نماینده یزد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

آمریکا نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد

عضو کمیسیون امنیت ملی:

پیشنهادهای 5+1 نشان از برتری ایران دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه ای تلفنی با رادیو گفت و گو تاکید کرد: پیشنهادهای هر چند جزئی 5+1 نشان از برتری جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۵۴۵۰۳۷
پیشنهادهای 5+1 نشان از برتری ایران دارد

به گزارش جام جم آنلاین احمد بخشایش (عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی) در گفت و گو با برنامه "بدون خط خوردگی" رادیو گفت وگو پیشنهادهای ایران در مقابل 5+1 را رو به جلو خواند و تصریح کرد: در رابطه با این مذاکرات یک نکته مهم وجود دارد؛ آن هم اینکه غربی ها راضی شده اند که پیشنهادهای کوچکی را ارائه دهند؛ چرا که در گذشته حتی حاضر به این کار نبودند و تا آنجایی که امکان داشت ایران را تحت تحریم قرار دادند.

وی افزود: غرب تصور می کند ایران تنها از طریق مبادلات فلزات غیرطلا و مبادلات بانکی جزئی و برخی مواد پتروشیمی راضی می شود در حالی که دستیابی جمهوری اسلامی به نسل سوم سانتریفیوژ نشان از دست برتر ایران دارد.

بخشایش با اشاره به حواشی معطوف در این مذاکرات خاطرنشان ساخت: ما باید انتخابات خوبی برگزار کنیم؛ غربی ها انتخابات ما را به عنوان رفراندوم می بینند و اگر مردم به خوبی در این انتخابات شرکت کنند و ایران نسل سوم غنی سازی را پیش ببرد، غرب عقب نشینی بیشتری خواهد کرد.

علیرضا محرابی (کارشناس مسائل سیاسی) نیز در ادامه بحث افزود: موضوع هسته‌ای مسئله‌ای فرعی است بر موضوعات دیگر؛ این مسئله اشتباه جا افتاده است که غرب در موضوع هسته‌ای با ایران مذاکره می کند؛ بحث هسته‌ای در حوزه حل و فصل معادلات جهان اسلام و قرار گیری ایران در منظومه قدرت های جهانی تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه موضع هسته‌ای ایران کاملاً شفاف است، گفت: غرب از طریق موضوع هسته‌ای تلاش می کند فضای فکری و روانی ما را آشفته کرده و حداقل ها را در اختیار ما قرار دهد ولی همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند ما در حوزه هسته‌ای غیرمتعارف عمل نمی کنیم.

محرابی اذعان داشت: آنچه هم اکنون مشاهده می کنیم عدم صداقت از سوی غرب است که نشان می‌دهد آن ها در عرف بین الملل نیز به صداقت توجهی ندارند؛ ما نیز در برابر فشارهای تحریمی کنگره امریکا خواست های بزرگی داریم.

وی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران انحصار علمی و فنی غرب را شکسته است و به جز موضوع هسته‌ای حواشی دیگری در این بحث دخیل است که باید بر آن تمرکز کرد.

محرابی بیان داشت: آنچه در طرح مسکو مطرح شد، پذیرش فناوری هسته ای ما بود؛ ما نیز بر جامعیت این طرح تاکید داریم. اما تلاش غرب این است که طرح هایی که مبتنی بر حق ماست ناکام بماند.

وی اظهار داشت: گزارش‌های آژانس به شدت سیاسی شده و در بسیاری از گزارش ها نیز اظهارات ادعایی را بر موضوعات فنی و حقوقی غلبه می دهند؛ در طرح مسکو نیز بحث بر سر این بود که ایران به نگرانی غرب پاسخ دهد ولی نکته این جاست که ما نیز پرسش های بسیاری از آن ها داریم.

محرابی یادآور شد: با این رویکرد آژانس موضوع پرونده هسته‌ای ایران قابل حل شدن نیست چراکه این بحث نیازمند کارگروهی قوی با حضور کشورهایی مثل روسیه و چین است تا به همان میزان که ایران پاسخ گو است و همکاری می کند تحریم ها تعدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها