چندی پیش اعلام شد ایران با دو میلیون نفر مبتلا به چاقی و اضافه وزن در رتبه دهم فهرست کشورهای چاق دنیا قرار دارد و دیروز مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد: «طبق آخرین آمار، 19 درصد دانش‌آموزان کشور اضافه وزن دارند.»
کد خبر: ۴۸۵۶۱۵

فاطمه رخشانی هشدار داده که دانش‌آموزان چاق و دارای اضافه وزن در آینده در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند، مساله‌ای که در حال حاضر گریبانگیر جمعیت بزرگسال کشور شده و اصلی‌ترین عامل مرگ و میر را در کشور رقم زده است.

با این تفاسیر، لازم است مانند بسیاری از عوامل بیماری که دست‌کم برای کنترل بار اقتصادی بیماری‌ها از سنین پایین مورد پیشگیری قرار می‌گیرد، کنترل چاقی نیز از مدارس آغاز شود.

در حال حاضر، ورزش صبحگاهی که به روال چند دهه اخیر به یک شکل برگزار می‌شود، از سوی دانش‌آموزان و اولیای مدرسه مورد توجه و رغبت قرار نمی‌گیرد، ساعت ورزش هم اغلب اهمیت لازم را ندارد و تنها برای دانش‌آموزان مشتاق جاذبه رقابت دارد.

طی چند دهه اخیر، باوجود همه تغییرات اعمال شده در نظام آموزشی، توجه به این مسائل در حاشیه بوده و برگزاری متفاوت یا پرشور ورزش صبحگاهی و زنگ ورزش در برخی مدارس تنها به ذوق مدیریت و معلم ورزش بستگی داشته است.

در یکی دو سال اخیر آموزش و پرورش سعی داشته با طرح‌هایی مانند اجباری شدن آموزش شنا و ژیمناستیک برای دبستانی‌ها، برنامه‌های نو و جدیدی در این زمینه ارائه کند، در حالی که کمبود امکانات ورزشی، نبود سالن‌های ورزشی و کمبود استخرها حتی در شهری چون تهران مورد انتقاد است و مسلما نمی‌توان توقع داشت چنین برنامه‌هایی در بسیاری از استان‌های کشور به اجرا درآید.

با وجود این، اعتبار بخشیدن به برنامه‌های ورزشی مدارس در کنار آموزش تئوری چاقی و بیماری‌های شایع باید از برنامه‌های اصلی وزارتخانه آموزش و پرورش قرار گیرد.

در این میان بوفه مدارس هم داستان جداگانه‌ای دارد، ترویج غذاهای سالم و عرضه نشدن محصولات کم‌ارزش غذایی، کمک به بحث کنترل چاقی در مدارس محسوب می‌شود، در حالی که دستورالعمل‌های عرضه نشدن این محصولات تنها به شکل امری در مدارس اجرا شده و هیچ آموزشی درخصوص تغذیه سالم به دانش‌آموزان ارائه نمی‌شود.

مستوره برادران‌نصیری - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها