کتاب‌ عکس‌های «جیمز نچوی» منتشر شد

قاب‌های زیبا از نازیبایی‌ها

جیمز نچوی از بزرگ‌ترین عکاسان زنده خبری جهان است که عکس‌هایش از فجایع انسانی، بلایای طبیعی، جنگ‌ها و... روی سیاه و تلخ روزگاری را که در آن زندگی می‌کنیم، به تصویر می‌کشد. اگرچه آنچه نچوی قاب می‌گیرد، «نازیبا»ست، اما او در ثبت آنها از تمام اصول «زیبا»یی شناسانه عکاسی بهره می‌گیرد. این عکاس خبری، تاکنون کتاب‌های عکس زیادی را به چاپ رسانده که بتازگی یکی از آنها با عنوان «دوزخ» در ایران منتشر شده است.
کد خبر: ۴۳۶۷۸۲

این کتاب حاصل سفر‌های جیمز نچوی به 9 کشور درگیر جنگ، بلایای طبیعی یا تبعیض‌نژادی است. «دوزخ» حاوی عکس‌های مستند اجتماعی و جنگ‌های دهه‌ پایانی قرن بیستم می‌‌باشد که علاوه بر ارزش‌های عکاسی، منعکس‌کننده‌ قسمتی از تاریخ معاصر است.

نچوی در یادداشتی بر این کتاب نوشته است: دوزخ حاصل یک سفر شخصی در میان دستاوردهای تاریک دهه‌پایانی قرن بیستم است. این کتاب بایگانی کشته‌شدگان، سوگواری‌ها، بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها، رنج‌ها، خشونت و مرگ در این سال‌هاست و برای فهمیده شدن به مهم‌ترین غرایز انسانی خوانندگان متصل می‌شود؛ یک روح بخشنده، حس تشخیص بین خوب و بد، توانایی و رغبت برای همدردی با دیگران و امتناع از پذیرش چیز‌های ناخوشایند و نابخشودنی.

عکس‌های نچوی علاوه بر قالب کتاب، در مجلات پرشمارگانی چاپ می‌شوند تا این حوادث تلخ را همان‌طور که اتفاق افتاده، ثبت کنند. این تصاویر باعث می‌شود تا مردم از وقوع این رویداد‌ها آگاه شوند و در جریان حقایق قرار گیرند.

عکس‌های او به دنبال ایجاد گفت‌وگوی دائمی بین اطلاع‌رسانی و واکنش‌سازی هستند تا از این طریق، فضایی را که امکان تغییر این شرایط در آن میسر باشد، ایجاد کنند.

جیمز نچوی در این کتاب به ارائه‌ عکس‌هایش از رومانی، هند، سومالی، سودان، بوسنی، روآندا، زئیر، چچن و کوزوو پرداخته است.

کتاب «دوزخ» در 480 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 60هزار تومان از سوی انتشارات آراد با همکاری کتاب پرگار منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها