در سومین سالمرگ مهدی آذریزدی هنوز مقبره وی وضع نابسامانی دارد

خانه آذریزدی، ثبت تاریخی می‌شود

هجدهم تیر سالروز درگذشت مهدی آذریزدی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ملی کشور به ثبت رسید اما شواهد همچنان غریب و مهجور ماندن این نویسنده فقید را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۴۸۶۴۲۵

سه سال بعد از درگذشت مهدی آذریزدی و با اعلام تصویب بودجه 150 میلیون تومانی برای احداث مقبره مهدی آذریزدی در قبرستان محله خرمشاد شهر یزد، نه‌تنها اقدامی برای ساخت مقبره صورت نگرفته، بلکه علاقه‌مندان برای حضور در گورستان با درهای بسته‌ای مواجه می‌شوند که فقط در روزهای خاص توسط مغازه مکانیکی مجاور آن باز می‌شود. جالب‌تر این که بخش‌هایی از این گورستان و حسینیه قدیمی تخریب شده و شهرداری یزد با وجود قول مساعد اقدامی برای مرمت و بازسازی آن انجام نداده است.

در همین حال معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از آماده شدن ثبت تاریخی خانه آذریزدی خبر می‌دهد و می‌گوید: مقدمات این کار از سوی سازمان میراث فرهنگی در حال تهیه و پیگیری است.

سامان کارگر به جام‌جم می‌افزاید: تهیه پرونده ثبتی خانه آذریزدی مستندسازی شده است که امیدواریم در جلسه شورای ثبت کشور، این خانه امسال به ثبت تاریخی برسد.

وی اظهار کرد بعد از ثبت تاریخی خانه آذریزدی درخصوص این که این خانه می‌تواند قابلیت موزه‌ای برای کودکان و نوجوانان داشته باشد بحث و اقدام می‌شود.

اما مهم‌تر این پرسش است که آیا بعد از گذشت سه سال مقبره این نویسنده سر و سامانی می‌گیرد؟

بهرام عبدالحسینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به این سوال می‌گوید: اولین گام دور جدید فعالیت دبیرخانه خانه آذریزدی پایان ساخت بنای مقبره وی است که سال گذشته براساس فراخوان و مسابقه برگزار شده، طرحی نیز در نهایت در این زمینه به تصویب رسید که مراحل ساخت آن تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

سیدجلال یحیی‌زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این که آذریزدی یک چهره ماندگار و افتخارآفرین برای ایران و جهان بود، به جام‌جم می‌گوید: از این که می‌بینیم این نویسنده فقید این گونه مهجور و غریب مانده، از دست‌اندرکاران گله و انتقاد داریم.

نماینده مردم میبد و تفت می‌افزاید: استدعای همه نمایندگان استان یزد و علاقه‌مندان آذریزدی از مسئولان استانی و کشوری این است که مصوباتی که در مورد آذریزدی است در مقام عمل هم پیشرفت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها