ون جیا بائو، نخست‌وزیر چین از روز شنبه سفر یک هفته‌ای خود را به 3 کشور عرب حوزه خلیج‌فارس در شرایط خاص این منطقه آغاز کرده است.
کد خبر: ۴۵۲۱۶۷

این نخستین سفر یک نخست‌وزیر چین به امارات و قطر پس از برقراری روابط سیاسی بین دو کشور طی 3 دهه اخیر و همچنین اولین سفر به عربستان پس از 20 سال به شمار می‌رود.جای جون، معاون وزیر خارجه چین در این رابطه گفت: جنگ آمریکا با افغانستان و عراق و بحران‌های مالی بین‌المللی، شرایط نامطلوب منطقه‌ای و جهانی را به‌وجود آورده و اقتصاد دنیا را در معرض خطر قرار داده است.وی افزود: چین و کشورهای عربی در حال گسترش روابط خود هستند و برای حراست از صلح و ثبات مسوولیت‌های مشترکی دارند.وی تاکید کرد که چین درصدد گسترش روابط با جهان اسلام است.این اولین سفر خارجی ون جیا بائو در سال جدید میلادی است و دولت چین آن را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دیپلماتیک در منطقه خلیج‌فارس به حساب می‌آورد.ارزش مبادلات تجاری چین با عربستان در سال گذشته میلادی به حدود 60 میلیارد دلار رسید و 50 درصد بیشتر شد. قرار است رهبران چین و عربستان در جریان این سفر یک بیانیه مشترک همکاری منتشر کنند. همچنین نخست‌وزیر چین در ریاض چند سند همکاری اقتصادی، تجاری و فرهنگی با مقام‌های عربستان امضا خواهد کرد. ارزش مبادلات تجاری چین با امارات نیز سال گذشته میلادی به 32 میلیارد دلار رسید. چین با امارات نیز یک بیانیه مشترک منتشر خواهد کرد.نخست‌وزیر چین همچنین راهی قطر می‌شود که اولین سفر یک مقام در این رده به قطر پس از برقراری روابط رسمی بین دو کشور خواهد بود.

ارزش مبادلات تجاری چین با قطر بیش از 5 میلیارد دلار است. چین با قطر نیز چند قرارداد و توافق‌نامه همکاری مالی و سرمایه‌گذاری امضا خواهد کرد.چو شین، رئیس پژوهشگاه مسائل بین‌المللی چین درباره سفر نخست‌وزیر چین به حوزه خلیج‌فارس گفت: این سفر با توجه به شرایط منطقه دارای اهمیت ویژه‌ای است و به منافع متقابل بین چین و 3 کشور آسیای غربی کمک خواهد کرد.ون جیا بائو در جریان سفر به امارات متحده عربی، در مراسم گشایش پنجمین دور اجلاس بین‌المللی آینده انرژی جهان که در ابوظبی برگزار می‌شود، حضور می‌یابد.در حالی که برخی کارشناسان سفر نخست‌وزیر چین به حوزه خلیج فارس را صرفا در جهت تامین منابع انرژی برای دومین کشور واردکننده نفت در جهان ارزیابی می‌کنند، اما مقام‌های چینی می‌گویند آنان دیدگاه همه‌جانبه‌ای برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی دارند.کارشناسان چینی می‌گویند کشورشان تنها برای تامین نفت به روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌نگرد‌. برخی از تحلیلگران می‌گویند، سفر نخست‌وزیر چین به کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دنبال تنش تازه‌ ایجاد شده بین ایران و آمریکاست./‌ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها