اعلام خبر پیش فروش سکه، قیمت طلا را کاهش داد

عرضه دلار افزایش می‌یابد

همزمان با ورود مجلس به موضوع قیمت ارز، رئیس کل بانک مرکزی از در راه بودن تصمیمات ویژه ارزی خبر داد که در چارچوب آن عرضه دلار افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۵۳۹۹۸۳

به گزارش خبرنگار ما، طی دو هفته اخیر، هم مجلس و هم دولت طرح‌های جدیدی را برای کاهش قیمت دلار بررسی کرده‌اند. در طرح مجلس که به «طرح مبازره با اخلالگران ارزی» معروف شده است، تدابیری برای شفاف شدن معاملات ارزی از طریق راه‌اندازی پرتال ارزی، مقابله با دلالان ارزی، غیرقانونی اعلام شدن نگهداری بی‌دلیل ارز و... پیش‌بینی شده است.

آن‌گونه که ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز خبر داده، این طرح که یک‌فوریت آن پیش از این تصویب شده، قبل از ورود به جزئیات برای نظرخواهی به شورای نگهبان و قوه قضاییه ارسال شده که این دو دستگاه 80 ایراد به طرح وارد کرده‌اند که تاکنون 40 مورد آن در جلسات کمیسیون اقتصادی برطرف و سایر ایرادات نیز در حال بررسی است.

اما بانک مرکزی نیز جداگانه طرح‌هایی را در دست بررسی دارد که دلار را به قیمت 2200 تومان کاهش دهد. برخی اطلاعات این طرح، نوزدهم بهمن جاری در رسانه‌ها منتشر شد که براساس آن بانک مرکزی می‌خواهد به هر قیمت از «سفته‌بازی» در بازار ارز جلوگیری کند.

براساس طرح بانک مرکزی، افرادی که به احتکار خانگی دلار دست زده‌اند شناسایی و سپس بعد از یک دوره معین خرید و فروش دلار ممنوع خواهد شد. همزمان نیز بانک مرکزی تمامی نیازهای ارزی مردم را با ارائه کد رهگیری از پرتال ارزی که از نیمه اسفندماه راه‌اندازی خواهد شد، برآورده می‌کند. به این ترتیب مشاهده می‌شود که طرح مجلس و بانک مرکزی که شباهت‌های زیادی به هم دارد، تلاش‌های جدیدی را برای مدیریت بازار ارز و کاهش قیمت دلار نوید می‌‌دهد؛ تلاش‌هایی که دیروز رئیس کل بانک مرکزی به گوشه‌ای از آن اشاره کرد.

افزایش عرضه دلار به بازار

دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد: تصمیمات ویژه‌ای درخصوص بازار ارز در راه است که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش عرضه دلار به بازار است، ضمن این‌که ما مصمم هستیم ارز فقط از طریق شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز به مردم ارائه شود؛ نه این‌که از طریق واسطه‌ها و بازارهای آزاد کاذب انجام شود.

به گزارش مهر، محمود بهمنی درخصوص کنترل و نظارت بیشتر در بازار ارز گفت: تصمیمات ویژه‌ای در حال نهادینه شدن است که به محض نهایی شدن عملا در بازار ارز به اجرا گذاشته خواهد شد.وی افزود: به مردم و متقاضیان خرید ارز توصیه می‌کنم که ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز خریداری و از خرید از طریق بازار آزاد به طور جدی خودداری کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: هنوز رقمی برای تزریق جدید ارز به بازار مشخص نشده اما یکی از تصمیمات اصلی بانک مرکزی تزریق ارز به بازار به منظور رفع نیازهای واقعی متقاضیان است، همانطور که می‌دانیم قیمت ارز به شدت روی سایر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، به همین منظور همه مسئولان پیگیر ساماندهی بازار ارز و کاهش قیمت ارز هستند.وی ادامه داد: ورود مجلس به موضوع بازار ارز نیز نوید کاهش قیمت ارز بویژه دلار را در پی دارد و ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که به طور جدی پیگیر کمک به ایجاد ثبات در بازار ارز باشند.

بهمنی گفت: بحث ارز یکی از موضوعات مهم اقتصاد کشور ماست که ورود مجلس در این رابطه گام مهمی برای کاستن از نوسانات این بازار و روند نزولی بازار است.

در همین حال یک مقام ارشد شورای پول و اعتبار به فارس گفت: با اجرای طرح جدید بانک مرکزی، هرگونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم رسمی ممنوع خواهد بود و نگهداری ارز نیز جرم تلقی می‌شود.این مقام مسئول که نامش منتشر نشده است، افزود: با اجرای این طرح متقاضیان دریافت ارز تنها می‌توانند از طریق سیستم رسمی یعنی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

وی ادامه داد: نیازهای ارزی نیز در این سیستم تعریف شده است؛ واردات، سفر، تحصیل و نیازهای درمانی از جمله این موارد هستند و متقاضیان می‌توانند همه نیازهای خود را تأمین کنند. بنابراین هرگونه خرید و فروش با هدف سفته‌بازی یا ذخیره‌سازی آن ممنوع و جرم خواهد بود.

این مقام مسئول در شورای پول و اعتبار اضافه کرد: هدف بانک مرکزی از اعمال این محدودیت‌ها در معامله و نگهداری ارز، توقف رفتار سفته بازانه در این بازار است چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش معناداری از تبادلات انجام شده در بازار ارز با هدف سفته‌بازی صورت می‌گیرد.وی ادامه داد: بر همین اساس بانک مرکزی در تعامل با مجلس شورای اسلامی پس از تصویب فوریت قانون مبارزه با اخلالگران ارزی تصمیم دارد به نگهداری و ذخیره‌سازی ارز جنبه مجرمانه بدهد تا ریسک رفتارهای سفته‌بازانه بشدت افزایش یابد.

جزئیات پیش فروش سکه

از سوی دیگر یک هفته پس از اعلام خبر آمادگی بانک مرکزی برای پیش فروش سکه، محمود بهمنی روز گذشته جزئیات این برنامه بانک مرکزی را اعلام کرد.

رئیس کل بانک مرکزی که به‌منظور شرکت در نشست کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به خانه ملت رفته بود، در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: از اول اسفند پیش‌فروش سکه به متقاضیان به قیمت هر قطعه علی‌الحساب ده میلیون ریال آغاز خواهد شد.وی افزود: قیمت اصلی سکه با توجه به قیمت فروش و پیش‌بینی سود متعارف و تورم در شش ماه آینده تعیین خواهد شد.

بهمنی گفت: پیش‌فروش سکه ابتدا برای شش ماه انجام می‌شود و در صورت افزایش تقاضا، بانک مرکزی پیش‌فروش آن را برای مدت بیشتر در دستور کار قرار خواهد داد.وی اضافه کرد: دریافت مبلغ ده میلیون ریال برای هر قطعه سکه در زمان پیش‌فروش، علی‌الحساب است و در زمان تحویل، بقیه قیمت آن که قطعا کمتر از قیمت روز بازار خواهد بود، تعیین و از خریدار اخذ خواهد شد.

بانک مرکزی از پیش فروش سکه دو هدف را دنبال می کند. هدف نخست تامین منابع لازم برای هزینه های دولت به ویژه پرداخت عیدانه آخر سال به مردم است. دولت و مجلس هفته گذشته توافق کرده بودند که در هفته اول اسفند به هر ایرانی 70 تا 90 هزار تومان کمک نقدی پرداخت شود که پیش فروش سکه می تواند منبع مناسبی برای تامین این هزینه باشد.

هدف دیگر بانک مرکزی جذب نقدینگی مازاد بازار در روزها و هفته های پایانی سال است. براین اساس بانک مرکزی با پیش فـــروش سکه بخش مهمی از نقدینگی بی هدف که می تواند در روزهای آخر سال به تشدید تورم و افزایش قیمت کالاهای ضروری کمک کند را جمع آوری نموده و در مسیر تولید هدایت کند.

اعلام خبر پیش فروش سکه همچنین باعث کاهش شدید قیمت سکه در بازار شده است. با این حال در صورت تداوم کاهش قیمت سکه و ایجاد حباب منفی قیمت احتمال قاچاق طلا به خارج از کشور افزایش خواهد یافت.

حمایت نهاوندیان از پیش فروش سکه

در همین حال دیروز محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز از اقدام بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه حمایت کرد.وی گفت: در شرایطی که ابزارهای بازار سرمایه ناکافی است، اقدام بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه شاید بتواند موجب جذب نقدینگی شود.وی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد: هر حرکتی که منجر به حرکت نقدینگی به سمت مصارف تولیدی، تجهیزات و هدایت آن شود، مناسب است و در نبود و ناکافی بودن ابزارهای بازار سرمایه، این اقدام بانک مرکزی در مسیر جذب نقدینگی خواهد بود.

کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

از سوی دیگر رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران از کاهش قیمت طلا و سکه خبر داد.احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت سکه و طلا در حالی کاهش یافته است که مردم بیشتر فروشنده هستند.

وی درباره قیمت انواع سکه گفت: اکنون قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 470 هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و 460 هزار تومان، نیم سکه 750 هزار تومان، ربع سکه 460 هزار تومان و سکه یک گرمی 320 هزار تومان است.وفادار همچنین درباره قیمت انواع طلا گفت: قیمت هر گرم طلای 18 عیار 148 هزار و 400 تومان و هر مثقال طلای 17 عیار 643 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: مردم بیشتر سکه خریداری می‌کنند و حجم عمده معاملات مربوط به سکه تمام طرح جدید (سال 1386) است.کاهش قیمت سکه در حالی است که در بازار آزاد قیمت ارز نیز با کاهش روبه‌رو شده است؛ به طوری که دلار در بازار غیررسمی با قیمت 3785 تومان و یورو 5100 تومان معامله می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها