رسانه‌های مختلف با توجه به نوع مخاطبان خود همواره درصدد تولید برنامه‌هایی پرمخاطب برای جلب نظر مساعد آنان است که از آن میان، قشر کودک و نوجوان با توجه به فراوانی خود بیش از سایرین مورد توجه برنامه‌سازان رسانه‌هایی همچون رادیو و تلویزیون قرار می‌گیرند. رادیو به‌عنوان رسانه‌ای که مشارکت همه‌جانبه مخاطب را نطلبیده و تنها به گوش‌های آنها نیاز مبرم دارد، در بیش از هفت دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد، همواره توجه ویژه‌ای به کودکان داشته و برنامه‌های متعددی را با محوریت آنها تولید کرده که بخش مهمی از آن به قصه و قصه‌گویی اختصاص پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۶۱۵۷۲

یکی از این دسته برنامه‌ها که مخاطبان پروپاقرصی میان طیف سنی کودک و نوجوان پیدا کرده، برنامه شب بخیر کوچولو است. این برنامه که از تیر 69 روی آنتن رفته و در این 20 و اندی سال تنها مدتی پخش آن متوقف شده، نمونه کامل یک کار رادیویی موفق است که هر یک از اجزایش کار خود را بدرستی انجام داده و شناخت درست از مخاطب آن را به جایگاه فعلی‌اش رسانده است. قصه‌گویی در رسانه‌ای همچون رادیو عنصری مهم و کلیدی است که موفقیت یا ناکامی در آن صعود یا سقوط کار را رقم می‌زند.

برای نمونه، می‌توان به قصه‌های راه شب در دهه‌های گذشته و قصه‌های ظهر جمعه دهه 60 اشاره کرد که هریک در دوره‌های خاص زمانی، مخاطبان بسیاری را جذب خویش کرد. شب بخیر کوچولو هم از این فرمول بهره گرفته و بدرستی پایه‌های خود را بر این اساس استوار کرده است. تیم نویسندگان این برنامه با شناخت دقیقی که از گروه سنی مخاطبان خود داشته‌اند، داستان‌هایی ساده و لطیف را شکل داده‌اند که می‌تواند لحظات شیرینی را برایشان پیش از خواب رقم بزند.

درست مانند کاری که پیش از این مادرها خود به انجام آن مبادرت ورزیده و قصه‌هایی کوتاه و جذاب را چاشنی لالایی‌های خود می‌کردند. شب بخیر کوچولو بدون شک جانشین مناسبی برای این قصه‌گویی‌های کلاسیک تاریخی است که نکات روان‌شناسانه نیز در آن لحاظ شده است. مجری در برنامه‌های رادیویی عموما بسیار تاثیرگذار بوده و می‌تواند موفقیت یا ناکامی آن را رقم بزند که شب بخیر کوچولو هم با توجه به طیف سنی مخاطبانش از این قاعده کلی مستثنا نیست. مریم نشیبا از آن دسته گویندگانی است که هر برنامه رادیویی با بهره‌مندی از آن می‌تواند با اطمینان از طی کردن نیمی از راه موفقیت صحبت کند. صدایی گرم و گیرا همراه با تسلطی مثال‌زدنی بر اوج و فرودهای آن، بخش مهمی از موفقیت برنامه شب بخیر کوچولو را رقم زده و اساسا مخاطب این برنامه را با صدای نشیبا به خاطر می‌آورد. وی در همه سال‌های اجرای شب بخیر کوچولو به هیچ‌وجه کارش را دست‌کم نگرفته و به مخاطب خردسالش بسیار بها داده است. برای فهم این موضوع تنها کافی است به چند دقیقه از یکی از اجراهای وی در تمام این سال‌ها که فایل‌های صوتی‌اش هم در دسترس است، گوش کرد. لطافت موجود در صدای نشیبا برگ برنده وی در اجرای شب بخیر کوچولوست که به مخاطب خردسالش همان حس شیرین شنیدن قصه از زبان مادر را می‌بخشد.

لالایی تیتراژ شب بخیر کوچولو با شعری از مصطفی رحماندوست که پس از زلزله رودبار 69 سروده شده، کلیدی‌ترین و به یادماندنی‌ترین جزء این برنامه است که حتی کسانی هم که هیچ‌گاه جزو مخاطبان آن نبوده‌اند، آن را به یاد دارند؛ شعری سرشار از لطافت و مهربانی که مخاطب را به رویاهای شیرین برده و آماده شنیدن قصه‌هایی از همان جنس می‌کند. شب بخیر کوچولو برنامه‌ای شایسته برای کودکان ایرانی است که می‌تواند لحظات شیرینی را برایشان به همراه بیاورد.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها