غفلت

حرف‌های بی اساس ممنوع

امنیت روانی یکی از مباحث مهم در هر جامعه‌ای است. در برخی موارد اگرچه میزان امنیت در یک جامعه بالا ست، اما شهروندان احساس ناامنی می‌کنند و در واقع امنیت روانی پایین است. رسانه‌ها، ارتباط کلامی شهروندان با یکدیگر و آگاهی‌بخشی مسوولان نقش مهمی در بالا یا پایین رفتن میزان امنیت اجتماعی دارد.
کد خبر: ۴۴۶۰۹۱

یکی از مسائلی که این نوع امنیت را به مخاطره می‌اندازد و شهروندان را با هراس بی‌دلیل و غیرمنطقی و پوشالی مواجه می‌کند به وجود آمدن شایعه و دهان به دهان چرخیدن آن است. یکی از این شایعات دو هفته قبل در شهر کاشان به راه افتاد و تبدیل به موجی شد که همگان را در هراس و اضطراب فرو برد. گوش دادن به این حرف‌های بی‌اساس و کمک به انتشار آنها غفلتی بزرگ است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند. ماجرا از این قرار است که در پی مرگ 2 زن سالخورده در کاشان که هر دو نیز تنها زندگی می‌کردند این بحث به میان آمد که قاتلی سریالی پیدا شده و زنان مسن را می‌کشد تا طلا و جواهرات آنها را غارت کند و به سرقت ببرد. حال آن‌که این شایعه هیچ مبنای درستی نداشت.

در حالی که همه منتشرکنندگان این شایعه مدعی بودند هر دو زن به یک روش کشته شده‌اند و از خانه هر دو آنها سرقت صورت گرفته است ولی واقعیت خلاف آن بود. در نخستین ماجرا زن سالمندی در خانه‌اش جان باخت و ماموران پس از اطلاع از ماجرا در محل حاضر شدند و در نخستین بررسی‌ها مشخص شد این زن به تنهایی زندگی می‌کرد و چند روز از مرگ او می‌گذرد که این موضوع تعیین علت مرگ او را با مشکل روبه‌رو کرد. بررسی صحنه و شواهد نشان می‌داد این زن بر اثر مرگ طبیعی فوت شده و آثاری از ورود به زور به خانه و قتل این زن وجود ندارد. در دومین ماجرا، زن سالمندی در خانه‌اش به قتل رسید. این زن نیز به تنهایی زندگی می‌کرد اما دخترش در همسایگی او بود. این زن بر اثر اصابت جسمی سخت به سرش به قتل رسیده و هیچ سرقتی از خانه‌اش صورت نگرفته است. در واقع مرگ این دو مشابه نیست و شایعه دردسرساز وجود قاتل سریالی حقیقت ندارد. سرهنگ حسین حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان برای خاطر جمع شدن شهروندان می‌گوید: «بررسی‌های پلیسی هیچ ارتباطی میان این دو پرونده را نشان نمی‌دهد و وقوع قتل‌های سریالی در شهرستان کاشان تکذیب می‌شود. البته تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و پس از به نتیجه رسیدن پرونده‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم. کارآگاهان پرونده‌های قتل را به صورت ویژه و با حساسیت رسیدگی می‌کنند و در صورتی که شباهت‌هایی در پرونده‌ها وجود داشته باشد تحقیقات درباره احتمال سریالی بودن آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتشار شایعه و باورکردن حرف‌های بی‌پایه و اساس غفلتی بزرگ است که آرامش روانی خود فرد، اطرافیانش و کل جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد. به همین علت پلیس همیشه توصیه می‌کند از باورکردن خبرهای اینچنینی که به صورت غیررسمی منتشر می‌شود بپرهیزید و خونسردی و آرامش خود را از دست ندهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها