«از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف‌ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعا به کشور خیانت کرده است.»
کد خبر: ۵۱۳۳۹۹

این جمله، یکی از فرازهای مهم سخنان اخیر ولی‌امر مسلمین در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان به‌مناسبت 13 آبان بود. عبارتی که با این لحن و چنین صراحتی به صورت علنی، بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

از این عبارت نکات مهمی قابل برداشت است از جمله این‌که، شرایط کشور تا روز انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال آینده، شرایطی خاص و حساس است.

خصوصا آن‌که احساس می‌شود دشمنان انقلاب اسلامی به سرکردگی آمریکا نقشه و برنامه جدیدی برای تاثیرگذاری بر انتخابات در پیش‌رو و حداکثر بهره‌برداری از آن را در دستور کار دارند.

عقلانیت حکم می‌کند اگر در شرایط کنونی کشور که فارغ از موضوع انتخابات، مردم در مقابل تحریم‌ها و آرایش خصومت‌آمیز غرب و همپیمانانش، «مقاومت» در پیش گرفته‌اند، نباید شاهد مشکلات خودساخته باشیم و با تحریک احساسات مردم و ایجاد مناقشات مضر و تفرقه‌برانگیز نباید ذهن و روان مردم را ملول و خسته کنیم، قطعا اگر فاکتور انتخابات را به این شرایط اضافه کنیم این ضرورت صدچندان می‌شود.

از همین رو رهبر فرزانه انقلاب با چنین لحن و صراحتی، کسانی را که به این حکم عقل بی‌توجهی کنند «خائن» معرفی فرمودند.

نکته دیگر که از این عبارت مستفاد می‌شود، بی‌استثنا بودن این مساله است؛ چرا که ایشان از کلمات «هرکسی» و «قطعا» استفاده کردند لذا هیچ قید، استثنا و تبصره‌ای نمی‌توان به این عبارت اضافه کرد؛ لذا اگر چه مسئولان کشور و خصوصا سران سه قوه بیش و پیش از همه، مخاطب این سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند، اما محدود به آنها نمی‌شود.

براین اساس رسانه‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی کشور نیز باید مراقب باشند که نه‌تنها مصداق این سخنان نشوند، بلکه باید فضا را برای ارتکاب چنین خیانتی دشوار سازند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که از هم‌اکنون در حال گرم‌کردن خود برای ورود به این میدان رقابت هستند نیز از مخاطبان اصلی این فراز از سخنان رهبری محسوب می‌شوند بنابراین شورای نگهبان می‌تواند و باید معیارهایی را مشخص کند تا اگر نامزدی از این چارچوب تخطی کرد و درصدد اختلاف‌افکنی برآمد به عنوان کسی که مرتکب «خیانت» شده است، رد صلاحیت شود.

چنین ضمانت اجرایی می‌تواند در عدم ارتکاب نامزدها به اختلاف‌افکنی میان مردم و استفاده از احساسات آنها در جهت اختلافات به هر بهانه‌ای جلوگیری کند.

تا خرداد سال آینده که به طور همزمان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود، هفت ماه حساس و تعیین‌کننده باقی مانده است؛ باید تلاش و مراقبت کرد این هفت ماه باقیمانده، ماه‌هایی آرام و باثبات و به دور از تنش باشد تا شاهد انتخاباتی باشیم که به سرمایه و اعتبار ایران اسلامی بیفزاید.

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها