مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از مرمت 22 اثر تاریخی و ثبت ملی پنج اثر معنوی و طبیعی شهرستان دامغان خبر داد.
کد خبر: ۴۵۸۹۹۳

 حمید یزدانی در حاشیه سفر خود به شهرستان دامغان در گفت‏وگو با فارس در این شهرستان اظهار کرد: معرفی آثار گذشتگان به مردم و مسئولان همواره یکی از برنامه‏های این اداره کل بوده است.

وی تصریح کرد: برای تحقق این مهم جاذبه‏های تاریخی و گردشگری شهرستان دامغان در سفر اخیر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و هیئت همراهش به این شهرستان مورد بررسی و بازدید قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه وجود 112 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی به شهرستان دامغان جلوه‏ای ویژه از حیث آثار باستانی و میراث فرهنگی بخشیده است، خواستار همراهی همه مسئولان و مردم این شهرستان در راستای مرمت و احیای آثار تاریخی دامغان شد.

یزدانی ادامه داد: در یک سالی که گذشت، توجه مطلوبی به مرمت و احیای آثار تاریخی در استان سمنان صورت گرفت و فعالیت‏های انجام شده در شهرستان دامغان نیز در این حوزه بسیار مطلوب بوده است.

وی از مرمت 22 اثر تاریخی شهرستان دامغان در همین مدت خبر داد و گفت: شهر صد دروازه آثار تاریخی فراوانی دارد که در یک سال گذشته بیشتر آنها از جمله خانه ابراهیمی، خانه لطفی، بازار، خانه صدیق، چشمه علی، خانه میر رحیمی، مسجد تاریخانه، مسجد صیدآباد، کاروانسرای شاه عباسی، دیوار بارو و آزادسازی حریم پیر علمدار، بخشی از مسجد تاریخانه، دیوار باروی دامغان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: در این آثار تاریخی که هر یک نمودار بخشی از فرهنگ و تمدن کهن دامغان است، فعالیت‏های مهمی در بخش‏های مختلف به خصوص مرمت و حفظ آثار انجام گرفته است.

ثبت پنج اثر معنوی

یزدانی  از ثبت ملی پنج اثر معنوی و طبیعی شهرستان دامغان خبر داد و بیان کرد: با پیگیری‏های مکرر انجام شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، دو اثر معنوی شهرستان دامغان و سه اثر طبیعی این شهرستان در یک سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی همچنین از برپایی مراسم آیینی مختلف در شهرستان دامغان در مناسبت‏های خاص تقویمی خبر داد و گفت: آیین گل‏غلتان نوزاد، سوگواره‏های عاشورایی، تعزیه‏خوانی همه ساله در دامغان برگزار می‏شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها