چه طور شد که ما خیال کردیم همیشه معتادها وافور دستشان است و قوز دارند؟ چرا فکر می‌کردیم همه معتادهای عالم بی‌سوادند، توی جوی آب یا میان زباله‌ها می‌خوابند و به «سین» می‌گویند «شین» ؟!
کد خبر: ۴۷۶۶۵۶

شاید به این خاطر که در فیلم‌های قدیمی اعتیاد را این گونه نشان‌مان می‌دادند یا به این دلیل که از گذشته‌های دور وقتی بزرگ‌ترها قصد داشتند از اعتیاد بترسانندمان چنین تصویری را برایمان ترسیم می‌کردند اما حقیقت چیز دیگری است.

حقیقت را اگر می‌خواهید کشف کنید باید خبرنگار حوزه اعتیاد باشید تا مثل من بروید به یکی از کمپ‌های ترک‌اعتیاد تا آنجا، انواع معتادها را ببینید و باور کنید که آنها مثل معتادهایی که در فیلم‌ها دیده‌ایم نیستند و از همه مهم‌تر این که با سوادند و حتی تحصیلات دانشگاهی دارند مثل آدم‌های آن کمپ ترک اعتیاد به شیشه که چند ماه پیش دیدمشان و در میانشان دانشجوی ممتاز رشته کامپیوتر، مهندس شیمی، مهندس مکانیک و حتی پزشکی هم وجود داشت و نکته قابل تامل اینجاست که بیشترشان در دوره دانشجویی، نخستین بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده بودند.

دیروز حمید صرامی، مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گفت: افت تحصیلی از جمله عوامل زمینه‌ساز در گرایش دانشجویان به اعتیاد در دوره تحصیل است.

شگرد فروشندگان مواد مخدر برای فروش محصولاتشان در دانشگاه‌ها پیش پا افتاده است اما هنوز هم جواب می‌دهد! آنها به دانشجویان وعده می‌دهند که مواد مخدر باعث پیشرفت تحصیلی و بالاتر رفتن هوش و حافظه‌شان می‌شود و عواقب ناخوشش را انکار می‌کنند! اما چرا قشری که قرار است فرهیختگان جامعه ما را تشکیل دهند، خام دروغی اینچنین ناشیانه می‌شوند؟

شاید به خاطر همان راست‌هایی که ما روزگاری درباره اعتیاد ناگفته باقی گذاشتیم‌شان، شاید چون آنقدر تصویر اعتیاد را متفاوت با حقیقت نشان دادیم که اعتماد قشر جوان نسبت به ما سلب شد، شاید حرف‌هایی بود که ترجیح دادیم سانسورشان کنیم و وقتش که رسید بگوییم‌شان اما وقتی که منتظرش بودیم هرگز نرسید و ما فراموش کردیم بگوییم‌شان، شاید شیوه راهنمایی کردن جوان‌ها را نمی‌دانستیم، شاید اعتیاد را دور و محال می‌دیدیم و از همه مهم‌تر این که، باور داشتیم، دانشگاه آدم‌ها را بیمه می‌کند و همین که فرزندمان را به دانشگاه می‌فرستیم از خطر اعتیاد مصون شده است اما حالا دیگر وقتش رسیده است باورمان را عوض کنیم، حالا که می‌دانیم در کمپ‌های ترک اعتیاد، لیسانس‌ها و فوق‌لیسانس‌ها و دکتر‌ها هم بستری می‌شوند، حالا که می‌دانیم اعتیاد زن و مرد و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد شاید دیگر وقتش رسیده است شیوه حفظ فرزندانمان را در برابر اعتیاد اصلاح کنیم اما باید این اصلاح را ابتدا ازخودمان آغاز کنیم، فقط به این شرط که تعصب‌های باطل و پوچ گذشته‌مان را در این زمینه کناربگذاریم.

مریم یوشی‌زاده - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها