دیشب در مراسم افتتاحیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر سینماگران وارد کوچه انقلاب شدند

سال نو سینمای ایران تحویل شد

سال نو سینمای ایران طی مراسمی با بزرگداشت چهره‌های نام‌آوری چون داوود رشیدی، جمال شورجه و محمد بزرگ‌نیا تحویل شد.
کد خبر: ۴۵۵۳۸۹

مراسم افتتاح سی‌امین دوره جشنواره شب گذشته در محوطه باز تالار وحدت با برگزاری آیین استقبال از هنرمندان و عبور آنها از کوچه انقلاب برگزار شد. عبور هنرمندان از کوچه انقلاب در جهت بومی‌سازی این جشنواره و کاهش بعد تقلیدی آن از جشنواره‌های خارجی صورت گرفت. علاوه بر این مراسم عبور، برپایی بزرگداشت هنرمندان سینما از جمله علیرضا زرین‌دست، حسین زندباف، جمال شورجه، محمد بزرگ‌نیا و داوود رشیدی بخش عمده این افتتاحیه بود؛ افتتاحیه‌ای که در فضا و حال‌وهوایی متفاوت به مناسبت سی‌امین سالگرد جشنواره برپا شد.

اولین روز جشنواره در سینماهای مردمی

در اولین روز از نمایش فیلم‌های جشنواره در سینماهای مردمی، فیلم‌های گشت ارشاد (سعید سهیلی)،‌ بیداری (فرزاد موتمن)، ‌روییدن در باد (رهبر قنبری)، پیشونی سفید (سیدجواد هاشمی)،‌ گیرنده (مهرداد غفارزاده)،‌ رویای سینما (علی شاه‌حاتمی)، بی‌خود و بی‌جهت (عبدالرضا کاهانی)، بوسیدن روی ماه (همایون اسعدیان)، ‌خرس (خسرو معصومی) و چک (کاظم راست‌گفتار) روی پرده خواهند رفت.

اولین روز نمایش فیلم‌های خارجی

از میان فیلم‌های خارجی شرکت‌کننده در جشنواره نیز‌ سینمایی‌های مردمی در روز اول میزبان فیلم‌های «درخت زندگی» از آمریکا، «‌تردست» از کشور مصر، «‌پاییز» از کشور هند، «‌جزیره شیطان» از کشور فرانسه، «شیدایی» از کشور چین، «آزادگان» از فرانسه، «آزادمرد» از ترکیه، « روز نهم» از لوکزامبورگ، «پرونده هاکاداما» از ژاپن،‌ «عمر قاتل است» از فرانسه و‌ «عقاب» از انگلستان هستند.

افتتاح کنفرانس «هالیوودیسم و سینما»

محمود احمدی‌نژاد ‌امروز دومین کنفرانس «هالیوودیسم و سینما» را در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در نهاد ریاست جمهوری افتتاح می‌کند. در افتتاحیه این کنفرانس دکتر سیدمحمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جواد شمقدری (معاون امور سینمایی وزارت ارشاد)، غلامرضا منتظمی (دبیر دومین کنفرانس هالیوودیسم و سینما) و بسیاری از سینماگران خارجی و جمعی از مدیران سینمایی کشور حضور خواهند داشت. کنفرانس «هالیوودیسم و سینما» که از امروز آغاز به کار می‌کند، در جریان برگزاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مرکز پژوهش‌های فرهنگی وزارت امور خارجه (سازمان مجامع ایرانیان) به دبیری غلامرضا منتظمی تا 15بهمن ادامه خواهد داشت و به بررسی سلطه هالیوود بر سینمای جهان خواهد پرداخت.

برنامه نمایش‌های سینمای رسانه‌ها

امسال در حالی به پیشواز نخستین روز برگزاری جشنواره فجر رفتیم که برنامه دقیق فیلم‌های به نمایش درآمده در سالن رسانه‌ها را در اختیار داریم و از فواید نظم جشنواره سی‌ام می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی مدون، فیلم مورد علاقه‌مان را در ساعت مقرر تماشا کنیم. اولین فیلمی که صبح امروز رنگ پرده سالن اصلی برج میلاد را به خود می‌بیند «سلام بر فرشتگان» ساخته فرزاد اژدری است. پس از آن علی عطشانی با «تلفن همراه رئیس‌جمهور» خواهد آمد. سومین فیلم سینمای رسانه‌ها «یک سطر واقعیت» به کارگردانی علی وزیریان خواهد بود و بعد از تماشای فوتبال 2 تیم استقلال و پرسپولیس، اهالی رسانه به تماشای «پرواز بادبادک‌ها»ی علی قوی‌تن خواهند نشست. فیلم «آقای مدیر» آخرین ساخته حسن آقاکریمی ساعت 23 روی پرده نمایش می‌رود.

مسیر رفت و برگشت به میلاد

بالاخره بعد از حرف و حدیث‌های گوناگون و نظرسنجی‌های مختلف سالن همایش‌های برج میلاد در حالی به عنوان سینمای رسانه‌ها انتخاب شد که دلیل مخالفت عده زیادی با آن، دوری راه و سختی مسیر رفت و برگشت بود. امروز جشنواره شروع شده است و برای اهالی رسانه گزیری نیست جز این‌که بهترین راه را برای رفتن به برج میلاد انتخاب کنند. ستاد برگزاری جشنواره هم در این راستا تمهیداتی اندیشیده و با افزایش تعداد سرویس‌های رفت و برگشت، کار را برای اهالی رسانه آسان کرده است. مسیر اول این اتوبوس‌ها: میدان آزادی، ابتدای جناح، میدان صادقیه، ابتدای حکیم، برج میلاد؛ مسیر دوم: خیابان نواب، ابتدای خیابان کلهر، پل گیشا، بزرگراه حکیم، برج میلاد؛ مسیر سوم: میدان انقلاب، ابتدای جمالزاده، خیابان کارگر شمالی، پل گیشا، ابتدای حکیم، برج میلاد؛ مسیر چهارم: میدان هفتم تیر، بالاتر از مسجد الجواد(ع)، میدان ولیعصر، میدان فاطمی، پل گیشا، برج میلاد و مسیر پنجم: میدان رسالت، روبه‌روی پایانه رسالت، بالاتر از مسجد، قبل از پل سیدخندان، متروی مصلی، بزرگراه حکیم، برج میلاد است. این سرویس‌ها هر دو ساعت یک بار از ساعت 9صبح تا 9 شب حرکت می‌کنند و در ساعات 12 تا 24 بازمی‌گردند. شنبه گزارش کاملی از مراسم افتتاحیه را در همین صفحه خواهید خواند.

مریم اکبرلو / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها