا و گراهام از اعضای با نفوذ سنا در سیاست خارجی است.چارلز شومر و جان مک کین هم در نامه‌ای گفتند آمریکا در این مرحله و تا زمان رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه اتمی ایران نباید به هیچ وجه از فشار بر این کشور بکاهد.

کمیته امور بانکی سنای آمریکا به زودی بحث درباره مجموعه‌ای از تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را که ژوئیه گذشته در مجلس نمایندگان تصویب شده بود شروع می‌کند.در همین حال اندیشکده رند با انتشار تحلیلی نوشت: ایران کوتاه نمی‌آید چرا که معتقد است هرگونه نرمشی باید قهرمانانه و به نفع آنها باشد. بسیاری از سیاستگذاران آمریکایی می‌گویند اگر فشار کارگر است چرا فشار بیشتری وارد نکنیم؟ اما این کار به برنامههسته‌ای ایران خاتمه نمی‌دهد به ویژه اگر ایران به این نتیجه برسد که چیزی از مذاکرات عایدش نمی‌شود.در ادامه این تحلیل آمده است: اوباما باید روشن کند که از ایران چه می‌خواهد؟ فقط امتیازهایی درباره مسئله هسته‌ای یا درباره گستره وسیع‌تری از مسائل، از نقش ایران در سوریه و افغانستان گرفته تا حمایت تهران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله؟ چه سطحی از همکاری ایران برای شروع برچیدن تحریم‌ها کافی خواهد بود؟ اختلافات آمریکا با جمهوری اسلامی واقعی و عمیق است.

موشه یعلون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز به جروزالم پست گفته است: در حالی که ظاهرا روابط تهران- واشنگتن در حال گرم شدن است، رئیس‌جمهور ایران دست از جاه‌طلبی هسته‌ای برنخواهد داشت و آمریکا نباید فشارها را کم کند.بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به بلومبرگ گفته است: کاهش لحن ضدآمریکایی از سوی روحانی کافی نیست و آمریکا بر اساس کردار و نه گفتار دولت ایران قضاوت خواهد کرد.

بلومبرگ می‌افزاید: این در حالیست که نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی به اتفاق گفته‌اند که آمریکا نباید انتظار چندانی از روحانی داشته باشد. به اعتقاد آنها، روحانی به دنبال فریب دادن آمریکاست و قصد مذاکره ندارد.

چرا در مناظره‌ها از گران شدن دلار دفاع نکردید؟!

کیهان نوشت:اظهارات غیرمترقبه رئیس بانک مرکزی در دفاع از افزایش نرخ دلار با شگفتی مخاطبان رسانه‌ها مواجه شده است.ولی‌الله سیف اخیرا در صبحانه کاری با اتاق بازرگانی گفته بود کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را دربر دارد؛ بنابراین دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد و کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست.انتشار این سخنان با واکنش‌های اعتراضی در رسانه‌ها مواجه شده است. از جمله برخی از شهروندان با گذاشتن کامنت‌ها و دیدگاه‌های خود به خبر مذکور در سایت‌ها واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال در سایت جهان‌نیوز ذیل خبر سخنان «سیف» این کامنت‌ها به چشم می‌خورد: تا اون موقع که احمدی‌نژاد بود که بالا رفتن نرخ ارز فاجعه بود و بحران ملی! حالا که نیست آقایان میگن نرخ دلار نباید پایین بیاید/ دو تا سوال از ایشون داشتم؛ چه‌قدر حقوق می‌گیرن و به دلار می‌گیرن یا ریال/ فقط یک سوال: آقای رئیس‌جمهور! فکر می‌کنید اگر در مناظره‌ها می‌گفتید اعتقاد به دلار 3 هزار تومانی دارید، رأی می‌آوردید؟

 (دیگه داری وارد جایی میشی که نباید بشی‌ها دادا!) اظهارنظر دقیق یک کارشناس اقتصادی با در نظر گرفتن همه جوانب (شما از آمریکا چطور می‌توانید همه جوانب اقتصادی داخل کشور را تشخیص بدهید آقای دلاری؟) به نظرم باید بین چند موضوع اعتدال برقرار گردد: اول اینکه چرا احمدی‌نژاد اگر این حرف را میزد مجرم بود؟ دوم اینکه پس معیشت و تورم و شعارهای انتخاباتی چه می‌شود. به نظر من فاتحه این دولت با این طرز تفکر اقتصادی خوانده شد و دولت تدبیر و امید رسما اعلام کرد دولت ناامیدی است. مگر این که روحانی سریعا تیم اقتصادیش از نوبخت و سیف و طیب‌نیا را شجاعانه عوض کند با این تیم اقتصادی همه مردم ناامیدی از بهبود شرایط پیدا کردند. انتخابات باید تکرار شود (جالب‌ترین نظر بود) من به آقای روحانی رأی دادم و انتظار دارم پس از بازگشت از سفر تکلیف ایشان را یکسره کند.

همچنین در برخی دیگر از کامنت‌های مخاطبان تصریح شده است: این برخلاف شعار انتخاباتی دولت بود که می‌گفتند دولت نباید در بازار دخالت کند حالا به هر دلیلی که باشد. آقای سیف از این سخنان بهره می‌برد و دارای بنگاه اقتصادی هست؟. به عنوان کسی که به آقای روحانی رای داده‌ام از آقای سیف میخواهم که هرچه زودتر این اظهارات را پس بگیرند و نیامده برای دولت دردسر درست نکنند. نظری ندارم، فقط یک دقیقه سکوت! دولت راستگویان! ابتدا به کاهش ارزش پول ملی حمله می‌کند و سپس از آن دفاع می‌کنند! این است معجزه دولت راستگویان؟

غیر از لحن‌ها تغییر دیگری دیده نمی‌شود!

کیهان آورده:تحلیل‌گران بی‌بی‌سی می‌گویند با وجود برخی نرمش‌لحن در سخنان رؤسای جمهور ایران و آمریکا هیچ چیز در عمل تغییر نکرده است.کامران متینی به این شبکه گفت: تفاوت‌های جدی میان مواضع ایران و آمریکا وجود دارد. هرچند لحن اوباما در سخنرانی‌اش نرم‌تر و قدری خوشبینانه‌تر بود اما به لحاظ محتوایی موضع ایالات متحده آن طور که اوباما بیان کرد، تغییری نکرده و کماکان آنها اصرار دارند که ایران باید نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.فرزانه روستایی نیز به این شبکه گفت: عالی‌ترین مقام آمریکایی که هنگام سخنرانی روحانی در جلسه حضور داشت معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود که بی‌تردید با دقت حساب شده بود و این به این معناست که تا اطلاع‌ثانوی رئیس جمهور جدید ایران برای هیأت حاکمه آمریکا فقط جانشین محمود احمدی‌نژاد است نه چیز دیگری. به عبارت دیگر ایران برای باز شدن عملی قفل روابط باکاخ سفید باید بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت کوتاه بیاید، امتیاز بدهد و صبر کند تا عملاً اثبات شود او دقیقاٌ همان کسی است که باید با او معامله کرد. در ضمن، به غیر از نقش اسرائیل و قدرت لابی یهودیان که مانعی در تحولات سیاست خارجی ایران است، آنچه که هنوز غرب در انتظار آن است تأثیر بیشتر فشار تحریم بر ایران است.

وعده سرخرمن آمریکا در مقابل توقعات غیرقانونی از ایران

روزنامه کیهان نوشت:بررسی مجموعه اخبار و گزارش‌های منتشره در زمینه مذاکرات 5+1 با ایران در نیویورک نشان می‌دهد که دورنمای مثبتی برای توافق وجود ندارد و آمریکا بنا ندارد زمینه تعامل برد-برد را فراهم کند.دکتر روحانی در مصاحبه با واشنگتن پست اعلام کرد «می‌خواهیم ظرف 3 تا 6 ماه به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم». او که سابقه چند سال مذاکره با غرب را در کارنامه خود دارد، در عین حال با مرور مذاکرات سال 2003 می‌گوید ما حتی اجازه دسترسی به مراکز نظامی را بین سال‌های 2003 تا 2005 دادیم. در واقع سؤال اصلی در ایران این است که اگر واقعاً آژانس یا غرب دنبال روشن شدن مسایل بوده چرا هر مقدار که ایران شفافیت نشان داد آنها عکس‌العمل مناسب نشان ندادند؟ در واقع یک سؤال اساسی این هست که آیا مسأله هسته‌ای یک بهانه است، یا واقعاً در زمینه مسأله هسته‌ای سؤال وجود دارد؟ ما امیدواریم در مذاکرات 5+1، اعضای 5+1 نشان دهند که مسأله هسته‌ای یک بهانه نیست، واقعاً سؤال منطقی وجود دارد. اگر واقعاً دومی باشد به راحتی مسأله قابل حل و فصل است.

در مقابل این تلقی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات نمایندگان 5+1 با دکتر ظریف گفت: 12 ماه زمان مناسبی برای توافق بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران است.اما از آن طرف جان کری در مصاحبه با سی‌بی‌اس فهرستی طولانی از مطالبات غیرقانونی آمریکا را مطرح کرد بی‌آن که بگوید آمریکا و غرب در مقابل غیر از لفاظی، کدام امتیاز مشخص را روی میز می‌گذارند. کری در این مصاحبه می‌گوید: اقدامات عملی ایران برای اعتمادسازی می‌تواند شامل دسترسی سریع بازرسان به تأسیسات فردو، امضای پروتکل الحاقی درباره بازرسی‌ها، پیشنهاد توقف داوطلبانه غنی‌سازی در حد بالا، و حفظ غنی‌سازی به میزانی که برای برنامه صلح‌آمیز نیاز است می‌باشد.

وی اما در مقابل تأکید کرد آمریکا تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران شفاف، قابل اثبات و پاسخگو نباشد قصد ندارد تحریم‌ها را لغو کند. کری در رابطه با خواست روحانی برای رسیدن به توافقی بین 3 تا 6 ماهه تصریح کرد: «مطمئناً امکان‌پذیر است، حتی ممکن است زودتر نیز به توافق برسیم که بستگی به آن دارد ایران در آینده چه میزان برای شفاف‌سازی آمادگی دارد.»طرح توقعات مشخص و غیرقانونی از ایران در مقابل عبارات مبهم-نظیر «تا زمانی که برنامه هسته‌ای شفاف و قابل اثبات نباشد»- در حالی است که ایران در قالب مدالیته مصوب با آژانس، به تمام پرسش‌های مطروحه پاسخ داده و بیشترین سقف بازرسی‌ها را پذیرا بوده است. در واقع جان‌کری و اشتون با زبان بی‌زبانی می‌گویند که نقداً توقع دارند ایران کدام خواسته‌ها-ی غیرقانونی و فراتر از ان‌پی‌تی- را عملی کند اما خود در زمینه تعهدات، برخوردی «تعلیقی» و «نسیه‌وار» انجام می‌دهند و مجدداً دنبال کشدار کردن ماجرا هستند.

نکته جالب در این میان سخنان آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکاست که بر خلاف برخی خوش‌بینی‌های ساده‌دلانه به دویچه‌وله می‌گوید « ما از گفته‌های روحانی و ظریف استقبال می‌کنیم ولی همان‌گونه که اوباما گفت این کلمات آشتی‌جویانه باید با اقدامات قابل تأیید همراه باشد و این سخنان کافی نیست»(!)به همین دلیل بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد دولت اوباما به رویکرد متفاوت حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران واکنش محتاطانه‌ای نشان داده و قصد ندارند به ایران امتیاز دهد مگر آنکه این کشور اقدامی واقعی انجام دهد که نشانگر تغییر رویه در برنامه هسته‌ای‌اش باشد. به نظر تحلیلگران در حالیکه روحانی در پی آن است که تحریم‌ها علیه ایران لغو یا سبکتر شوند، جان کری سعی کرد پیش از دیدار با ظریف حمایت جامعه جهانی را جلب کند تا از موضعی محکم‌تر گفتگو کند و فشار را بر ایران - علیرغم دیپلماسی مثبت روحانی - حفظ کند.

مارک فیتز پاتریک تحلیلگر سیاسی و کارشناس خلع سلاح معتقد است با وجود جو مثبت تاکنون اتفاق قابل توجهی نیفتاده. نکته جالب دیگر بی‌اختیاری اوباما در برابر کنگره آمریکا و لابی صهیونیست‌هاست.لس‌آنجلس تایمز در این‌باره می‌نویسد: آمریکا باید مشخص کند که همه گزینه‌ها همچنان روی میز است. کمیته روابط خارجی کنگره باید دوره 100 روزه ریاست روحانی را بررسی کند و در این زمینه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. با توجه به 30 سال روابط خصمانه با ایران، بعید است کنگره آمریکا با هرگونه لغو تحریم‌ها پیش از تغییری اساسی در رفتار ایران موافقت کند. چنین تغییری صرفا با صحبت کردن مقدور نیست و باید با عمل واقعی توام باشد.همچنین کلسی داونپورت کارشناس آمریکایی به بی‌بی‌سی گفت: گروهی از اعضای کنگره آمریکا با هرگونه غنی‌سازی در ایران مخالفند و این مانعی بزرگ در برابر هر نوع توافق اوباما با ایران برای دادن اجازه غنی‌سازی است.درحالی که تصویب برخی تحریم‌ها علیه ایران در دستور کار کنگره آمریکاست، دویچه وله در گزارشی تأکید می‌کند: برخی مقام‌های غربی هشدار داده‌اند که «انتظارات زیاد و تقاضاهای غیرواقعی» از دولت جدید ایران می‌تواند موقعیت آنها را در ایران تضعیف کند و مذاکرات را بی‌نتیجه بگذارد.

 جنایتی که فتنه‌گران مرتکب شدند مشمول مرور زمان نمی‌شود

کیهان به نقل ازنیمروز نوشت:، در هفته گذشته برخی از زندانیان فعال در فتنه 88 به خانه‌های خود رفتند که این خروج از زندان از سوی برخی از رسانه‌ها «آزادی» این افراد تلقی شد. این رسانه‌ها در این زمینه مدعی شدند «محسن امین‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، مهسا امرآبادی، المیرا واضحان، ژیلا مکوندی، میرطاهر موسوی، کفایت ملک‌محمدی، محبوبه کرمی، صغرا غلام‌نژاد، میترا رحمتی و مریم جلیلی از زندان آزاد شده‌اند.»وزیر اطلاعات نیز به طور تلویحی خبر آزادی برخی دیگر از مجرمان امنیتی در روزهای آینده را رسانه‌ای کرد.هر چند که این خبرها با استقبال گسترده از سوی رسانه‌های متعدد اصلاح‌طلب و حتی ضدانقلاب مواجه شد و از سوی دیگر چهره‌های متعددی از محمدرضا عارف تا سیدمحمد خاتمی به دیدار این مجرمین امنیتی رفتند تا در کنار آنها عکس یادگاری بگیرند اما توجه به یک نکته ضروری است.

نیمروز می‌نویسد: این روزها افرادی که در بیانیه‌سازی‌ها و رسانه‌های خود جوانان را به آشوب دعوت کرده‌اند، ژست‌های عکس مادر و فرزندی و عکس‌های پدرانه خود را با مقدار قابل توجهی احساسات راهی رسانه‌ها می‌کنند و خبر آزادی مادر و پدرهای دربند را می‌دهند. برخی از رسانه‌های این جریان به نحوی روی این مساله تاکید دارند که گویی این افراد به خاطر مادر بودن خود محکوم شده‌اند و گویا فراموش کرده‌اند که در مرحله اول این افراد یک مجرم هستند. مجرمینی که به واسطه قلم و اظهاراتشان مادران و فرزندان بسیاری در آتش خودخواهی و ادعاهای دروغ فتنه‌گران سوختند. فتنه‌گران به خانه برگشتند؛ اما روزی خواهد رسید که شهید غلام حسین کبیری نیز به خانه برگردد؟ خانواده رجب‌پور هم می‌توانند بازگشت مادر و دخترشان را به خانه جشن بگیرند؟

تغییر وضعیت یک مسئول دولتی با تایید روحانی

روزنامه خراسان نوشت:در حالی که بر اساس مصوبه 5 شهریورماه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد، مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی وزارت ورزش که از مجلس رای اعتماد نگرفت، به عنوان عضو غیرموظف منطقه آزاد کیش انتخاب شده بود، بر اساس پیشنهاد جدید وزرای این شورا که طی روزهای گذشته به تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور نیز رسید، عضویت وی تبدیل به نوع موظف شده است.

کشف پر تنفیذترین آیین نامه دولتی

خراسان نوشت: پس از آنکه آیین نامه اجرایی بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، با مصوبه تیرماه امسال دولت دهم به عنوان آیین نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات تنفیذ شده بود، بر اساس ابلاغیه اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، این آیین نامه مجددا به عنوان آیین نامه اجرایی بند ۴۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور نیز تنفیذ شده است.

بازتاب گسترده جعل اظهارات روحانی

روزنامه تهران امروز نوشت:روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در یادداشتی با تیتر «انکار هولوکاست در ترجمه» ضمن اشاره به تحریف سخنان رئیس‌جمهور ایران نوشت: «توضیح درباره این ترجمه را به سی‌ان‌ان واگذار می‌کنیم و این شبکه خبری باید توضیح دهد که چرا می‌خواست آقای روحانی را صلح‌طلب‌تر از آنچه هست، جلوه دهد. اما در همین حال، امتیازهای صداقت را باید به خبرنگاران خبرگزاری فارس داد.» روزنامه واشنگتن‌پست، روزنامه واشنگتن‌تایمز، شبکه خبری فاکس‌نیوز، روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست، روزنامه اسرائیلی هاآرتص، شبکه خبری راشاتودی، نشریه آمریکایی پولیتیکو، پایگاه خبری المانیتور، شبکه خبری العربیه و خبرگزاری رویترز و خبرگزاری آسوشیتدپرس تنها بخشی از رسانه‌هایی بودند که این جعل خبر از سی‌ان‌ان را انعکاس دادند. طبق آنچه در این گزارش آمده اظهاراتی که حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان درباره هولوکاست مطرح کرده به صورتی تحریف شده و با حذف و اضافات و با ترجمه‌های دارای ایرادهای محتوایی عمده انعکاس یافته است.

استعفا ندادم، برکنار شدم

تهران امروز آورده: عزل و نصب‌هایی که در وزارت علوم رخ می‌دهد همچنان با حاشیه‌هایی همراه است. در آخرین تغییرات صورت گرفته در این وزارتخانه، مهدی‌نژاد نوری معاون علمی و پژوهشی سابق وزارت علوم در پی برکناریش از این وزارتخانه ابراز تعجب کرده و به خبرگزاری تسنیم می‌گوید:هیچ مشورتی با بنده درباره تغییر معاونت علمی و پژوهشی صورت نگرفته است. وی افزود: آقای توفیقی روز گذشته از من خواستند که امروز ساعت 7:30 دقیقه در محل کارشان حاضر شوم.مهدی‌نژاد ادامه داد: پس از حضور در دفترشان به من اعلام کردند، که تغییری برای این معاونت در نظر گرفته‌اند و فرد جدیدی را می‌خواهند جایگزین من در این جایگاه کنند. من استعفا نداده‌ام بلکه برکنار شده‌ام، امروز صبح در جریان تغییر معاونت پژوهشی قرار گرفتم.

 براساس آنچه که از طرف دوستان و دست‌اندرکاران اعلام می‌شد و براساس نگاه خودم، تصور می‌کردم اگر ملاک برای توفیقی کار باشد، تغییری در این جایگاه صورت نگیرد اما ظاهرا دلایل دیگری غیر از مسائل کاری برای وزارت علوم جدید مطرح است که همین دلایل غیرکاری برای برکناری من اصل واقع شد.مهدی‌نژاد در پایان با بیان اینکه همچنان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر هستم، تصریح کرد: به عنوان عضو هیات علمی همچنان در دانشگاه مالک اشتر فعالیت می‌کنم و پس از آن را تنها خدا می‌داند که چه خواهد شد.

لغو کمک 70 میلیارد تومانی دولت به یک استانداری

تهران امروز نوشت:در حالی که هیات دولت دهم در اواخر اردیبهشت ماه سال‌جاری با صدور مصوبه ای، مبلغ 700 میلیارد ریال از محل منابع مدیریت بحران کشور را در اختیار یکی از استانداری‌های مرکز کشور قرار داده بود تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود، بر اساس بخشنامه‌ای که اخیرا از سوی یک مسئول ارشد دولتی به دستگاه‌های مسئول ارسال شده، تخصیص این اعتبار لغو می‌شود.

مدیر احمدی نژاد پست گرفت

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسئول ستاد احمدی نژاد در استان خراسان رضوی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری معرفی شد! جمهوریت با دادن این خبر اعلام کرد وی از مدیران دولت دهم نیز بوده است. در هفته‌های اخیر بی‌دقتی در انتصاب‌ها در سطوح استانداران، معاونان وزرا و بعضی مدیریت‌های دیگر، نگرانی‌هائی را پدید آورده است.

اولین گام آمریکا

جمهوری اسلامی آورده: آمریکا یک جام شیردال باستانی را که متعلق به قرن 7 پیش از میلاد، آغاز عصر مادها، بوده به ایران باز گرداند. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به بی‌بی سی فارسی گفت باز گرداندن این اثر باستانی اقدامی برای نشان دادن حسن نیت آمریکا نسبت به ایران بوده است. به گزارش بی‌بی سی، این جام در سال 1382 از یک قاچاقچی آثار باستانی و عتیقه‌جات گرفته شده بود و آمریکا می‌گوید از آنجا که به میراث فرهنگی و همچنین به مردم ایران احترام می‌گذارد، آن را به ایران باز گردانده است. تصور می‌شود که این جام را از غاری در شمال غرب ایران ربوده بوده‌اند. شیردال، هما موجودی افسانه‌ای است که ترکیبی از تن شیر و سر عقاب است. شیردال‌ها را دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌ها می‌دانسته‌اند. طرح این موجود افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته است.

تلاش برای نزدیک نشدن تهران- واشنگتن

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به دنبال ممانعت از نزدیکی روابط تهران –واشنگتن است. براساس اعلام رسانه‌های صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو امروز شنبه به نیویورک می‌رود تا علاوه بر سخنرانی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و مانع از نزدیکی روابط غرب به‌ویژه آمریکا با ایران شود.

جریان رسانه‌ای جدید؛ اعتراض پس از برکناری!

آرمان نوشت:شنیده شد که درحالی که طی روزهای اخیر، باب شده هر مدیر دولت قبل که در دولت جدید (آنهم پس از گذشت چند ماه) عزل می‌شود، فوراً با رسانه‌های دیگر گفت‌وگوکرده و نسبت به این اقدام اعتراض می‌کند. «انتخاب» نوشت؛ در تازه‌ترین خبر، سرپرست وزارت علوم صبح پنجشنبه معاون پژوهشی این وزارتخانه را برکنار کرد. توفیقی سرپرست وزارت علوم محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی این وزارتخانه را برکنار کرد. محمد مهدی نژاد نوری در گفت‌وگو با فارس با تایید خبر برکناری خود از سوی توفیقی گفت: این اقدام به معنای اعتدال و شایسته سالاری نیست و معنای حزب گرایی دارد. وی خاطرنشان کرد عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر است و به این دانشگاه برمی گردد.

خرید پیمانکار پنتاگون از ایران

آرمان نوشت:شنیده شد که فاکس نیوز گزارش داد که یک پیمانکار پنتاگون که برای نیروهای آمریکایی در افغانستان غذا و آب می‌فرستاد تجهیزات لازم برای ساخت یک انبار نظامی در افغانستان را از ایران به این کشور ارسال کرد، اقدامی که می‌تواند نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب شود. شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد که شرکت آنهام که دارنده قرارداد پیمانکاری چند میلیارد دلاری پنتاگون است، از بندر عباس ایران برای فرستادن مواد و تجهیزات ساختمانی که بعدها از داخل ایران به افغانستان فرستاده شد، استفاده کرد. این شبکه خبری نوشت که روزنامه وال استریت ژورنال که اولین‌بار این گزارش را روز چهارشنبه منتشر کرد نوشت که آنهام ساخت این انبار در فرودگاه بگرام در نزدیکی کابل را در ماه ژوئن سال 2012 به پایان برد. این روزنامه آمریکایی گزارش داد که این پروژه شرکت آنهام را در موقعیتی قرار داد که بتواند قرارداد 1/8 میلیارد دلاری پنتاگون را از آن خود کند.

انتقال دفتر حماس به بیروت یا تهران!

آرمان آورده است:شنیده شد که روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از برخی نزدیکان خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از احتمال انتقال دفتر این جنبش از دوحه به یکی از شهرهای بیروت، تهران و خارطوم خبر داد. این منابع افزودند که خالد مشعل با فکر انتقال دفتر حماس از دوحه به محل دیگری که می‌تواند تهران، بیروت یا خارطوم باشد، موافقت کرد. این روزنامه لبنانی به نقل از این مقام نزدیک افزود که خالد مشعل که در قطر به سر می‌برد احساس می‌کند در محاصره یا اقامت اجباری به سر می‌برد و به دلیل مسائل امنیتی قادر نیست به راحتی کاری انجام دهد. به نوشته الاخبار، بارها به مشعل گفته شده که هر گونه سفری برای او تهدیدی برایش به شمار می‌رود او همچنین اجازه هرگونه اظهارنظر یا استقبال از کسانی که به دیدارش می‌روند را ندارد. به طور کلی ابوالولید امروز در وضعیتی از «بیکاری» به سر می‌برد. فلسطین و درد و رنج‌هایش به دور از ویلای فاخری است که برای اقامت مشعل که زیاد از آن خارج نمی‌شود، اختصاص داده شده است. تا آن‌جا که رهبران این جنبش این سوال را مطرح می‌کنند که آیا تصمیمی برای جلوگیری از خروج ابوالولید از قطر وجود دارد؟

نامه اعتراضی خانه سینما به مجلس

آرمان نوشت:شنیده شد که هیات‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آمادگی خود را برای حضور در این کیمسیون و گفت‌وگو و ارائه اسناد لازم برای رفع نگرانی نمایندگان مجلس اعلام کردند. در بخشی از این نامه آمده است: امیدواریم با ما هم‌عقیده‌ باشید که نمایندگان مردم قاعدتا باید از حل و فصل مساله ساده‌ای که اگرنه با سوء‌نیت حداقل با بی‌تدبیری به مساله‌ای ملی و بلکه بین‌المللی تبدیل شده بود همچون اکثریت 99 درصدی سینماگران ایران خوشحال باشند؛ در حالی که چنین اظهاراتی شهد این اقدام را به کام اهالی سینما تلخ می‌کند. در خلال 20 ماهه گذشته چشم‌ انتظار بودیم که اعضای محترم کمیسیون فرهنگی در راستای ایفای وظایف خود با دعوت از ما، تصویر روشن‌تری از پروژه‌ای پیدا کنند که در پوشش اقدامات قانونی جریان یافته بود. هنوز بر این باوریم که نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی وکیل همه شهروندان از جمله پنج هزار عضو خانه سینما هستند و روا نیست بدون تحقیق از یک‌سوی ماجرا و صرفا با اتکا به اطلاعات ناقص کسب شده از سوی دیگر اظهارنظر کنند.

بازداشت 28 دلال ارز در قم

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که فرمانده انتظامی استان قم از دستگیری 28 نفر از فروشندگان غیرقانونی ارز در محله گذرخان قم خبر داد. سردار کاظم مجتبایی گفت: طرح ساماندهی و ارتقای امنیت اجتماعی هسته مرکزی شهر با محوریت محله گذرخان درخصوص جرائم اقتصادی با حضور پلیس آگاهی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، تجسس کلانتری‌ها و همچنین شهرداری به اجرا گذاشته شد. وی ادامه داد: در این طرح تعداد 28 نفر از فروشندگان غیرقانونی ارز که تعداد هشت نفر آن تبعه خارجی هستند شناسایی و دستگیر شدند. فرمانده انتظامی استان قم با بیان اینکه اقلام کشف شده از متهمان شامل دلار، دینار، ریال عربستان و سیم کارت‌های اعتباری فاقد سند است گفت: در واقع وجود این‌گونه سیم کارت‌های فاقد سند به عنوان یک معضل محسوب می‌شود.

پنتاگون: خالکوبی معلوم ممنوع!

آرمان آورده:شنیده شد که طبق قوانین جدید ارتش آمریکا، سربازهای جدید حق خالکوبی روی گردن و پایین‌تر از آرنج و زانو را ندارند. به نوشته روزنامه کریستین ساینس مانیتور، این قوانین جدید در حالی اجرا می‌شوند که جنگ در افغانستان وعراق رو به پایان است و به این ترتیب فشارها برای سربازگیری نیز رو به کاهش است. این قوانین در یک یا دو ماه آینده اجرا می‌شوند. سربازهایی که طبق قوانین جدید متخلف شناخته می‌شوند، باید خود هزینه پاک کردن این خالکوبی‌ها را بدهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها