دختر شهید آوینی: پدرم در جستجوی حقیقت بود

آوینی هنوز ناشناخته است

دختر شهید آوینی اعتقاد دارد اغلب مراسمی که درباره شهید آوینی برگزار می‌شود، به سالگرد شهادت او محدود شده و در اغلب آنها هم حرف‌های کلیشه‌ای و تکراری زده می‌شود که ربطی به شخصیت و افکار شهید آوینی ندارد.
کد خبر: ۴۶۵۷۴۴

کوثر آوینی درباره زنده نگهداشتن یاد شهید آوینی به ایسنا گفت: متاسفانه همه چیز به همین مراسم‌های سالگرد محدود شده که در اغلب آنها حرف‌های کلیشه‌ای و تکراری زده می‌شود و معمولا هم اظهارنظرهایی می‌شود که ربطی به شخصیت پدرم و افکارش ندارد. بیشتر سخنران‌هایی که در این نوع مراسم حاضر می‌شوند، درباره آن شهید آوینی که خودشان در ذهن‌شان ساخته‌اند، حرف می‌زنند. متاسفانه خیلی‌های‌شان حتی یک سطر از نوشته‌های ایشان را نخوانده‌اند.

وی گفت: نکته‌ای که از آثار او و نحوه سلوکش می‌توان درک کرد، این است که ایشان در مسیر تفکر اجازه ورود هیچ نکته حاشیه‌ای را نمی‌داد و فقط نفس جستجوی حقیقت برایش اصالت داشت.

دختر شهید آوینی همچنین درباره جابه‌جایی یک روزه در تاریخ شهادت پدرش می‌گوید: فکر می‌کنم مسوولان مربوط تصور می‌کنند مناسبت‌های تقویمی مثل قطعات پازل است که می‌شود آنها را یک جوری چید که متناسب و جالب به نظر برسند!

وی با ذکر این‌که اگر امروز شهید آوینی در قید حیات بود به عرصه معماری برمی‌گشت، افزود: پدرم در اواخر سال 1371 ابراز علاقه برای بازگشت به عرصه معماری هم داشت. ایشان مهندس معمار بود؛ اما از این حدس و گمان‌ها که بگذریم تاریخ تولد و درگذشت انسان‌ها خود گویای حقیقتی است و در نتیجه تصور زنده بودن ایشان و پیش‌بینی این‌که در سال 1391 به چه کاری اشتغال داشت، واقعا برایم غیرممکن است.

امروز نوزدهمین سالگرد شهادت شهید «سیدمرتضی آوینی» است. شهادت این روزنامه‌نگار و مستندساز که سال 1372 هنگام فیلمبرداری از یکی از مناطق عملیاتی (فکه) رخ داد موجب شد که از آن پس در فضای عمومی جامعه، «سیدمرتضی آوینی» معیاری شود برای هنر متعهد در جامعه ارزشگرا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها