رئیس سازمان ثبت احوال خبر داد:

روند نزولی شیب ولادت در کشور

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه شیب ولادت نزولی و شیب فوت در کشور تند است، گفت: سالانه به طور میانگین یک میلیون و 400 هزار ولادت و کمتر از 400 هزار فوتی در کشور داریم و پیش بینی می شود در 30 سال آینده به نقطه سر به سری یعنی برابری تعداد ولادت و فوت برسیم.
کد خبر: ۵۷۷۶۰۹
روند نزولی شیب ولادت در کشور

محمد ناظمی اردکانی امروز دوشنبه در همایش روز جهانی جمعیت با اشاره به جمعیت 76 میلیون و 700 هزار نفری کشور، گفت: به این ترتیب نرخ ولادت 1.8 در هزار و نرخ فوت 5.5 تا 6 در هزار است همچنین به طور میانگین در سال بالغ بر 800 هزار ازدواج و 140 هزار طلاق در کشور رخ می‌دهد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با روند جمعیت کنونی در 30 سال آینده به نقطه سر به سر برسیم، یعنی رقم تعداد ولادت و فوت یکی خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و سایر مسئولین جهت بازنگری در سیاست‌های جمعیتی و قرار گرفتن این موارد در دستور کار قانون‌گذاران، اظهارداشت: بی‌توجهی به جمعیت کشور می‌تواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای نظام اسلامی به بار آورد. لذا باید تمام دستگاه‌های اجرایی و مجامع علمی و تخصصی با همفکری و مشارکت در جهت اجرای اثربخش سیاست‌ها، راهبردها و قوانین گام بردارند.

وی افزود: تعاملات بسیار خوب و گسترده‌ای بین سازمان ثبت احوال کشور و وزارت بهداشت در حوزه سلامت و جمعیت وجود دارد که نظام اطلاعات سلامت و شبکه اندازه‌گیری سلامت از جمله آنهاست.

ناظمی اردکانی با اشاره به نقش سازمان ثبت احوال در بازنگری سیاست‌های جمعیتی کشور از طریق اعلام آخرین تحولات جمعیتی، افزود: این سازمان با رصد لحظه‌ای این تحولات در پایگاه جمعیتی اطلاعاتی کشور و انجام اقدامات موثری از قبیل اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه و با کمک رسانه توانسته است مسئولین عالی نظام و خانواده‌ها را از آسیب های احتمالی روند پیش‌روی تحولات جمعیتی کشورمان آگاه سازد.

به گفته وی، میانگین سن ازدواج برای مردان به بیش از 27 سال و برای زنان به 23 سال رسیده است و آمار صاحب فرزند شدن که میانگین سنی آن از 20 تا 24 به 25 تا 29 سالگی افزایش یافته است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه عمدتا این تغییرات سریع در نقاط شهری روی داده است، گفت: علاوه بر کمیت و ساختار مطلوب جمعیت، موضوع کیفیت و سلامت جمعیت نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ناظمی اردکانی اظهار داشت: سن امید به زندگی در ایران از 59 سال در اوایل انقلاب به 73 سال در سالهای اخیر افزایش یافته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها