با توزیع راهنمای غذای ایرانی، مردم در زمینه تغذیه آموزش می‌بینند

اولین راهنمای غذایی ایرانی تدوین شد

دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد: اولین راهنمای غذایی ایرانی تدوین شد. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام این مطلب افزود: هر کشوری راهنمای غذایی مخصوص به خود را دارد. در برخی از کشورها مانند ایران این راهنما به شکل هرم تدوین شده و براساس فرهنگ غذایی ایرانی تنظیم شده است.
کد خبر: ۴۵۰۴۰۴

وی گفت: هرم غذایی یکی از وسایل مورد استفاده در معرفی انواع گروه‌های غذایی است که میزان مصرف هریک از مواد غذایی و نسبت مصرف آنها را با یکدیگر نشان می‌دهد.

وی افزود: هرم غذایی شامل 5 گروه اصلی غذایی و یک گروه متفرقه (قندها و چربی‌ها) است. مقدار مصرف روزانه از هر گروه غذایی را می‌توان با استفاده از شکل یک هرم نشان داد. هرم غذایی می‌تواند به افراد کمک کند که انتخاب غذایی درستی داشته باشند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: قرار گرفتن گروه قندها و چربی‌ها در بالای هرم غذایی به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته از مواد‌غذایی کمتر از بقیه گروه‌های غذایی (گروه‌های اصلی) مصرف کنند.

به گفته عبداللهی هر چه از بالای هرم غذایی به سمت پایین نزدیک می‌شویم به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر شود. در هر گروه غذایی، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و می‌توان از یکی از مواد غذایی به جای دیگری استفاده کرد. هیچ کدام از گروه‌های غذایی هرم غذایی از گروه دیگر مهم‌تر نیست. در واقع انسان برای سلامت خود به همه گروه‌های غذایی نیازمند است.

وی گفت: راهنمای غذایی ایران در شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور توزیع شده و کارکنان بهداشتی بویژه کارشناسان تغذیه موظف هستند آموزش‌های تغذیه را براساس این راهنمای غذایی به مردم ارائه دهند.

وی با بیان این‌که در هرم غذایی ایرانی، سبزی‌ها به‌عنوان یکی از گروه‌های اصلی غذایی جایگاه ویژه‌ای دارند، افزود: وجود سبزی در سفره ایرانی یکی از رفتارهای پسندیده است که باید ترویج شود و بخصوص در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان گنجانده شده و مصرف آن همراه با غذا تشویق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها