«تاردیگرید» که تا این اواخر عنوان مقاوم‌ترین و سرسخت‌ترین موجود زنده دنیا را یدک می‌کشید ممکن است بزودی مجبور شود از این تخت سلطنت به زیر آید و جای خود را به یک پدیده حیرت‌آور دیگر از فهرست بلندبالای موجودات سرسخت بدهد.
کد خبر: ۴۶۸۴۱۴

بدن تاردیگرید که موجودی میکروسکوپی، آبزی و هشت پا​ست می‌تواند در محیط خلأ و در شرایطی که در معرض تابش اشعه ماوراء‌بنفش محیط فضا قرار دارد تنها با از دست‌دادن آب بدن خود به بقا ادامه دهد.

این اطلاعات طبق آزمایش‌هایی که با میکروسکوپ الکترونی صورت گرفت به دست آمد. در این میکروسکوپ‌ها از پرتاب الکترون برای آشکارسازی اجسام استفاده می‌شود و جالب این که این موجودات تنها موجوداتی هستند که در شرایط بمباران الکترونی به صورت زنده مشاهده شدند.

آنها توانستند شرایط آزمایش را تحمل کنند و طبق تصویربرداری‌هایی که از آنها صورت گرفته​ نشان داده اند حتی در شرایط خلأ نیز به زندگی و حرکت خود ادامه می دهند.

اما بتازگی نتایج تحقیقات پروفسور نوآهیسا توموسوگی از دانشگاه پزشکی کاناوازا نشان می‌دهد که ساس و کنه هم می‌توانند در خلأ به زندگی خود ادامه دهند.

 آزمایش‌ها نشان می‌دهد ​ این حشرات در صورت مواجهه با خلأ، نفس خود را در سینه حبس می‌کنند و منتظر بازگشت مجدد هوا به محیط اطرافشان می‌شوند.

آنها در بررسی‌های خود ساس و کنه را در معرض خلأ تنها و همچنین خلأ همراه با تابش پرتو الکترونی قرار دادند و متوجه شدند ​ این پرتو‌ها به آنها آسیب وارد می‌کند، ولی آنها را نمی‌کشد.

اکنون و با داشتن 2 نمونه بارز می‌توان انتظار داشت ​حیوانات زیادی وجود داشته باشند که توانایی تحمل شرایط خیلی سخت مثل خلأ یا در معرض تابش‌های سنگین‌بودن را داشته و هنوز برای بشر ناشناخته باشند.

توموسوگی معتقد است ​مطالعه تاردیگریدها و ساس‌ها می‌تواند به بشر برای رسیدن به سیستم بیولوژیکی مقاوم جهت ادامه زندگی در فضای بین سیاره‌ای یا سفرهای آینده بین ستاره‌ای کمک شایانی کند.

بررسی ژنتیکی این موجودات و تلاش برای یافتن سایر نمونه‌های زنده‌ای که چنین قابلیتی دارند می‌تواند زمینه‌ساز دستکاری ژنتیکی نخستین ساکنان مریخ را نیز فراهم آورد.

در پایان یک پرسش اساسی خودنمایی می‌کند که آیا این احتمال وجود دارد موجوداتی مشابه این جان‌سختان یافت‌شده را بتوان در سایر اجرام فضایی چون مریخ یا تیتان یافت؟

منبع : ​newscientist
بهروز یزدان‌پناه - گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها