جام جم آنلاین: مردم اروگوئه ، سرخورده از مشکلات اقتصادی اخیر ، ممکن است در انتخابات امروز برای انتخاب نخستین رئیس جمهور چپگرا برای کشورشان ، به انبوه رای دهندگان دیگر در سراسر امریکای جنوبی ملحق شوند.
کد خبر: ۵۱۱۱۸

بیشتر نظرسنجی ها نشان می دهند «تاباره وازکوئز» ، متخصص 64 ساله سرطان ، و شهردار سابق مونته ویدئو - پایتخت - در مقابل دو رقیب اصلی خود به برتری دست خواهد یافت و برنده انتخابات جانشین «جورج باتله» رئیس جمهور کنونی که حق شرکت در دور دوم را ندارد ، خواهد شد.
اگر هیچ نامزدی به اکثریت آراء دست نیابد ، انتخابات به مرحله دوم در ماه نوامبر کشیده خواهد شد.
رقابت اصلی بین «وازکوئز» و «جورج لارا ناگا» از حزب ناسیونال است.گیلرمو استیرلینگ ، از حزب حاکم کلرادو ، با فاصله زیاد سوم است.
5 نظرسنجی حاکی از پیروزی و ازکوئز است اما «لازاناکا» اصرار دارد که آراء کافی برای کشاندن انتخابات به دور دوم را به دست خواهد آورد.
این سناتور سابق 48 ساله قول داده است برای حدود 14 درصد از مردم این کشور که بیکارند ، اشتغال فراهم کند.
پیروزی وازکوئز برنامه بازگشت چپگراها به قدرت در امریکای جنوبی را پس از این که بحران های اقتصادی در منطقه رهبران چپگرای جدیدی را در آرژانتین ، برزیل ، پاراگوئه و ونزوئلا به قدرت رساند ، گسترده تر خواهد کرد.
همه این رهبران مدام با سیاست های سلطه طلبانه امریکا در منطقه مخالفت می کنند.
دهها هزار نفر از مردم اروگوئه چهارشنبه شب به اتفاق وازکوئز در خیابان های پایتخت در حمایت از او راهپیمایی کردند.
او قول داده است شغل ایجاد کند و به کسبه و بازرگانان اطمینان داده است که با حمایت آنان به این کشور کوچک 3.4 میلیون نفری کمک کند و به بهبود اقتصادی خود پس از بحران اقتصادی سال 2002 ادامه دهد.
«ویویانا والنته» خانم 37 ساله گفت دیگر نمی خواهد به حزب کلرادو رای بدهد: «وازکوئز تنها نامزدی است که می خواهد تغییراتی ایجاد کند.این دولت آخری فقط فقر و بیچارگی به وجود آورده است».
اروگوئه که سالها استوارترین اقتصاد امریکای لاتین را داشت ، در حال خروج از بحرانی اقتصادی است که اقتصاد آن را دو سال پیش 11 درصد با نزول مواجه کرد.
براثر این بحران یک نفراز هر سه نفر از مردم کشور زیر خط فقر قرار گرفت و هزاران نفر از جوانان این کشور به اروپا و امریکا مهاجرت کردند در حالی که تا قبل از آن ، این کشور یکی از سخاوتمندترین نظام های تامین اجتماعی منطقه را داشت.
تحلیلگران می گویند علت برتری وازکوئز مخالفت او با سیاست های بازار آزاد مورد حمایت امریکاست که در دهه 1990 در منطقه ترویج و اعمال می شد.اینک بسیاری از مردم امریکای لاتین آن سیاست ها را عامل بحران مالی و اقتصادی منطقه می دانند.
اروگوئه با انصراف از تلاش های گسترده در زمینه خصوصی سازی که در همسایگان بزرگتر آن مانند آرژانتین و برزیل صورت گرفت ، شیوه های آرامی را برای گشودن اقتصاد خود در پیش گرفته است و مردم این کشور همه پرسی های اخیر درباره خصوصی سازی شرکتهای دولتی با شکست مواجه کرده اند.

منبع: آسوشیتدپرس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها