در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
هفت هنر در 4 از 7
چهار از هفت مسابقه زنده تلفنی است که با اجرای جواد مولانیا از شبکه چهار روی آنتن میرود. این برنامه به تناسب پتانسیل شبکه چهار که عنوان فرهیختگان را به خود اختصاص داده، مربوط بهحوزه هفت هنر است. در این برنامه سوالاتی در رشتههای مختلف هنری از شرکتکنندگان تلفنی پرسیده میشود و در پایان به برنده برنامه از 50 تا 200 هزار تومان جایزه داده میشود. اما ایرادی که به این برنامه وارد است مربوط به سطح سوالات طرح شده و نوع آنهاست. طبیعتا مخاطبان و شرکتکنندگان این برنامه اشخاصی هستند که به نوعی دغدغه هنری دارند. سوالات پراکنده و تیتروار این مسابقه نه تنها پاسخگوی نیاز مخاطبان خاص این برنامه نیست، بلکه نقش آموزندگی برای مخاطب عام تلویزیون هم ندارد. باید به یاد داشت آموزش (مستقیم یا غیرمستقیم) علاوه بر سرگرمی جزء لاینفک رسانه، بخصوص تلویزیون است.
نکته دوم درباره این برنامه، اجرای نه چندان مناسب مجری در عین توانمندی اوست. تسلط نداشتن مجری به اجرا، شتابزدگی و گاهی مکثهای ناگهانی در حین اجرا، خوانش غلط متن ( متن سوالهای برنامه مثل اشعار در بخش ادبیات، شخصیتهای تاریخی و هنری یا حتی خواندن نام اشخاصی که داوطلب شرکت در مسابقه هستند ) ارتباط بیننده را با برنامه دچار نوسان میکند. او در مسابقه1، 2، 3، 4 که به سینما میپردازد و اکنون سری جدید این مسابقه در دست تولید است، بسیار موفقتر عمل کرده بود. هر چند صدابرداری این برنامه در بخش زنده برنامه که شامل مجری و شرکتکننده میشود، ضعیف است و در مواردی صدای این دو به صورت نامفهوم به گوش میرسد.
تلاش در سرزمین دانایی
مسابقه سرزمین دانایی، قالب نوینی از مسابقه ارائه میکند که در دنیا با عنوان Reality TV یا همان مستندمسابقه شناخته شده است. مهمترین ویژگی این گونه تلویزیونی وجه آموزشی آن است که از طریق هم زیستی شرکتکنندهها در شرایط سخت، برای آنها و بینندگان حاصل میشود.
سعید ابوطالب در ساخت سرزمین دانایی به وجه آموزشی برنامه توجه داشته و متناسب با نیاز و علاقه جوان ایرانی این برنامه را به انجام رسانده است. این مسابقه با شرکت سه گروه سه نفره انجام میشود که هم مسیر میشوند تا توانایی و آموختههای خود را در برخورد با پدیدههای طبیعی به کار بگیرند.
این برنامه بهرغم همه پیشتازی در صنعت برنامهسازی تلویزیون ایران، به لحاظ کیفی و تصویربرداری از ضعفهایی برخوردار است. سرزمین دانایی به دلیل استفاده از طبیعت خشک و فاقد تنوع رنگ و چشمانداز زیبا، به جای ایجاد حرکت و تکاپو در چشم مخاطب، او را دچار رخوت و سکون میکند. جا دارد برای ساخت و ادامه این برنامه پیشرو و موفق، تدابیری جهت انتخاب مناظر بکر و جذابتر اندیشیده شود تا به استانداردهای هنری تلویزیون نزدیکتر شود. در ضمن باید بهخاطر داشت برای نشان دادن سختیهای مسیر پیش رو، نباید از چشماندازهای خشک و بیروح استفاده کرد. با استفاده از لنزهای مناسب و انتخاب زوایای بهتر برای دوربین میتوان به لحاظ تصویری هم بیرحمی طبیعت بکر را القا کرد.
بازی رایانهای
مسابقه ردپا از سری مسابقههای استودیویی است که با اجرای بهمن هاشمی از شبکه تهران پخش میشود. در این مسابقه مانند همه مسابقههای اینچنینی، شرکتکننده تلفنی با بازی در گیمی که طراحی شده ـ البته این مسابقه از انیمیشن قدرتمندی برخوردار است ـ برنده جایزه نقدی میشود. در بهترین وضعیت، این برنامه را میتوان یک بازی کامپیوتری دانست و مسابقهای در کار نیست، بخصوص وقتی ساختار پیچیده گیم، مجری را وادار میکند تا در تمام مراحل آن، شرکتکننده را همراهی کند و این از طرف بیننده حق او به شمار آید. طراح این برنامه تدبیری اندیشیده تا برنامه را از گیم صرف بودن برهاند و آن سوالاتی است که در بعضی مراحل بازی باید توسط شرکتکننده پاسخ داده شود تا بتواند به مرحله بعد راه یابد. اما این سوالات کوچکترین تناسبی با بازی ندارد و شبیه یک وصله ناجور است. نکته دیگر که در این گونه مسابقهها مورد توجه سازندگان آن قرار میگیرد، استفاده از موسیقی هیجانانگیز در مراحل مسابقه است که جبرانکننده فضای تصنعی و ساکن آن است. متاسفانه در مسابقه ردپا این مساله کاملا نادیده گرفته شده و صدای موسیقی در طول برنامه یکسان و پایین است. مجری برنامه در تمام مدت مسابقه رشته کلام را در دست گرفته و گاهی به خاطرات کودکی و دغدغههای شخصی و... گریز میزند. این کار ممکن است گاهی اوقات جالب باشد اما وقتی تکرار میشود باعث دلزدگی مخاطب میشود.
آشپزی مهمونی و مهماننوازی ایرانیها
مسابقه بزرگ آشپزی مهمونی به کارگردانی حمید تاو و با اجرای علی معصومی و صبا راد ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه تهران روی آنتن میرود تا سنتهای آشپزی و سنت مهماننوازی را میان خانوادههای ایرانی یادآوری کند. تیتراژ برنامه انیمیشنی زیبا با سبدی پر از میوهها و سبزیهای رنگی، انسان را به ولع میاندازد تا برنامه را دنبال کند. علاوه بر دو مجری، سه کارشناس در برنامه حضور دارند و قلندرنامی که قرار است حضار درون استودیو و بینندگان را بخنداند. در یک مستند ضبط شده مراحل خرید مواد اولیه آشپزی شرکتکنندگان مسابقه را میبینیم که شامل دو زوج هستند. به استودیو برمیگردیم و قرار است آشپزی دو گروه شرکتکننده را در لوکیشن طراحی شده و چشمنواز، اما نه چندان سنتی که کاملا مدرن ببینیم. از همین جاست که دیگر آشپزی مهمونی تمام میشود و چیزی نمیبینیم جز تیزرهای فراوان و تبلیغاتی برنامه. در ضمن سرآشپزی هم وجود دارد که علاوه بر داوری قرار است یک نوع غذا یا دسر را آموزش دهد. مهمان برنامه هم که عموما هنرمند، ورزشکار و... است بدون به جا آوردن هیچ کدام از آداب مهمانی رفتن وارد این فضای تصنعی و مجلل شده و هنرش را برای حضار و مجریان و میزبانان که مشغول پخت غدا و عرق ریختن در آشپزخانه هستند به نمایش میگذارد و در نهایت بدون حضور میزبان به تنهایی روی میز مینشیند و از غذای میزبانها میخورد و امتیاز میدهد.
مریم رها
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: