اگر به روابط امروز آدم‌ها و معادلات دنیای اطرافمان نگاه کنیم، براحتی درمی‌یابیم که دیگر زمانه عوض شده است؛ البته این عوض شدن هم اصلا به این معنی نیست که روابط امروز ما بدتر یا بهتر از گذشته شده، بلکه مفهوم این سخن آن است که ارتباط شهروندان با یکدیگر و حتی با خانواده‌هایشان، پیچیده و چند بعدی شده است.
کد خبر: ۵۰۰۲۷۸

نگاهی به سیر تاریخی جامعه ایرانی ثابت می‌کند که روابط آدم‌ها دیگر همچون گذشته، خطی و ساده نیست؛ در واقع امروز ما با گونه‌ای از ارتباط‌های نوین در جامعه و در نتیجه با گونه‌ای از مشکلات جدید در برخوردهایمان روبه‌رو هستیم که گاه این مشکلات از توان تدبیر و چاره‌اندیشی ذهن ما خارج است. برای مثال، شاید در گذشته، اختلاف بین همسران یا اقوام با پادرمیانی بزرگان و ریش سفیدان فامیل قابل حل بود، اما امروزه دیگر نهاد خانواده‌ها با محوریت «بزرگ فامیل» قادر نیست به همه تنش‌های پیش آمده در روابط اجتماعی‌مان، پاسخی درخور و قابل اتکا ارائه دهد.

در دنیای ماشینی امروز، کانون خانواده دیگر تمام کارویژه‌های سابق را ندارد؛ البته این موضوع به این معنا نیست که کانون خانواده، ویژگی‌های مثبت خود را در گذر زمان از دست داده است؛ بلکه وجود ضوابط جدید در دنیای معاصر، خود به خود باعث می‌شود خانواده‌ها پوست‌اندازی کنند و برخی از مشکلات پیش آمده را با کمک نهادی خارج از خانواده حل کنند. بهره‌گیری از مشاوره‌های علمی افراد متخصص‌، راه‌حلی است که در این شرایط می‌تواند راهگشای بسیاری از دغدغه‌های ما باشد؛ دغدغه‌هایی که برای حل آن به گوشی شنوا و مشاوری توانمند نیاز داریم.

مشاوران مجرب این توان و پتانسیل را دارند که مشکلات زندگی ما را بشنوند و بدون هیچ سوگیری، درمانی منطقی برای بحران‌های زندگی ما بیابند. در حقیقت مشاوران به عنوان افرادی که نفع و ضرری از تصمیمات زندگی ما نمی‌برند، قادرند به عنوان انسان‌هایی آگاه و بی‌طرف، مشکل ما را به دقت واکاوی کنند و سپس درمانی علمی برای موانع زندگی ما بجویند.

البته با وجود تمام فوایدی که برای مشاوره‌های علمی برشمردیم، بسیاری از شهروندان تمایلی برای استفاده از مشاوره‌های علمی ندارند. دلایلی همچون نگاه سنتی برخی خانواده‌ها، ترس از روبه‌رو شدن با واقعیت و حتی هزینه بالای دفترهای مشاوره موجب شده که بهره‌گیری مردم از مشاوره‌های علمی، فراوان و چشمگیر نباشد.

گرچه وجود موانع نامبرده در مسیر همه‌گیرشدن مشاوره‌ها، موجب شده است که بسیاری از شهروندان، عطای مشاوره را به لقایش ببخشند، اما نباید از خاطر ببریم که بسیاری از بحران‌های زندگی ما براحتی و با بهره‌گیری از یک مشاوره چند ساعته قابل حل است؛ مشاوره‌های علمی که در صورت توجه جدی مردم و مسئولان می‌تواند در مقام عمل، آمارهای طلاق، خشونت‌های خانوادگی و نزاع‌های گروهی را کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها