ایران زمین

آتش‌سوزی در انجیرستان‌های استهبان

انجیرستان‌های شهرستان استهبان فارس سه‌شنبه شب گذشته طعمه حریق شد. این آتش‌سوزی از سه نقطه باغات انجیر شروع و به دامنه کوه تودج رسید.
کد خبر: ۵۸۰۴۱۲

کاظم بردبار، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به این‌که این آتش‌سوزی دیروز مهار شد، گفت: بیشترین خسارت به باغات انجیر وارد شده است. وی سهل‌انگاری را دلیل اصلی بروز این آتش‌سوزی اعلام کرد.

بردبار تصریح کرد: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی، پوشش‌های سطح استان آماده حریق است به همین دلیل مردم باید توجه بیشتری داشته باشند.

امسال آتش‌سوزی مراتع، جنگل‌ها و اراضی طبیعی استان فارس رشد فراوانی یافته است به طوری که به گفته مدیر کل منابع طبیعی فارس، از آغاز فصل گرما تاکنون 900 هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است.

این در حالی است که در تابستان سال گذشته 480 هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شد./ مهر

تشدید گردوغبار در سیستان و بلوچستان

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: افزایش شدت وزش باد طی روزهای اخیر میزان غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان را به 20 برابر حد استاندارد رسانده است.

خسرو افسری افزود: با توجه به ادامه توفان گرد و خاک بویژه در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان شامل زهک، زابل، هیرمند، نیمروز و هامون شدت آلودگی هوا افزایش یافته است. وی ادامه داد: بر اساس آمار کارشناسان محیط‌زیست، غلظت ذرات معلق در هوای شمال سیستان و بلوچستان بویژه در شهرستان هیرمند طی 24 ساعت گذشته به 3100 میکروگرم در مترمکعب رسیده است.

افسری به اهالی سیستان توصیه کرد با توجه به ناسالم بودن هوای منطقه تا آنجا که می‌توانند فقط برای انجام کارهای ضروری آن هم با زدن ماسک و استفاده از وسایل نقلیه عمومی از منزل خارج شوند.

وی اظهار کرد: روان شدن جریان آب به سمت تالاب هامون، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی مانند نهالکاری، توسعه فضای سبز، ساخت کمربند سبز در اطراف شهرها و مالچ پاشی نقش مهمی در کاهش اثرات تخریبی ریزگردها دارد.‌‌/ ‌‌ایرنا

خرس، جان زن روستایی را گرفت

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان چهارمحال و بختیاری، از مرگ یک زن جوان بر اثر حمله خرس در بلندی‌های دنگان در منطقه دیناران از توابع شهرستان اردل خبر داد.

امیر معتمدی افزود: به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و نبودن راه ماشین رو، مصدوم توسط اهالی به یکی از روستاهای اطراف منتقل و تکنیسین‌های اورژانس بر بالین وی حاضر شدند، ولی به‌دلیل شدت جراحات وارده و سقوط از ارتفاع 50 متری، مصدوم جان سپرد. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری نیز با تائید این خبر گفت: این منطقه از مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست استان نیست.

شهرام احمدی افزود: به محض اطلاع، یک گروه از یگان حفاظت استان به محل حادثه اعزام شد که پس از بررسی، دلیل وقوع حادثه اعلام خواهد شد. ‌‌/ ‌‌ایرنا

کاهش برداشت هلو و شلیل از باغ‌های خراسان‌شمالی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌شمالی از کاهش 12 درصدی تولید هلو و شلیل از باغ‌های این استان خبر داد. حیدر نامور، میزان تولید هلو و شلیل را در این استان طی سال جاری 7000 تن برشمرد و افزود: این درحالی است که این میزان سال گذشته 8000 تن بود. وی سطح زیر کشت این محصول را 1600 هکتار در استان دانست.

به گفته وی، بروز سرما در فصل بهار و بارش تگرگ عامل اصلی کاهش تولید این محصول است. ‌‌/ ‌‌فارس

خروج دام‌های غیرمجاز از مراتع استان مرکزی

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 12 هزار راس دام غیرمجاز از مراتع استان مرکزی خارج شد. یوسف یوسفی افزود: مساحت مراتع استان مرکزی بیش از دو میلیون هکتار است که این میزان مر‌تع می‌تواند علوفه مورد نیاز 438 هزار و 540 واحد دامی را در یک فصل چرای 120 روزه تامین کند، این در حالی است که تعداد دام موجود بیش از سه برابر ظرفیت فعلی تولید علوفه مراتع استان است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: دا‌م‌های غیرمجاز بیشتر از استا‌ن‌های قم و لرستان وارد مراتع شهرستان‌های شازند، تفرش، خمین و دلیجان‌ شده بودند. ‌‌/‌‌ فارس

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران کند پیش می‌رود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طرح قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران به دلیل تامین نشدن مبلغ اولیه 400 میلیارد تومانی به کندی پیش می‌رود.

محمود محمودزاده با بیان این که طرح قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران یکی از طرح‌های بسیار حساس و اساسی برای استان به شمار می‌رود، افزود: استان اصفهان به طور مستقیم وظیفه اجرای این طرح را به عهده ندارد و تنها در این موضوع پیگیر مصوبات و مراحل اجرایی کار است.

وی ادامه داد: این طرح از طریق فاینانس و با قرارداد با طرف چینی به عنوان فاینانسور و قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار در حال پیگیری است.

محمودزاده تصریح کرد: این طرح اکنون با مشکل تامین مالی اولیه که 7.5 درصد از فاینانس طرح را شامل می‌شود روبه‌روست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به طور مستقیم مسئولیت اجرای این طرح را به عهده دارد./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها