روزانه‌ها

فصل شکار و بازنده‌هایش

75 روز است که فصل شکار شروع شده ؛ حالا دیگر وحوش هر جا باشند، حتما در تیررس اسلحه شکارچیان خواهند بود. از هوبره‌های مورد پسند عرب‌های ساکن خلیج‌فارس گرفته تا پرنده‌های مهاجر و چهارپایان پناه گرفته در مناطق حفاظت شده. آن‌طور که محیط زیست استان گیلان آمار می‌دهد از آغاز فصل شکار تاکنون فقط در این یک استان 14 قبضه سلاح قاچاق از متخلفان شکار و صید کشف شده و 38 مورد شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران به ثبت رسیده، یعنی آمارهایی که نشان می‌دهد تنها در یک گوشه کوچک از طبیعت ایران آن هم ظرف مدت 2 ماه نزدیک به 40 تخلف شکار به وقوع پیوسته که اگر موارد کشف نشده را هم به آن اضافه کنیم، معلوم می‌شود که فصل شکار برای وحوش ایرانی هنوز هم فصلی دلچسب نیست.
کد خبر: ۴۵۰۵۰۲

اما وحوش تنها قربانیان فصل شکار نیستند. ظهر روز یکشنبه‌ای که گذشت، محیط‌بان پارک ملی بوجاق گیلان هم از فصل شکار زخم خورد. او آن روز شکارچیانی را دیده بود که در پارک ملی به دنبال شکار می‌گشتند و وقتی او را دیدند با موتورسیکلت از محل دور شدند، اما محیط‌بان بوجاقی هر چند از دست این شکارچیان کتک خورد و با سر شکسته و خون‌آلود جلوی دوربین عکاسان قرار گرفت، توانست این 3 شکارچی را دستگیر کند و اسلحه‌های غیرمجازشان را تحویل قانون بدهد.

هر چند خبر تازه است، اما ماجرای پارک ملی بوجاق اتفاق تازه‌ای نیست، محیط بانان همیشه با شکارچیان غیرمجاز درگیر بوده‌اند، آنها همیشه رو در روی شکارچیان و قاچاقچیان ایستاده‌اند و حتی زخمی شده‌اند و از دنیا رفته‌اند، ولی با این حال باز هم ولع شکار در دل شکارچیان غیرمجاز وجود دارد. شکارچیان غیرمجاز فهمیده‌اند که اگر پرنده یا چهارپایی را بکشند حتی اگر آن حیوان در زمره گونه‌های در معرض انقراض و تحت حمایت هم باشد در صورت دستگیر شدن بازهم اشد مجازاتی که قانون برایشان پیش‌بینی کرده آنقدر کم است که لطمه‌ای به زندگی‌شان نمی‌زند. این درد اصلی جمعیت حیات وحش ایران است که تا به حال نیز نسخه‌ای برای درمانش پیچیده نشده است.

اما این ضعف قانون و مجازات‌ها بالاخره پیامدهای منفی‌اش را بر طبیعت ایران خواهد گذاشت و البته بر محیط‌بان‌ها که آموخته‌اند به تن کردن لباس ضابط قضایی با نادیده گرفتن تخلفات و باز کردن راه برای قلع و قمع حیوانات منافات دارد. فهرست بازنده‌های فصل شکار بسیار بلند بالاست ولی اگر قرار است این بازنده‌ها هر روز بیشتر نشوند باید به محیط‌بان به عنوان اولین حلقه مقابله با تخلف بها داد.

مریم خباز ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها