جام جم آنلاین: دانشمندان قطعات کوچکی از بافت قلب در حال تپش را در آزمایشگاه کشت داده اند. به گزارش بی. بی.سی محققان انستیتوی تکنولوژی ماسا چوست امیدوارند این تحقیق راهگشای ترمیم صدمات قلب باشد.
کد خبر: ۵۵۶۴۵

آنها بافت بدست آمده از چند سلول قلب موش را رشد دادند و آنگاه آن را با یک جریان الکتریکی تحریک نمودند.
میوکارد یا سلول های عضله قلب پس از جراحت ترمیم نمی شوند و این امر منجر به محدود شدن تاثیر روش های درمانی استاندارد می شود.
از طرفی کشت سلول های قلب به روش های استاندارد دشوار است بدلیل آنکه این سلول ها شکل خود را از دست می دهند و عملکردشان متوقف می شود.
دکتر گوردانا نوآکویچ می گوید تلاش آنها برا ین بوده تا قطعه ای از بافت را با همان خواص طبیعی طراحی کنند که روی میوکارد صدمه دیده متصل شود. این اقدام مستلزم کاشت سلول های کاردیاک بدست آمده از موش بر روی یک اسکلت پلیمری سه بعدی است که به کندی با رشد و تبدیل سلول ها به یک بافت کامل ، تجزیه می شود.
محققان معتقدند تحریک الکتریکی به سلول ها کک می کند بطور موثر با یکدیگر ارتباط پیدا کنند و به شکلی هماهنگ جمع شوند. مرحله بعدی ایجاد نمونه های بافتی است که برای استفاده در پیوند ها ضخامت لازم را داشته باشند.
نکته حائز اهمیت اطمینان یافتن از این است که سلول های همه بافت ها اکسیژن کافی دریافت کنند. به گفته دکتر گریفیت از انجمن قلب انگلستان این مطالعه جالب نشان می دهد دانشمندان احتمالا یک مکانیسم ترمیم عملی را ایجاد کرده اند که شاید بالاخره برای در مان بافت صدمه دیده قب بکار رود.
گرچه این بررسی ها در مراحل اولیه خود هستند ، اما گسترش فعالیت هائی از این نوع نوید بخش کمک به افرادی است که دچار چنین صدماتی می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها