لیما پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور پرو در آمریکای جنوبی است. این شهر در دره رودهای چیلون، ریماک و لورین در مرکز پرو و مشرف بر آب‌های اقیانوس آرام قرار دارد.
کد خبر: ۴۳۳۰۸۱

شهر لیما با حدود 9 میلیون نفر جمعیت، پنجمین کلانشهر آمریکای لاتین محسوب شده و در عین حال به عنوان قطب اقتصادی آمریکای جنوبی شناخته می‌شود. این شهر در 18 ژانویه 1535 توسط فرانسیسکو پیزارو اسپانیایی کشف شد و تا مدت‌‌ها مهم‌ترین مستعمره اسپانیا در آمریکای جنوبی بود. قدیمی‌ترین دانشگاه قاره آمریکا یعنی دانشگاه ملی سن مارکو که سال 1551 تاسیس شد نیز در این شهر قرار دارد.

آب و هوای لیما معتدل، مناسب و شبه استوایی است. سردترین دمایی که در طول سال در شهر لیما با آن روبه‌رو خواهید شد 12 درجه بالای صفر و در گرمترین حالت تا 30 درجه بالای صفر را تجربه خواهید کرد که در کل می‌توان این نوع آب و هوا را مناسب گردشگری ارزیابی کرد.

البته رطوبت هوا در این شهر بخصوص در ساعات اولیه صبح بالاست که این رطوبت باعث ایجاد مه صبحگاهی در ساحل دریا می‌شود که‌ یکی از دیدنی‌های این شهر است.

نکته جالب این که در لیما به‌رغم بالا بودن رطوبت، میزان بارندگی بسیار کم بوده و آب شهر بیشتر از طریق منابع آب کوهستان آند تامین می‌شود.

زبان مردم پرو اسپانیایی با لهجه پرویی است که این موضوع می‌تواند برای گردشگرانی که اسپانیایی نمی‌دانند مشکلاتی ایجاد کند. البته در بیشتر هتل‌های معتبر این شهر و همچنین در بسیاری از مراکز دیدنی، راهنمایان انگلیسی زبان آماده ارائه خدمات به گردشگران البته در قبال دریافت پول هستند.

شهر لیما را می‌توان یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی آمریکای لاتین قلمداد کرد. این شهر با دارا بودن جاذبه‌هایی از قبیل اماکن مهم باستانی، جاذبه‌های شهری، موزه‌ها، گالری‌های هنری، جشنواره‌های متعدد و فرهنگ متنوع مردم آن از یک‌سو و همچنین حمایت دولت پرو در توسعه خدمات گردشگری و ایجاد امکانات مناسب از سوی دیگر، همواره در جذب گردشگران پر شمار خارجی موفق بوده است.

احتمالا فرودگاه بین‌المللی جورج چاوز اولین نقطه‌ای است که شما در لیما می‌بینید. این فرودگاه، بزرگ‌ترین فرودگاه پرو است و همه روزه تعداد زیادی پروازهای داخلی و بین‌المللی در آن انجام می‌شود . ترمینال اصلی اتوبوسرانی لیما نیز در بخش شمالی شهر در نزدیکی فروشگاه بزرگ پلازا واقع شده که شما می‌توانید برای سفرهای برون شهری از آن استفاده کنید. البته در بخش‌های دیگر شهر نیز پایانه‌های مسافری متعددی قرار دارد. نکته قابل توجه در مورد اتوبوس‌ها این‌که هرچند استفاده از آنها ارزان بوده و برای مسافران مقرون به‌صرفه است، اما در کل مناسب گردشگران خارجی نیست و استفاده از آن را جز در مواقع اضطراری توصیه نمی‌کنیم. چون لیما دارای سیستم اتوبوس عمومی نیست؛ اتوبوس‌های خصوصی، که کومبیس خوانده می‌شوند، بسیار ارزان هستند اما مسیرهای آنها بخصوص برای خارجی‌ها گیج کننده ‌است. کومبیس‌ها اغلب شلوغ بوده و با کیفیت پایینی نگهداری می‌شوند.

تاکسی از لحاظ کیفیت سرویس و قیمت فرق می‌کند. تاکسی‌ها می‌توانند در هر خیابانی متوقف شوند یا این که شرکت‌های خصوصی تاکسی می‌توانند برای جابجایی مسافران به یک نشانی مشخص رزرو شوند.

بتازگی شهرداری لیما روی یک سیستم جدید اتوبوسرانی تحت عنوان متروپولیتانو کار می‌کند که همه اتوبوس‌های آن، خطوط انحصاری خواهند داشت.

تا این سیستم راه‌اندازی شود بهتر است برای سفرهای درونشهری از تاکسی استفاده کنید، هنگام سوار شدن به تاکسی‌ها هم به خاطر داشته باشید که در لیما استفاده از تاکسیمتر رایج نیست و قبل از سوار شدن باید در مورد کرایه با راننده توافق کنید.

البته به خاطر داشته باشید که شهر لیما دارای مترو است ولی شبکه مترو کل شهر را تحت پوشش ندارد و بهتر است با تهیه یک نقشه شهری از قبل مسیر خود را شناسایی کرده و سپس برای چگونه رسیدن به مقصد تصمیم بگیرید.

علاوه بر این موارد شما می‌توانید از هتل محل اقامت خود در مورد تورهای روزانه لیما پرس و جو کنید و با پرداخت پنج و نیم دلار از اتوبوس‌های مدرن و دو طبقه مخصوص توریست‌ها که شما را به نقاط مختلف شهر برده و برمی‌گرداند استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این اتوبوس‌ها باید تابع قوانین جمعی بوده و براساس برنامه از پیش تعیین شده به بازدید از بخش‌های مختلف شهر بپردازید. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از این تور اتوبوس شهری، نیازی به خرید بلیت برخی از آثار دیدنی شهر هم نخواهید داشت.

شهر لیما ‌یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی آمریکای لاتین دارای اماکن توریستی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است

واحد پول پرو‌ نوو سول (Nuevo Sol) نام دارد و تنها ارزی که در پرو تبدیل می‌شود، دلار آمریکاست و سایر ارزها مانند یورو و... به سختی و با قیمت پایینی تبدیل می‌شوند. برای رفتن به این کشور از ایران باید به کشور‌های اروپایی یا آمریکا سفر کنید و سپس از طریق هوایی به لیما بروید. روادید مخصوص پرو را باید از سفارت پرو در تهران تهیه کنید. عوارض ورود به پرو هم 25 دلار آمریکا است.

دیدنی‌های لیما

میدان یادواره شهردار، کلیسای بزرگ قرن شانزدهم و کاخ ریاست جمهوری و سرداب‌های صومعه سان‌فرانچسکو در مرکز شهر لیما قرار دارد و کل این مجموعه به همراه آثار باستانی دیگر از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی انتخاب شده است. ورزشگاه «مانیومنتال » واقع در لیما بزرگ‌ترین و جدیدترین استادیوم پرو است که ظرفیت ۸۰هزار نفر تماشاچی را دارد.

قصر آرماس (قصر مایور)

اینجا محلی است که فرانسیس پیزارو ‌سال 1535 اولین بخش شهر را در آن ساخت. در شمال این قصر، قصر ریاست جمهوری پرو قرار دارد. اینجا هنوز هم محل سکونت رئیس‌جمهور پرو است. مراسم تعویض پست‌های نگهبانی هر روز ساعت 11/45 دقیقه صبح انجام می‌گیرد که گردشگران بسیاری برای دیدن این مراسم به این محل می‌آیند. در بخش شرقی قصر آرماس، کلیسای جامع پرو واقع شده است. ساعت بازدید از این قصر بین ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر و بلیت ورودی آن دو دلار است.

کلیسا و صومعه سانفرانسیسکو

این کلیسا در کنار قصر آرماس قرار دارد و با 5 دقیقه پیاده‌روی می‌توان به آن رسید. این کلیسای تاریخی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر لیما محسوب می‌شود و قدمت آن به دوره تسلط اسپانیایی‌ها در سال 1673 می‌رسد.

بازدیدکنندگان از این صومعه می‌توانند به دخمه استخوان‌های کلیسا رفته و از این محل خوف‌انگیز که هزاران استخوان طی سالیان متمادی در آن قرار گرفته دیدن کنند. در این صومعه راهنمای انگلیسی زبان برای بازدیدکنندگان توضیحات لازمه را ارائه می‌کند. ساعات بازدید از این صومعه 9/30 صبح تا 5 عصر بوده و بلیت ورودی آن نیز حدود 2 دلار است.

موزه ملی پرو

این موزه بزرگ‌ترین موزه پرو محسوب می‌شود و در منطقه سن‌برخا در مرکز شهر لیما قرار دارد. ساعات بازدید از این موزه 10 صبح تا 6 عصر و بهای بلیت ورودی آن 3 دلار است. اگر شما زمان کافی برای بازدید از موزه‌های لیما را ندارید یا تنها قصد دارید یکی از موزه‌های لیما را بازدید کنید، به شما توصیه می‌کنیم حتما این موزه را ببینید. این موزه در 3 طبقه و دارای سالن‌های وسیع و بسیار زیبایی است که برای گردشگران بسیار جذاب است. در شهر لیما علاوه بر موزه ملی، موزه‌های دیگری نیز وجود دارند که از آن جمله می‌توان به:

موزه طلا، موزه دیوار لیما ، موزه ملت، موزه ملی باستان شناسی، انسان‌شناسی، تاریخ پرو، موزه تاریخ طبیعی لیما، موزه هنرها و سنت‌های عامه پرو، کاخ ـ موزه میگوئل گراو ، کاخ- موزه ریکاردو پالما و موزه هنرهای ایتالیایی اشاره کرد.

میرافلورس

میرافلورس مدرن‌ترین پارک و مرکز خرید در حومه شهر لیما است. این منطقه دارای رستوران‌ها و مراکز خرید زیادی است که بسیاری از مارک‌های معتبر پوشاک و لوازم الکتریکی در این محل نمایندگی داشته و شما علاوه بر خرید سوغاتی و سایر مایحتاج خود می‌توانید به یکی از پارک‌ها و کافه رستوران‌های مشرف بر اقیانوس آرام رفته و لحظاتی رویایی را تجربه کنید. گردشگران زیادی برای دیدن منظره غروب خورشید به این پارک می‌آیند.

نمایش جادوی آب

در این محل که به نوعی مشابه پارک آب و آتش تهران است، فواره‌های آب با اشکال مختلف و با پردازی‌های متنوع تصاویر زیبایی را به نمایش می‌گذارند که بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای هر گردشگر باشد.

بازار مارکو ایندیو

بازار مارکو ایندیو (یا بازار سرخپوستان) در خیابان آونیدا لامارینا قرار گرفته است. در این بازار شما می‌توانید صنایع مختلف دستی سرخپوستان و همچنین مجموعه‌های هنری و... را تهیه کنید. به شما توصیه می‌کنیم حتما از غرفه‌های ارائه لباس‌های پشمی مرغوب، آثار کنده‌کاری روی چوب و جواهرات سرخپوستی دیدن کنید.

جزایر پالومینو

یکی از دیدنی‌های شهر لیما بازدید از جزایر پالومینو در نزدیک بندر کالائو است. به دلیل وجود تعداد زیاد شیرهای دریایی در این منطقه، گردشگران بسیاری همه روزه به این جزیره می‌روند.

کتابخانه ملی پرو

قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه پرو، توسط خوزه سن مارتین، تحت عنوان کتابخانه ملی بنیانگذاری شد که در منطقه مرکزی لیما واقع است. چون این مکان در اثر جنگ‌ها و زلزله‌ها در طول تاریخ متحمل خسارتی شده، مکان جدید کتابخانه در بخش سن بورخا با انتقال محتویات کتابخانه از آغاز مارس 2006 احداث شد. دولت پرو در نظر دارد کتابخانه ملی را به یکی از مدرن‌ترین کتابخانه‌های آمریکای لاتین تبدیل کند.

نقاط دیگری در پرو که توصیه می‌کنیم از آنها بازدید کنید:

1ـ ماچو پیچو برای خیلی از توریست‌ها تنها هدف سفر به پرو است و یکی از با ارزش‌ترین بناهای باستانی آمریکای جنوبی به شمار می‌آید.

2ـ گذرگاه اینکا که به IncaTrail معروف است، یکی دیگر از بازمانده‌های اینکاها است. تپه‌نوردی 3 تا 4 روزه‌ای که برای رسیدن به این محل انجام می‌شود می‌تواند خاطره‌ای تاریخی و اسرارآمیز از سرزمین اینکاها باشد. این گذرگاه از دره مقدس تا ماچو پیچو ادامه دارد.

3ـ دره ریو اوروبامبا (Río Urubamba) یا دره مقدس نیز یکی دیگر از اماکن توریستی پرو در قلب طبیعت است.

بازار‌های محلی و روستا‌های این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری پرو به حساب می‌آید. بالن‌سواری در حوالی این منطقه، ماجراجویی خاطره انگیزی را به همراه دارد.

غذاهای سنتی کشور پرو

پرو به داشتن یکی از متنوع‌ترین رژیم‌های غذایی دنیا شهرت دارد، تبحر و مهارت آشپزهای پرو در تهیه غذاهای متنوع در سطح آشپزهای فرانسوی، چینی و هندی است.

در فرهنگ غذایی کشور پرو بیش از 2000 نوع سوپ، 250 پیش غذای سنتی و هزاران نوع خوراک محلی وجود دارد. اینجا به چند نمونه از غذاهای این کشور که به غذاهای کارائیبی مشهورند اشاره می‌کنیم:

آروز چائوفا

ترکیبی خوشمزه از برنج، تخم‌مرغ، پیازچه، زنجبیل و مرغ است که یکی از غذاهای اصلی پرویی‌ها محسوب می‌شود و طعم و ظاهر آن بی‌شباهت با استامبولی پلوی ایرانی نیست.

آروز کن پولو ورده

ترکیبی از برنج و گوشت سینه مرغ، سبزیجات مختلف، هویج و نخود فرنگی است.

لومو سالتادو

نوعی استیک سبک پرویی که از گوشت گوساله، سیب زمینی و سبزیجات تازه تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه است.

پاپا آلا هوآناکاینا (خوراک سیب‌زمینی در سس پنیر تند)

این غذا همان‌گونه که از نامش پیداست از سیب زمینی، تخم مرغ و پنیر تهیه شده و به همراه زیتون (بیشتر به صورت سرد) خورده می‌شود.

خوراک ماهی پروئی

این خوراک از ماهی آب‌های شور و فرآوری شده در آبلیمو یا آب پرتقال تهیه می‌شود.

فاطمه کردی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها