jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۵۶۵۴۱۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۲  |  ۱۴:۲۷

همه افرادی که در طول زندگی خود برای کاهش وزنشان تلاش کرده اند می دانند که داشتن برنامه رژیمی که بایدها و نبایدها را تعیین می کند، چقدر دشوار است اما براساس جدیدترین توصیه های تحقیقاتی پیشنهاد شده که به جای توجه بیش از حد به رژیم غذایی روی مغزمان تمرکز کرده و با روش توصیه شده وزن کم کرده و سالم زندگی کنیم.

کاهش وزن کار دشواری است، واضح است که آنچه می خورید تأثیر چشمگیری روی سلامتی و وزن بدنتان دارد، اما هرکس که تاکنون تلاش کرده وزن خود را با هدف کاهش آن تغییر بدهد، می داند که این کار چندان هم ساده نیست.

اکثر ما می دانیم که بروکلی سالم تر از شیرینی است ما می توانیم ساعتها درباره نتایج خوردن شکر، چربی، گلوتن و آنتی اکسیدانها سخنرانی کنیم اما این حقیقت تغییر نمی کند که مزه شیرینی خوب است و می خواهیم آن را بخوریم.

هر طرحی برای کاهش وزن به سادگی به شما می گوید که چه چیزهایی بخورید و نادیده گرفتن علت انتخابهایی که داشتید در بلند مدت بی تأثیر است.

داشتن اطلاعات مواد غذایی مهم است، اما چنین دانشی تنها یک قطعه از کل قطعات پازل است. راز حقیقی درک رفتارها و انگیزه های فردی آن هم به صورت ریشه ای است و استفاده از این اطلاعات تأثیر معناداری روی سلامت شما دارد. براین اساس سلامتی خوب از مغز شروع می شود نه از بشقاب.

قدرت اراده؛ یک منبع محدود است

اولین چیزی که باید درک کنید این است که ما کمتر از چیزی که تصور می کنیم روی تصمیمهای خورد و خوراکمان کنترل داریم. می خواهیم که باور کنیم، می توانیم هرزمان که اراده کردیم به جای همبرگر یک سالاد سفارش دهیم.

این درحالی است که خودداری چیزی نیست که ما صرفا آن را خاموش و یا روشن کنیم؛ در نتیجه فرآیند تصمیم گیری به ویژه وقتی که صحبت از غذا به میان می آید پیچیده تر می شود.

تقریبا 20 درصد از کالری هایی که روزانه مصرف می کنیم توسط مغزمان مصرف می شود، چرا که فعالیت مغز پرهزینه است و به مواردی چون خودداری و تصمیم گیری نمی توان به صورت نامحدود متکی بود. در نتیجه اراده یک منبع محدود است.

اراده و عزم راسخ چون ماهیچه ای که مدام ورزش می کند، ضعیف خواهد شد. تمام تصمیم هایی که در طول روز می گیرید، اراده را تهی می کند و زمانی که می خواهید جریان توانایی انتخاب غذای سالم را نسبت به غذاهای معمول فعال کنید، اراده به سرعت خالی می شود.

نکته جالب اینجاست که افزایش قند خون تاحدی می تواند به بازگرداندن اراده کمک کند، اما یافتن یک راه سالم برای افزایش قند خون درحالی که اراده خالی شده، خود یک معضل است. مغزهای خسته ساده تر از سایر شرایط شیرینی را به خود جذب می کنند.

روشی که مغز برای رویارویی با معضل اراده در پیش می گیرد، مکانیزه کردن تصمیمهای ما تا حد ممکن است. مغز این کار را با ایجاد عادتها انجام می دهد. عادتها رفتارهای خاصی هستند که در پاسخ به یک محرک یا اشاره صورت می گیرد.

از سوی دیگر رفتارها همواره با نوعی پاداش همراه هستند که به نوبه خود انگیزه را تقویت می کند. برای مثال، شنیدن یک وز وز از جیب لباس اشاره به این مسئله می کند که باید دست خود را در جیب کرده، تلفن را گرفته، آن را بیرون آورید و به صفحه آن نگاه کنید.

این اطلاعاتی که می بینید موجب می شوند اندکی دوپامین در مغز در قسمت پاداش مغز آزاد شود. ما انسانها عاشق تازگی هستیم، این امر توضیح می دهد که چرا اکثر ما یک پاسخ انعکاسی به چک کردن دستگاه های تلفن همراه خود هنگام دریافت یک صدای هشدار داریم. عادتها به این شکل متولد می شود.

وقتی عادتها نهادینه شدند به طور خودکار بدون خرج کردن هیچ اراده یا تلاش ذهنی رخ می دهند.

دانشمندان تخمین زده اند که 90 درصد تصمیمهای غذایی روزانه ما در نتیجه عادت هستند. این امر انرژی مغزمان را برای انتخابهای دشوارتر حفظ می کند.

این اطلاعات چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

نکته اول اینکه، این اطلاعات بیان شده نشان می دهد که اراده به طور خاص به عنوان ابزاری برای رسیدن به کاهش وزن قابل اتکا نیست و بهتر است که ما تلاش خود را برای ایجاد عادتهای سالم به کار گیریم.

نکته بعدی اینکه این اطلاعات به ما می آموزد که هر عادتی که می خواهیم به دست آوریم باید از یک پاداش معنا دار بهرمند شویم تا این عادت باقی بماند. احتمال می توانید حدس بزنید که وعده مبهم لاغری در آینده به عنوان این پاداش کافی نیست. این جایزه برای هر عادت باید فوری و ملموس باشد.

به منظور رسیدن به کنترل وزن در بلند مدت باید غذاهای سالم پیدا کنید که از خوردنشان لذت می برید، انجام فعالیتهای فیزیکی و گذراندن وقت به کارهایی که دوست دارید می تواند این فرآیند را راحت تر و در دسترس تر کند.

استفاده از قدرت اراده برای یک رژیم محدود کننده دشوار و به شدت غیرمطلوب است و بسیاری از افراد در رابطه با عدم تأثیر چنین رژیمی می توانند یک آه بلند بکشند.

برای دسترسی به موفقیت نهایی در سلامت و کاهش وزن بهتر است از همه رژیمها دست برداریم و به فکر  ساختن و ایجاد کردن عادات سالمی باشیم که از آن لذت می بریم.

از صبحانه شروع کنیم

برای رسیدن به چنین نقطه ای باید با موضوع ساده ای چون صبحانه آغاز کنیم. آماده کردن صبحانه ای که شامل غلات صبحانه با بادام و شیر و دارچین می شود تنها دو دقیقه وقت لازم دارد و در نهایت صبحانه ای دلپذیر فراهم شده است.

بهتر است به خرید یک قدم سنج فکرکرده و خود را مجبور کنید روزانه 10 هزار قدم طی کنید. تنظیم و رسیدن به یک هدف قابل دسترسی یک پاداش بسیار قدرتمند است، این مسئله یکی از دلایلی است که مردم به بازیهای ویدئویی ابراز علاقه می کنند.

ایجاد عادت های سالم

از آنجا که مغز ما به سادگی مغلوب می شود، تلاش نکنید که در یک زمان عادات بسیاری برای خودتان ایجاد کنید. کار کردن روی دو تا سه عادت در یک زمان هدف مناسبی است.

عادتها از دو هفته تا شش ماه ریشه می گیرند اما به طور متوسط دو ماه زمان لازم است تا یک عادت نهادینه شود. بهتر است با عادتهای ساده کار را شروع کنید. وقتی که به قدر کافی از عادتهای خوب برخوردار شده در آن زمان سلامتی شما از خودش محافظت می کند بنابراین اگر برای کاهش وزن جدی هستید، بهتر است به جای رژیم غذایی بیشتر روی مغزتان تمرکز کنید.

مهر

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سحر
-
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
ممنون خوب بود
۰
۰

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

مشغول صاحب‌خانه باش

مشغول صاحب‌خانه باش

آنهایی که دوم اسفند سال گذشته با همه ناامیدی‌ها و گلایه‌ها پای صندوق رای آمدند و چهره‌های جدیدی را به مجلس فرستادند، همه امید و خواسته شان این بود - و هنوز هم هست- که منتخبان جدید تشنه خدمت باشند،نه شیفته رانت خرید و فروش دلار و سکه و پوشک! آنها همچنین می‌خواستند نماینده‌های جدید نه‌تنها کاسب بازار خودرو نباشند، بلکه به جای دعوا بر سر رفتن یا نرفتن زنان به استادیوم و اصلاح دقیقه90 قانون انتخابات و گرفتار شدن در ترافیک طرح های سیاسی، فکر سفره هایی باشند که هر روز کوچک‌تر می‌شوند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر