پس از ابتلا به اسهال، هرچند می‌توان با درمان دارویی و مراقبت‌های بهداشتی بیمار را نجات داد، اما بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به نکات بهداشتی - تغذیه‌ای توجه کنیم.
کد خبر: ۵۴۹۶۲۸

1ـ سلامت آب: نوشیدن آب معدنی، اولین راه حفظ سلامتی در سفر است. تماس با آب آلوده ـ حتی اگر با آن دست‌تان را بشویید یا مسواک بزنید ـ باعث ابتلا به بیماری می‌شود. اگر جایی سفر می‌کنید که از سلامت آب آن مطمئن نیستید برای شستن دست‌ها، مسواک زدن، طهارت و... از آب جوشیده‌ای که آن را خنک کرده‌اید، استفاده کنید.

2ـ با دقت بشوییم: اصلی‌ترین راه ابتلا به این بیماری، مصرف مواد غذایی با دست‌های آلوده است. بنابراین پیش از خوردن هر غذایی اول باید دست‌مان را با آب و صابون بشوییم.

3ـ سبزی نخورید: به هیچ وجه در طول سفر در رستوران‌ها سالاد و سبزی مصرف نکنید. این خوراکی‌ها نیاز به شستن کافی دارد که طبیعی است در رستوران‌ها بخوبی شسته نمی‌شود.

4ـ یخ ممنوع: به هیچ وجه برای سرد نگهداشتن مواد غذایی داخل یخدان سفری یا برای خوردن نوشیدنی از یخ‌های قالبی ـ که دکه‌های سرراهی آن را می‌فروشند ـ استفاده نکنید. به این دلیل که از سلامت آب مورد استفاده برای تهیه این یخ‌ها اطلاع نداریم.

5ـ میوه؛ فقط پوست کنده: خوردن انواع میوه با پوست خطرناک است. به این دلیل که آبی که با آن میوه‌ها را شسته‌ایم، روی پوست میوه‌ها ‌مانده و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری باشد.

6ـ در بسته: از خوردن انواع تنقلاتی که بسته‌بندی کارخانه‌ای ندارد، بپرهیزید. انواع میوه‌های خرد‌شده، لواشک، آلوچه، انواع خوراکی‌های دست‌ساز و... از جمله این خوراکی‌ها هستند.

7ـ لبنیات فقط صنعتی: بهتر است در طول سفر بجز ماستی که بسته‌بندی بوده و تاریخ تولید و انقضا دارد، از ماست دیگری استفاده نکنید. علاوه بر این، بهتر است مصرف دیگر انواع لبنیات را در طول سفر فراموش کنیم و به خوردن ماست سالم بسته‌بندی شده قناعت کنیم. شیر، خامه و سرشیر محلی خطرناک‌ترین لبنیاتی است که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری شود.

8ـ جایگزین کنیم: اگر به هر دلیل به آب سالم دسترسی نداشتید، نوشیدن نوشابه، دوغ و... را جایگزین آب کنید.

9ـ بستنی‌های آزاد ممنوع: خوردن بستنی‌های سنتی، میوه و... هم می‌تواند باعث بروز بیماری شود. بنابراین برای خوردن بستنی هم بهتر است انواع بسته‌بندی شده در اولویت باشد، مگر این‌که از کیفیت این بستنی‌ها آگاه باشیم.

10ـ آبمیوه‌ها: آب هویج، طالبی، آب آناناس و... همگی عامل انتقال آلودگی است. برای نوشیدن این نوع آبمیوه‌ها، نوع بسته‌بندی شده در اولویت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها